Bu çalışmanın amacı, kadın futbolcuların antrenörle olan iletişim düzeyi ile başarı motivasyonu arasındaki ilişkiyi ve öğrenim durumu, spor yapma yılı, aynı antrenörle çalışma süresi gibi değişkenler açısından iletişim düzeyi farklılıklarını ortaya koymaktır. Çalışma örneklemi 2007-2008 futbol sezonunda Ankara bölgesinde faal olan kadın futbolculardan seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Futbolda Antrenör İletişim Ölçeği” ile “Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 16.0 programından yararlanılarak, Mann Whitney U, Kruskal Wallis ve Spearman’s rho korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada sonucunda kadın futbolcuların öğrenim durumu, spor yapma yılı ve aynı antrenörle çalışma süresi arttıkça iletişim düzeylerinin de arttığı tespit edilmiştir
The purpose of this study is to examine the relationship between level of communication of women footballers with their coaches and achievement motivation with respect to some variables such as educational status, the length of time is doing sports, and the length of time studying with the same coach. Female footballers who were active during the 2007-2008 football season in Ankara Region are selected for the study sample. In the study, “Communication Scale for Coaches in Football” and “Achievement Motivation Scale for Sport” were used for the purpose of data collecting. Analysis of the data, SPSS 16.0 programme was used, Mann Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman’s rho correlation analysis were used. At the end of the research it is determined that as aducational status , the length of time in sports, and the length of studying with the same coach increases level of communication also increases. Moreover, it is identified that for women footballers there is a positive correlation between level of communication and demonstrating power and motivation of reaching success
Other ID | JA33GV77SP |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 1 |