Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Çalışanlarının Empatik Eğilim Düzeyinin Saldırgan Davranış Düzeyleri İle İlişkisi

Year 2017, Volume: 16 Issue: 3, 809 - 825, 31.07.2017
https://doi.org/10.21547/jss.307207

Abstract

Günümüzde
bireylerin eğitim seviyelerinin yükselmesi ile birlikte artan kaliteli sağlık
hizmetleri talebi, sağlık sektörünü daha fazla rekabete itmektedir. Sağlık
sorunlarının neticesinde, içerisinde bulundukları durumu kabullenmeye başlayan
hasta ve yakınlarının endişe ve kaygıları yerini öfkeye bırakabilmektedir.
Sağlık çalışanlarının bu öfkeyi ele alma biçimi verilen hizmetin kalitesini
belirlemektedir. Çalışanların empatik eğilim ve saldırganlık düzeyi bu noktada
önem kazanmaktadır. Hasta ve yakınlarının öfkelerine karşı saldırgan davranış
sergilemeden empatik iletişime geçebilmek, düşük saldırganlık düzeyi ve yüksek
empatik eğilim gerektirmektedir. Saldırgan davranış düzeyi yüksek, empatik
eğilim düzeyi düşük sağlık çalışanlarının, öfkeli olmayan hasta ve yakınlarını
da öfkelendirme, sağlıkta şiddet olaylarına sebep olma ve verilen hizmetten
duyulan memnuniyeti azaltma olasılığı da yüksektir. 
Araştırma
sağlık çalışanlarının empatik eğilim ve saldırganlık düzeyini belirlemek ve
birbirleriyle olan ilişkilerini saptamak amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın örneklemini Konya Numune Hastanesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Konya
Eğitim ve Araştırma Hastanesi ile Beyhekim Devlet Hastanesinde çalışan 428
sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından
hazırlanan kişisel bilgi formu, Dökmen tarafından geliştirilen Empatik Eğilim
Ölçeği ve Buss ve Perry tarafından geliştirilen saldırganlık ölçeği
kullanılmıştır. Analizlerde sonuçlar %95’lik güven aralığında, 0,05 (p<0,05)
anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Bu çalışmada Empatik Eğilim Ölçeğinin
Cronbach’s Alpha katsayısı 0,84, Saldırganlık Ölçeğinin Cronbach’s Alpha
katsayısı 0,92 bulunmuştur. Saldırganlık Ölçeği alt boyutlarının Cronbach’s
Alpha katsayısı ise fiziksel saldırganlık 0,84, sözel saldırganlık 0,62,
düşmanlık 0,77 ve öfke 0,79 olarak bulunmuştur. 
Araştırma bulgularına göre sağlık çalışanlarının
empatik eğilim toplam puan ortalaması 66,71, saldırganlık ortalama madde puanı
2,69 olarak tespit edilmiştir. Empatik eğilimin cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi
ile saldırganlık düzeyinin cinsiyet, medeni durum, görev yılı ile ilişkili
olduğu saptanmıştır. Empatik eğilim ile saldırganlık düzeyi arasında negatif
yönlü anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Bu sonuca göre sağlık çalışanlarının
empatik eğilim düzeyleri arttıkça saldırganlık düzeyleri azalmaktadır.

