Aim: This study was carried out to define the opinions of the
nursing students about clinical practice and their perceptions about the
clinical learning environment after the clinical practice of Obstetrics and
Gynecology Nursing course.
Method: This study is descriptive and was carried out with 131
students who enrolled and completed the practice in this course in the fall
semester of 2018-2019 academic year in Ondokuz Mayıs University Faculty of Health
Sciences Department of Nursing. The research data were collected with
Descriptive Characteristics Form, Opinions about the Application of the Course
Form and Clinical Learning Environment Scale. IBM SPSS V23 program
was used to evaluate the data. Data were analyzed by descriptive statistics,
one-way analysis of variance, tukey test and Kruskal Wallis U test.
Findings: Students' satisfaction with clinical practice of in this
course was evaluated as very sufficient (19.8%) and sufficient (51.1%). The
total score average of clinical learning environment scale of students was
58.61 ± 8.08 (38-83). There was no significant difference between mean scores
of scale and sub-dimensions of clinical learning environment according to age,
sex and hospitalization of the students (p> 0.05). Students satisfaction
sub-dimension of the students who had previously applied in the clinic (p =
0.027) and hierarchy and routines subscale (p = 0.027) score average was higher
than those who did not apply before.
Conclusion: It was found that the students' opinions about the
clinical application of this course were positive and these opinions positively
affected their perception about the clinical learning environment. It is
recommended that examining other factors such as clinician nurses, other
members of the health care team, and the physical environment affect the
clinical learning environment.
Amaç: Bu
çalışma Doğum, Kadın Sağlığı ve
Hastalıkları Hemşireliği dersinin klinik uygulaması sonrasında hemşirelik
öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin görüşlerini ve klinik öğrenme
çevrelerine ilişkin alglarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı
tipte olan bu çalışma, bir üniversitenin 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz
döneminde Doğum, Kadın Sağlığı ve
Hastalıkları Hemşireliği dersine kayıt yaptıran ve klinik uygulamalarını
tamamlayan toplam 131 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma
verileri Tanımlayıcı Özellikler Formu, Dersin Uygulamasına İlişkin Görüşler Formu
ve Klinik Öğrenim Çevresi Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde IBM SPSS V23 programı kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı
istatistikler, tek yönlü varyans analizi, Tukey
testi, Kruskal Wallis testi ve Tamhane T2
testi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin
Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
dersinin klinik uygulamasından memnuniyetlerini çok yeterli (%19.8) ve yeterli
(%51.1) olarak değerlendirdiği saptanmıştır. Katılımcıların klinik öğrenim çevresi ölçeği toplam puan ortalaması ise 58.61±8.08 (38-83) olarak belirlenmiştir. Hemşirelik
öğrencilerinin yaşına, cinsiyetine ve klinik uygulamaya çıktıkları hastaneye
göre klinik öğrenim çevresi ölçeği ve alt boyutlarına ait puan ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Bulunduğu
klinikte daha önce uygulama yapan öğrencilerin öğrenci memnuniyeti alt boyutu
(p=0.027) ve hiyerarşi ve rutinler alt boyutu (p=0.027) puan ortalaması daha
önce uygulama yapmayanlara göre daha yüksek bulunmuş olup gruplar arası fark
istatistiksel olarak anlamlıdır.
Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinin klinik uygulamasına ilişkin
görüşlerinin olumlu olduğu ve bu görüşlerin klinik öğrenme çevresine yönelik
algılarını pozitif yönde etkilediği saptanmıştır. Klinik
öğrenme çevresini etkileyen klinisyen
hemşireler, sağlık ekibinin diğer üyeleri ve fiziksel çevre gibi diğer
faktörlerin nitel ve nicel araştırmalarla incelenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Submission Date | October 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).