Aim: The increasing incidence of violence is an important public health problem. Violence against women is increasing day by day. Most of this violence is intimate partner violence. In this context, nursing students' attitudes toward intimate partner violence and their experience with intimate partner violence are very important. The aim of this study was to determine the factors influencing the attitudes of nursing students toward intimate partner violence.
Method: The study was a descriptive-correlational design. The data were collected by using the Personal Information Form and Intimate Partner Violence Attitude Scale. In the analysis of the descriptive research statistics, the Pearson correlation, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney-U and Binary logistic regression tests were used.
Results: It was found that 11.4% of the female students and 8.5% of the male students encountered intimate partner violence; of these students, 6.7% experienced physical, 5.2% experienced psychological, 4.4% experienced social, 2.1% experienced sexual and 1.5% experienced economic and digital intimate partner violence. It was found that nursing students whose mothers had attained a higher education level, who were exposed to domestic violence or who witnessed violence adopted a strong attitude against intimate partner violence.
Conclusion and Suggestions: This study emphasizes the necessity of increasing awareness of nursing students towards intimate partner violence and other types of violence, of adding violence as a compulsory course in the curriculum, and learning about legal responsibilities.
-
Amaç: Şiddet olaylarının giderek artması önemli bir halk sağlığı sorunudur Kadına yönelik şiddet her geçen gün artmaktadır. Bu şiddetin çoğu yakın partner şiddetidir. Bu bağlamda hemşirelik öğrencilerinin yakın partner şiddetine karşı tutumları ve yakın partner şiddetiyle yaşadıkları deneyimler oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin yakın partner şiddetine yönelik tutumlarını etkileyen faktörleri belirlemektir.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı-ilişki arayıcı tiptedir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Yakın Partner Şiddeti Tutum Ölçeği kullanılarak toplandı. Araştırmanın tanımlayıcı istatistiklerinin analizinde Pearson korelasyonu, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney-U ve Binary lojistik regresyon testleri kullanıldı.
Bulgular: Kız öğrencilerin %11.4'ünün, erkek öğrencilerin ise %8.5'inin yakın partner şiddetiyle karşılaştığı; bu öğrencilerin %6,7'si fiziksel, %5,2'si psikolojik, %4,4'ü sosyal, %2,1'i cinsel ve %1,5'inin ekonomik ve dijital şiddet yaşadığı saptandı. Annesi eğitim düzeyi yüksek olan, aile içi şiddete maruz kalan veya şiddete tanık olan hemşirelik öğrencilerinin yakın partner şiddetine karşı güçlü bir tutum sergiledikleri saptandı.
Sonuç ve Öneriler: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin yakın partner şiddeti ve diğer şiddet türlerine karşı farkındalıklarının artırılması, şiddetin müfredata zorunlu ders olarak eklenmesi ve yasal sorumlulukların öğrenilmesi gerekliliğini vurgulamaktadır.
YOK
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | December 27, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | September 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).