References

  • Akkan, H. (2012). Üstün Zekalı 6-8. Sınıf Öğrencilerinin İki Farklı Akademik Ortamdaki Sosyometrik Statülerine Göre Empatik Eğilimleri, Yaşam Doyumları ve Aile Yaşantıları. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Akkoyun, F. (1983). Empatik Olmak, Değeri Anlaşılmamış Bir Varoluş Şeklidir. Rogers CR.’den Çev. Akkoyun F. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1), 103-124.
  • Altınoluk, H. (2014). Hemşirelerde/Ebelerde Empatik Eğilim ve Becerilerin Değerlendirilmesi (Denizli Servergazi Hastanesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ambrose, M. L, Seabright, M. A, Schminke, M. (2002). Sabotage in The Workplace: The Role of Organizational İnjustice. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89(1), 947-965.
  • Anderson, C. A. ve Bushman, B. J. (2002). Human Aggression. Annual Review of Psychology, 53, 27-51.
  • Başoğlu, C. (1998). Saldırganlık Davranışının Biyolojik Belirleyicilerinin Araştırılmasına Yönelik Bir Çalışma. Uzmanlık Tezi, Genelkurmay Başkanlığı, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Haydarpaşa Eğitim Hastanesi, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kliniği, İstanbul.
  • Büküm, S. (2013). Din Görevlileri ile Öğretmenlerin Empatik Eğilim ve Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması: Fethiye Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Cenkseven, F. (2003). Öfke Yönetimi Becerileri Programının Ergenlerin Öfke ve Saldırganlık Düzeylerine Etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 2(4), 153-167.
  • Dalbudak, İ. (2012). 13-15 Yaş Arası Görme Engelli Sporcuların Stres ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Davis, C. M. (1990). What is Empathy and Can Empathy Be Taught? Physical Therapy, 70, 707-711.
  • Doğan, S., Güler, H., Kelleci, M. (2001). Hastaların Öfkeli Davranışları Karşısında Hemşirelerin Yaklaşımları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(1), 26-32.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1-2), 155-190.
  • Dökmen, Ü. (2009). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Feldman, R. S. (2012). Understanding Psychology. New York: 10th ed. McGraw-Hill.
  • Huesmann, L. R. (1988). An Information Processing Model for the Development of Aggression. Aggressive Behavior, 14, 13-24.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts, (Erişim: 20.12.2015).
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.57547995950862.39383711, (Erişim: 20.05.2016).
  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İzmit: Beta Basım.
  • Kalliopuska, M. (1992). Holistic Empathy Education Among Preschool and School Children. Paper Present at the International Scientific Conference Comenius Heritage and Education of Man, March 23- 27, 1-20.
  • Karaca, M. (2007). Organizasyonlarda Saldırgan Davranışlara Maruz Kalma ve Mağdurların Kişiliğiyle İlişkisi: Kayseri’de İmalat Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Köksal, A. (2000). Müzik Eğitimi Alma, Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Değişkenlerine Göre Ergenlerin Empatik Becerilerinin ve Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 99-107.
  • Köksal, O. (2012). Sosyal Değişim Teorisi Çerçevesinde Güven ve Algılanan Aidiyet Durumunun Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Saldırgan Davranışlar Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Madran, H. A. D. (2013). Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği’nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 24(2), 1-6.
  • Öz, F. (1998). Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri, Empatik Becerileri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2), 32-38.
  • Özbek, M. F. (2005). İnsan İlişkilerinde Empatinin Yeri ve Önemi. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 49, 567-587.
  • Sağkal, A. S., Türnüklü, A., Totan, T. (2012). Kişilerarası Barış İçin Empati: Barış Eğitiminin Empati Becerilerine Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 12(2), 1447-1460.
  • Uludağ, A. (2011). Doktor-Hasta İletişimi Açısından Hastanelerde Hekim Seçme Uygulaması: Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Uludağ, A. ve Zengin, N. (2016). Sağlıkta Şiddete Hasta Şikayetlerinde Yer Alan Olumsuz İfadeler Açısından Bir Bakış: Konya Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 71-86.
  • Whittington, R. ve Wykes, T. (1994). An Observational Study of Associations Between Nurse Behaviour and Violence in Psychiatric Hospitals. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 1, 85-92.
  • Yılmaz, S. (2013). Spor Yapan ve Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri ile Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İstanbul İli Bayrampaşa İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

The Relationship Between Aggressive Behavior And Empathic Tendency Levels Of Health Workers

Year 2017, Volume: 16 Issue: 3, 809 - 825, 31.07.2017
https://doi.org/10.21547/jss.307207

Abstract

Today, as level of education of
individuals increases, demand for higher quality health services pushes the
health sector to compete more. As a result of health problems, anxiety and
worries of patients and their relatives who are beginning to accept their
situation, might be replaced by anger. Health personnel’s way of dealing with
this anger determines the quality of service provided. Empathic tendency and
aggression levels of the personnel gain importance at this point. Empathic
communication without aggressive behavior against anger of patient and his/her
relatives requires low level of aggression and high empathic tendency. Health workers
with high levels of aggressive behavior and low empathic tendencies, are likely
to provoke patients and their relatives who are not angry, cause violence in
health and reduce satisfaction with the service provided. 
Research was conducted to
determine levels of empathic tendency and aggressiveness of healthcare
personnel and their relations with each other. Research's sample group contains
428 healthcare workers working in Konya Numune Hospital, Health Sciences
University Konya Education and Research Hospital and Beyhekim State Hospital.
While collecting data, personal information form prepared by researcher,
Empathic Tendency Scale developed by Dökmen and aggression scale developed by
Buss and Perry were used. In the analyzes, results were evaluated at 95%
confidence interval, 0,05 (p <0,05) significance level. In this study,
Cronbach Alpha coefficient of Empathic Tendency Scale was found as 0,84 and
Cronbach's Alpha coefficient of the Aggression Scale was found as 0,92.
Cronbach's Alpha coefficient of Aggression Scale sub-dimensions was 0,84 for
physical aggression, 0,62 for verbal aggression, 0,77 for hostility and 0,79
for anger. 
According to research findings, total point average of
empathic tendency of health personnel was determined as 66,71 and total point
average of aggression was determined as 2,69. It was determined that empathic
tendency was related to gender, age, education level and aggression level was
related to gender, marital status, duty year. Negative significant relation
between empathic tendency and level of aggression was determined. According to
this result, as levels of empathic tendency of health personnel increase,
aggression levels decrease.

