Bu çalışmada, matematik öğretmenlerinin ders
kitabı dışında kaynak kullanım durumlarının belirlenmesi ve öğretmenleri kaynak
kitap kullanımına iten nedenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında
şekillenen çalışma tarama modelinde betimsel bir araştırma olarak
desenlenmiştir. Çalışmaya 100 ortaokul matematik öğretmeni katılmıştır.
Katılımcılara açık uçlu sorulardan oluşan bir anket uygulanmıştır. Anketten
elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak çözümlenmiştir. Yapılan
analizler sonucunda katılımcıların %80 gibi büyük bir çoğunluğunun ücretsiz
olarak dağıtılan ders kitabı dışında kaynak kitap kullandıkları belirlenmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığının kaynak kitap kullanılmaması yönündeki düzenlemeleri,
en azından çalışmamıza katılan öğretmenler özelinde, ders kitabı dışında kaynak
kullanımını engelleyemediği tespit edilmiştir. Katılımcı öğretmenler
kendilerini ekstra kaynak kullanmaya iten sebepler bulunduğunu; ders
kitaplarının hem soru bakımından, hem konu anlatımı hem de öğrenci özelliğine
uygunluk bakımından beklentilerini karşılamadığını belirtmektedirler. Elde
edilen bulgular ve ulaşılan sonuçlar, ders kitaplarının hazırlanması ve seçimi,
ücretsiz dağıtımı, kitapların kullanımı ve süreçte öğretmenlerin ihtiyaç duyacağı
destek ve kitapların kullanımıyla birlikte ortaya çıkan değişimin yönetimi
konuları ekseninde tartışılmış ve bir takım önerilerde bulunulmuştur.
This
study aims to investigate mathematics teachers’ use of source books other than
textbooks and the reasons behind their choice. This study was designed as a
descriptive study and employed a survey method. The participants were 100
middle school mathematics teachers. The participants were given a survey with
open-ended questions. The responses were examined via content analysis
technique. The findings suggested that 80% of the participants preferred to use
source books rather than textbooks available as free-of-charge to the schools.
National Ministry of Education (MoNE) has long insisted not to use source books
other than textbooks; but the result of this study suggests that restrictions
introduced by the MoNE do not refrain teachers from using alternative source
books. The participant teachers stated that there were reasons that forced them
to use extra sources and mentioned that the textbooks fell short in meeting
their expectations in terms of the exercises posed, the ways in which content
were structured and presented, and consideration of the student levels. The
findings and results are discussed with regard to selection and preparation of
textbooks, dispense of textbooks as free-of-charge, use of textbooks and
required support available to the teachers in this process and the management
of change resulting from the introduction of new textbooks.