Teknolojide yaşanan gelişmelerin insan zekâsını taklit eden yeni nesil yapay zekâ uygulamalarını ortaya çıkardığı bilinmektedir. Ekonomi, sağlık, eğitim gibi hayatın bir çok alanında kullanılan yapay zekâ teknolojilerinin, değişen tüketici kalıpları neticesinde turizm sektörü içinde önemli olmaya başladığı görülmektedir. Çünkü yapay zekâ uygulamaları turistler açısından gerek zaman gerek ekonomik faydalar sunan uygulamalar olmaktadır. Yapay zekâ teknolojilerine odaklan bu çalışmada akıllı turizm kapsamında hangi yapay zekâ teknolojisinin nasıl kullanılabileceğinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla hazırlanan çalışmada Web 3.0 ile birlikte gelişme gösteren blok zincir tabanlı uygulamalara da değinilerek hangi yapay zekâ teknolojisi yerine kullanılabileceği de ifade edilmeye çalışılmıştır.
It is known that advances in technology have uncovered the next generation of artificial intelligence applications that mimic human intelligence. As a result of shifting consumer behaviors, its seen that artificial intelligence technologies, which are used in many areas of life such as economics, health, and education, are becoming increasingly significant within the tourism industry. Because artificial intelligence applications are applications that offer both time and economic benefits for tourists. In this context, the purpose of this study, which examines artificial intelligence applications in smart tourism, is to evaluate which artificial intelligence technology can be utilized efficiently at which stage of the trip. The purpose of this research, which focuses on artificial intelligence technologies, is to determine which artificial intelligence technologies how can be used in smart tourism. At this study, which was prepared with this goal, included blockchain technologies too that developed with Web 3.0, and it attempted to explain can be used instead of which artificial intelligence technology.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | March 8, 2022 |
Acceptance Date | June 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 3 |