References

  • Akkan, H. (2012). Üstün Zekalı 6-8. Sınıf Öğrencilerinin İki Farklı Akademik Ortamdaki Sosyometrik Statülerine Göre Empatik Eğilimleri, Yaşam Doyumları ve Aile Yaşantıları. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Akkoyun, F. (1983). Empatik Olmak, Değeri Anlaşılmamış Bir Varoluş Şeklidir. Rogers CR.’den Çev. Akkoyun F. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1), 103-124.
  • Altınoluk, H. (2014). Hemşirelerde/Ebelerde Empatik Eğilim ve Becerilerin Değerlendirilmesi (Denizli Servergazi Hastanesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ambrose, M. L, Seabright, M. A, Schminke, M. (2002). Sabotage in The Workplace: The Role of Organizational İnjustice. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89(1), 947-965.
  • Anderson, C. A. ve Bushman, B. J. (2002). Human Aggression. Annual Review of Psychology, 53, 27-51.
  • Başoğlu, C. (1998). Saldırganlık Davranışının Biyolojik Belirleyicilerinin Araştırılmasına Yönelik Bir Çalışma. Uzmanlık Tezi, Genelkurmay Başkanlığı, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Haydarpaşa Eğitim Hastanesi, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kliniği, İstanbul.
  • Büküm, S. (2013). Din Görevlileri ile Öğretmenlerin Empatik Eğilim ve Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması: Fethiye Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Cenkseven, F. (2003). Öfke Yönetimi Becerileri Programının Ergenlerin Öfke ve Saldırganlık Düzeylerine Etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 2(4), 153-167.
  • Dalbudak, İ. (2012). 13-15 Yaş Arası Görme Engelli Sporcuların Stres ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Davis, C. M. (1990). What is Empathy and Can Empathy Be Taught? Physical Therapy, 70, 707-711.
  • Doğan, S., Güler, H., Kelleci, M. (2001). Hastaların Öfkeli Davranışları Karşısında Hemşirelerin Yaklaşımları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(1), 26-32.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1-2), 155-190.
  • Dökmen, Ü. (2009). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Feldman, R. S. (2012). Understanding Psychology. New York: 10th ed. McGraw-Hill.
  • Huesmann, L. R. (1988). An Information Processing Model for the Development of Aggression. Aggressive Behavior, 14, 13-24.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts, (Erişim: 20.12.2015).
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.57547995950862.39383711, (Erişim: 20.05.2016).
  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İzmit: Beta Basım.
  • Kalliopuska, M. (1992). Holistic Empathy Education Among Preschool and School Children. Paper Present at the International Scientific Conference Comenius Heritage and Education of Man, March 23- 27, 1-20.
  • Karaca, M. (2007). Organizasyonlarda Saldırgan Davranışlara Maruz Kalma ve Mağdurların Kişiliğiyle İlişkisi: Kayseri’de İmalat Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Köksal, A. (2000). Müzik Eğitimi Alma, Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Değişkenlerine Göre Ergenlerin Empatik Becerilerinin ve Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 99-107.
  • Köksal, O. (2012). Sosyal Değişim Teorisi Çerçevesinde Güven ve Algılanan Aidiyet Durumunun Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Saldırgan Davranışlar Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Madran, H. A. D. (2013). Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği’nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 24(2), 1-6.
  • Öz, F. (1998). Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri, Empatik Becerileri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2), 32-38.
  • Özbek, M. F. (2005). İnsan İlişkilerinde Empatinin Yeri ve Önemi. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 49, 567-587.
  • Sağkal, A. S., Türnüklü, A., Totan, T. (2012). Kişilerarası Barış İçin Empati: Barış Eğitiminin Empati Becerilerine Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 12(2), 1447-1460.
  • Uludağ, A. (2011). Doktor-Hasta İletişimi Açısından Hastanelerde Hekim Seçme Uygulaması: Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Uludağ, A. ve Zengin, N. (2016). Sağlıkta Şiddete Hasta Şikayetlerinde Yer Alan Olumsuz İfadeler Açısından Bir Bakış: Konya Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 71-86.
  • Whittington, R. ve Wykes, T. (1994). An Observational Study of Associations Between Nurse Behaviour and Violence in Psychiatric Hospitals. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 1, 85-92.
  • Yılmaz, S. (2013). Spor Yapan ve Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri ile Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İstanbul İli Bayrampaşa İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
There are 30 citations in total.

Details

Subjects Communication and Media Studies, Psychology
Journal Section Health Administration
Authors

Mehmet Kılınç

Ayhan Uludağ

Publication Date July 31, 2017
Submission Date April 19, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 16 Issue: 3

Cite

APA Kılınç, M., & Uludağ, A. (2017). Sağlık Çalışanlarının Empatik Eğilim Düzeyinin Saldırgan Davranış Düzeyleri İle İlişkisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 809-825. https://doi.org/10.21547/jss.307207