Kültürel psikolojide özerklik bağlamında
kullanılan benlik kurgusu kavramında kültürün benlik üzerindeki etkisine
odaklanılmaktadır. İçinde yaşanılan kültürel çevre bireylerin bilişsel,
duygusal ve güdülenmeleriyle ilgili yapılarını etkilediği gibi aynı zamanda
benliklerini de etkiler. Batı psikolojisinin ileri sürdüğü bağımsız benlik
modeli sorgulanmaktadır. Kültürlerarası araştırmalar Batılı benlik modelinin
tüm insanların benlik gelişimine uygulanamayacağını göstermiştir. Kağıtçıbaşı,
benlik kurgusunu ikili olarak açıklayan bakış açısına karşı çıkarak özerkliğin
ve ilişkiselliğin bir arada bulunduğu, üç farklı aile biçiminde ortaya çıkan üç
farklı benlik kurgusunun (özerk-ayrık, bağımlı-ilişkisel ve özerk-ilişkisel)
gelişimini ortaya koyan yeni bir model önermiştir. Toplumsal cinsiyet kavramı
ise, bir cinsiyete ait kişinin nasıl davranması gerektiğini tanımlayan bir grup
norm ya da kültürel olarak tanımlanmış olan beklentilerdir ve içinde belli bir
cinsiyete ait genellemeyi yani basmakalıbı da barındırmaktadır. Bu çalışmanın
amacı, Maltepe ve Kocaeli Üniversitelerinin Eğitim Fakültelerinde öğrenim
görmekte olan öğrencilerin benlik kurguları ile toplumsal cinsiyet algıları
arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır.
Ayrıca öğrencilerin benlik kurguları ve toplumsal cinsiyet algıları ile
çeşitli sosyo-demografik değişkenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu
amaç doğrultusunda Maltepe ve Kocaeli Üniversiteleri Eğitim fakültelerinde
öğrenim görmekte olan öğrencilerden 305’i kadın 110’u erkek olmak üzere toplam
415 öğrenci örneklem olarak belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre,
öğrencilerin özerk-ilişkisel benlik kurgularının annelerin öğrenim düzeyine ve
cinsiyetlerine göre; ilişkisel benlik kurgularının yaşadıkları yere göre;
toplumsal cinsiyet algılarının yaşadıkları yere ve cinsiyetlerine göre anlamlı
bir şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin her üç benlik
kurgusu ile toplumsal cinsiyet algısı arasında anlamı ve pozitif yönde bir
ilişki olduğu bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulguların alanyazınla
uyumlu olduğu değerlendirilmiştir.
Cultural psychology focuses on the influence of self on the concept of
self-construal used in the context of autonomy. Cultural environment in which
they live affects their own cognitive, emotional and motivational structures as
well as their self. The independent self-model proposed by Western psychology
is questioned. Cultural researches have shown that the Western self-model
cannot be applied to the self-development of all people. Kağıtçıbaşı has
proposed a new model which reveals the development of three different types of
self-construal (autonomous-separated, dependent-relational and autonomous-relational)
that emerged in the form of three different families in which autonomy and
relativity coexist. The concept of gender is a set of norms or culturally
defined expectations that describe how a person should be treated, and it also
contains stereotypes of a certain sex. The aim of this study is to reveal the
relationship between the self-construal and gender perceptions of students who
are studying at the Education Faculties of Maltepe and Kocaeli Universities. In
addition, the relationships between students' self-construal and gender
perceptions and various socio-demographic variables are examined. So, a total
of 415 students, 305 of whom are female and 110 of whom are male, are
identified as the sample of the students attending Maltepe and Kocaeli
Universities Faculties of Education. The results show that, students’
autonomous-relational self-construal differ significantly according to the
educational level of their mothers, their sex whereas relational self-construal
vary significantly according to their abode and that their gender perceptions
change according to their residency and sex. Besides, a significant and
positive relationship has been found out between each of the three
self-construal and their gender perceptions.
Findings from the study were evaluated to be consistent with the
literature.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | November 7, 2017 |
Submission Date | April 7, 2017 |
Acceptance Date | October 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 4 |