Aim: The aim of this methodological study was to determine the relationship between the level of school burnout among secondary school students and parental attitudes.
Method: The research was carried out between 1 December 2019- 1 March 2020 in 21 basic education institutions in Sultangazi District affiliated to Istanbul Provincial Directorate of National Education. The sample of the study consisted of 1047 secondary school students who volunteered to participate in the study. The research data was collected by using “Descriptive Information Form”, “Elementary School Student Burnout Scale” and “Parental Attitude Scale”.
Results: In this study, the reliability of school burnout scale measured with Cronbach's Alpha was found to be 0.912 and the reliability of the parental attitude scale assessed by Cronbach's Alpha was 0.844. The mean score of “overall school burnout” for the students in the sample group was found to be 56.318±15.201. Students' Parental Attitude Scale "Acceptance-Interest" sub-dimension mean score was determined as 28.189±4.940, while “Autonomy” sub-dimension mean score was 22.543±5.181, and “Supervision” sub-dimension mean score was 22.331±4.386. A significant relationship was found between “Parental Attitude Scale”, sub-dimensions of Acceptance-Interest and Autonomy and “School Burnout Scale” and its all sub-dimensions; “Parental Attitude Scale” sub-dimension of Supervision and “School Burnout Scale” and sub-dimension of Interest in School (p<0.05).
Conclusions and Suggestions: It was determined that the democratic attitudes of mothers and fathers towards their children, such as acceptance-interest and autonomy, play a major role in reducing school burnout. In light of these results, it is recommended that parents demonstrate a supervisory attitude towards their children accordingly, and that parents use the attitudes of acceptance-interest and autonomy more to increase student success at school.
Amaç: Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişlik düzeyi ile anne baba tutumu arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla planlanan metadolojik bir çalışmadır.
Yöntem: Araştırma; İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde yer alan Sultangazi İlçesi’nde bulunan 21 temel eğitim kurumunda gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini; Sultangazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 21 Resmi Okulda okuyan 26.849 ortaokul öğrencisi, örneklemini ise araştırmaya katılmaya
gönüllü 1047 ortaokul öğrencisi oluşturdu. Araştırmanın verileri “Tanıtıcı Bilgiler Formu”, ‘’İlköğretim II. Kademe Öğrencileri İçin Okul Tükenmişliği Ölçeği” ve “Anne-Baba Tutumu Ölçeği” kullanılarak toplandı.
Bulgular: Bu araştırmada okul tükenmişliği ölçeğinin güvenirliği Cronbach’s Alpha= 0,912 olarak, anne baba tutumu ölçeğinin güvenirliği Cronbach’s Alpha= 0,844 bulundu. Örneklem grubundaki öğrencilerin “okul tükenmişliği toplam” puan ortalaması 56,318±15,201 bulundu. Öğrencilerin Anne Baba Tutumu Ölçeği “Kabul İlgi” Alt Boyut puan ortalaması 28,189±4,940, “Özerklik” alt boyut puan ortalamasının 22,543±5,181, “Denetleme” alt boyut puan ortalaması 22,331±4,386 saptandı.
Sonuçlar ve Öneriler: Anne ve babaların çocuklarına yönelik kabul-ilgi ve özerklik gibi demokratik tutumlar sergilemelerinin okul tükenmişliğini azaltmada büyük role sahip olduğu belirlendi. Bu sonuçlar ışığında; Anne ve babaların denetleyici tutumu çocuklarına karşı yerine göre sergilemeleri ve öğrencilerin ders başarılarının artması için anne babaların kabul-ilgi ve özerklik tutumlarını daha çok kullanmaları
önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Submission Date | January 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).