Amaç:
Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin araştırma yapmaya yönelik kaygılarının, bilişim
teknolojilerinden yararlanma durumlarının, kanıta dayalı hemşireliğe yönelik
tutumlarının ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu
çalışma, Mayıs-Haziran
2019 tarihleri arasında Türkiye'de bir üniversitenin Sağlık Bilimleri
Fakültesi'nde öğrenim gören hemşirelik bölümü öğrencileriyle yapılmıştır. Örneklem
seçimine gidilmemiş, çalışmaya katılmaya gönüllü öğrenciler (n=274) ile çalışma
tamamlanmıştır. Veriler "Kişisel Bilgi Formu", "Araştırmaya
Yönelik Kaygı Ölçeği (AYKÖ)", "Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma
Ölçeği (BTYÖ)" ve "Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği (KDHYTÖ)"
kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı
istatistikler, parametrik ve nonparametrik testler, Spearman korelasyon analizi
kullanılmıştır.
Bulgular:
Öğrencilerin
AYKÖ puan ortalaması 31.45±8.02, BTYÖ puan ortalaması 57.30±9.35 ve KDHYTÖ puan ortalaması 57.42±9.46 olarak bulundu.
Araştırmaya yönelik kaygı erkek öğrencilerde kadın öğrencilere göre ve
2. sınıfta öğrenim gören öğrencilerde 3. sınıfta öğrenim görenlere göre anlamlı
olarak daha yüksekti. Öğrencilerin araştırma dersi alması, bilimsel
toplantılara katılması ve bilimsel araştırma
sürecinde yer alması durumları ile araştırmaya yönelik kaygıları arasında
anlamlı farklılıklar saptandı. Hemşirelikle
ilgili bilimsel toplantılara katılanların katılmayanlara göre bilişim
teknolojilerinden yararlanma düzeyi anlamlı olarak daha yüksekti. Kadın
öğrencilerin erkek öğrencilere göre; araştırma ve istatistik dersi alanların
almayanlara göre ve hasta bakımında araştırmalardan yararlananların
yararlanmayanlara göre kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumu anlamlı olarak daha
pozitifti. Öğrencilerin araştırmaya yönelik kaygısı arttıkça bilişim
teknolojilerinden yararlanma düzeyi ve kanıta dayalı hemşireliğe yönelik olumlu
tutumun azaldığı; bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyi arttıkça kanıta
dayalı hemşireliğe yönelik olumlu tutumun arttığı saptandı.
Sonuç:
Öğrencilerin AYKÖ, BTYÖ ve KDHYTÖ puan ortalamalarının orta düzeyde ve
birbiriyle önemli düzeyde ilişkili olduğu belirlendi. Hemşirelik
eğitimi sürecinde öğrencilerin araştırmaya yönelik kaygıları azaltılarak, bakım
sürecinde bilimsel tutum ve davranışların kazandırılması, bunları etkileyen
faktörlerin dikkate alınarak araştırma, bilişim, istatistik dersleri ve
uygulamalı derslerde uygun girişimlerin planlanması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Submission Date | October 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).