BibTex RIS Cite

Kırsal Turizmde Otantiklik Olgusu: Çamlık Köyü, Bodrum Örneği

Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 531 - 548, 01.12.2016
https://doi.org/10.21547/jss.256728

Abstract

Bu çalışmanın amacı kırsal turizm hareketlerinde otantiklik olgusunu yerel halkın değerlendirmeleriyle incelemektir. Çalışmada inceleme yapılacak bölge Kırsal Turizm Derneğinin yönlendirmesi ile Çamlık Köyü, Bodrum olarak belirlenmiştir. Nitel araştırma tasarımı ile yürütülen çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Kaynak kişiler Çamlık Köyü yerel halkından rastgele belirlenmiş ve gönüllülük esasına göre görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre yerel halk bölgelerindeki kırsal turizm hareketlerinde otantiklik olgusunun farkındadır. Kaynak kişiler ziyaretçilerin bölgelerine gelme nedenlerini halı dokuma evlerini ziyaret, köy kahvaltısı, doğal yaşam tarzı ve yöresel yemekler olarak sıralamaktadırlar. İlgi duyulan kültür unsurlarında yöresel yemekler ilk sırada yer almaktadır. Turist ve yerel halk etkileşiminin kültürel çıktıları ise pozitif yönlüdür. Sonuçlar alan yazına ve yerel yöneticilerin ileriye yönelik planlamalarına önemli katkılar sunmaktadır

References

  • Akama, J.S., Kieti, D. (2007). Tourism and socio-economic development in developing countries: A case study of Mombasa Resort in Kenya. Journal of Sustainable Tourism, 15(6), 735-748.
  • Aref, F., Gill, S.S. (2009). Rural tourism development through rural cooperatives. Nature and Science, 7(10), 68-73.
  • Avcıkurt, C., Karaman, S., Köroğlu, A. (2007). Turizmin Sosyo-Kültürel Etkileri. İçinde Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Turizm Sektörü Sektörel Stratejiler ve Uygulamalar, Bulu, M., Eraslan, İ.H. (Ed.), Urak Yayınları, İstanbul. Avcıkurt, C., Köroğlu, Ö. (2008). Kırsal Turizm. C. Avcıkurt ve N. Hacıoğlu (Ed.) Turistik Ürün Çeşitlendirmesi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım. 4. Baskı Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Bahçe, A.S. (2009). Kırsal gelişimde kültür (mirası) turizmi modeli. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 1-12.
  • Belhassen, Y., Caton, K., Stewart, W.P. (2008). These arch for authenticity in the pilgrim experience. Annals of Tourism Research, 35(3), 669-689.
  • Briedenhann, J., Wickens, E. (2004). Tourism routes as a tool for the economic development of rural areas-vibranthope or impossible dream? Tourism Management, 25, 71-79.
  • Bruner, E. (1994). Abraham Lincoln as authentic reproduction: A critique of post modernism. American Anthropologist, 96(2), 397-415.

Authenticity Phenomenon in Rural Tourism: The Case of Çamlık Village, Bodrum

Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 531 - 548, 01.12.2016
https://doi.org/10.21547/jss.256728

Abstract

The purpose of the present study is to investigate authenticity phenomenon in rural tourism movements based on assessments of local community. Çamlık Village, Bodrum County in Muğla City is determined as study location according to the suggestion of Rural Tourism Association. Whereas the study was conducted through a qualitative research, the relevant data was collected by means of semi-structured interview method. As respondents were randomly selected among local community of Çamlık Village, interviews were conducted on voluntary basis. According to the obtained findings, local community is aware of authenticity phenomenon in rural tourism movements in their region. Respondents enumerate reasons for visitors to travel their region as visiting carpet weaving houses, village-style breakfast, natural life style, and local foods. Local foods are considered as the most prominent element among the culture heritage interested in. Cultural outcomes of interaction between tourists and local community are positive. Acquired results make significant contribution in literature and in planning studies of local administration toward future

References

  • Akama, J.S., Kieti, D. (2007). Tourism and socio-economic development in developing countries: A case study of Mombasa Resort in Kenya. Journal of Sustainable Tourism, 15(6), 735-748.
  • Aref, F., Gill, S.S. (2009). Rural tourism development through rural cooperatives. Nature and Science, 7(10), 68-73.
  • Avcıkurt, C., Karaman, S., Köroğlu, A. (2007). Turizmin Sosyo-Kültürel Etkileri. İçinde Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Turizm Sektörü Sektörel Stratejiler ve Uygulamalar, Bulu, M., Eraslan, İ.H. (Ed.), Urak Yayınları, İstanbul. Avcıkurt, C., Köroğlu, Ö. (2008). Kırsal Turizm. C. Avcıkurt ve N. Hacıoğlu (Ed.) Turistik Ürün Çeşitlendirmesi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Avcıkurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi Genel ve Yapısal Yaklaşım. 4. Baskı Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Bahçe, A.S. (2009). Kırsal gelişimde kültür (mirası) turizmi modeli. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 1-12.
  • Belhassen, Y., Caton, K., Stewart, W.P. (2008). These arch for authenticity in the pilgrim experience. Annals of Tourism Research, 35(3), 669-689.
  • Briedenhann, J., Wickens, E. (2004). Tourism routes as a tool for the economic development of rural areas-vibranthope or impossible dream? Tourism Management, 25, 71-79.
  • Bruner, E. (1994). Abraham Lincoln as authentic reproduction: A critique of post modernism. American Anthropologist, 96(2), 397-415.
There are 8 citations in total.

Details

Other ID JA33BV83MF
Journal Section Article
Authors

Gökhan Ayazlar This is me

Çisem Karakulak This is me

Publication Date December 1, 2016
Submission Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Ayazlar, G., & Karakulak, Ç. (2016). Authenticity Phenomenon in Rural Tourism: The Case of Çamlık Village, Bodrum. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2), 531-548. https://doi.org/10.21547/jss.256728