In terms of many sectors, the advantages of the internet for job and employee search have increased the importance of websites even more. Hotel businesses, which are an important element of the tourism sector, aim to reach job candidates with the desired quality through the mentioned websites. However, meeting the demands and needs of tourists within certain standards in hotel businesses is closely related to the quality of the workforce. Sustaining the product/service quality offered in the mentioned enterprises within certain standards is possible by employing qualified employees. Therefore, because the tourism sector has a high level of customer interaction and customer experience is directly related to service quality, it requires examining the recruitment processes of tourism enterprises. In this direction, in this research in which the job postings of the hotel businesses operating in the Mediterranean Region on the Kariyer.net website are subjected to content analysis, it has been determined that the said businesses mostly need employees in the front office and food departments. Otherwise within the scope of the research, it has been determined that the job advertisements given by the hotel enterprises do not focus on specific gender, and the positions are open to the application of both genders, and similarly, the postings do not focus on a specific education level, and employees who have received education at all levels can apply. Additionally, the determination of the fact that the enterprises are especially focused on work experience and foreign language knowledge can be shown among other important results.
Birçok sektör açısından internetin iş ve çalışan aramaya yönelik sunduğu avantajlar, bu konuda faaliyet gösteren web sitelerinin önemini daha da artırmıştır. Turizm sektörünün önemli bir unsuru olan otel işletmeleri de çalışan ilanlarını söz konusu web siteleri aracılığı ile yayınlayarak daha çok sayıda ve istenilen nitelikte çalışan adayına ulaşmayı hedeflemektedirler. Bununla birlikte otel işletmelerinde turistlerin istek ve ihtiyaçlarının belirli standartlar dahilinde karşılanabilmesi işgücünün niteliği ile yakından ilişkilidir. Söz konusu işletmelerde sunulan ürün/hizmet kalitesinin belirli standartlar dahilinde sürüdürülebilmesi nitelikli çalışanların istihdam edilmesi ile mümkündür. Dolayısıyla turizm sektörünün yüksek düzeyde müşteri etkileşimine sahip olması ve müşteri deneyiminin hizmet kalitesi ile doğrudan ilişkili olması nedeni ile turizm işletmelerinin işe alım süreçlerinin dikkatle yürütülmesini gerektirmektedir. Bu doğrultuda Akdeniz Bölgesi’nde faaliyet gösteren otel işletmelerinin Kariyer.net web sitesi üzerinden vermiş oldukları iş ilanlarının içerik analizine tabi tutulduğu araştırmada, söz konusu işletmelerin en fazla ön büro ve yiyecek içecek departmanlarında çalışacak personele ihtiyaç duydukları belirlenmiştir. Öte yandan, araştırma kapsamında otel işletmelerinin vermiş oldukları iş ilanlarında belirli bir cinsiyete odaklanmayarak pozisyonların her iki cinsiyetin başvurusuna açık olduğu, benzer biçimde ağırlıklı olarak ilanların belirli bir eğitim kademesine odaklanmayarak tüm eğitim kademelerinde öğrenim görmüş çalışanların başvurabileceği nitelikte olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, işletmelerin özellikle iş tecrübesi ve yabancı dil bilgisine odaklanmış olduklarının tespit edilmesi elde edilen diğer önemli bulgular arasında gösterilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2023 |
Submission Date | February 24, 2023 |
Acceptance Date | July 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 3 |