Düzenlenen seyahat organizasyonlarında ziyaret edilecek yerlerle ilgili bilgi veren, ziyaretçilere eşlik eden ve bu işi meslek edinen kişiler turist rehberi olarak tanımlanmaktadır. Kültürlerarası etkileşimde birer kültür yorumcusu olarak atfedilen turist rehberlerinin kültürlerarası ilişkilerin yoğunlaştığı günümüz yaşamında farkındalık ve kültürel duyarlılık kapasitesine sahip olması gerekmektedir. Turist rehberleri tur esnasında kendi kültürü, yerel halkın kültürü ve turist kültürü olmak üzere üç farklı kültür ile etkileşime girmektedir. Bu kültürlere gösterdiği uyum ve kültüre göre kullandığı yorumlama teknikleri rehberin başarısını etkileyen önemli faktörler arasında yer almaktadır. Bu noktada çalışmanın amacı turist rehberlerinin sahip olduğu üst bilişsel, bilişsel, motivasyonel ve davranışsal kültürel zekâ düzeyi ile yorumlama performansı arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, Türkiye’de eylemli turist rehberi olarak faaliyet gösteren 308 turist rehberlerine anket uygulaması gerçekleştirilmiş, toplanan veriler, SPSS programı ve Lisrel yazılımıyla analiz edilmiştir. Elde edilen verilere ilk olarak tanımlayıcı istatistikler uygulanmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliliğini belirlemede doğrulayıcı faktör analizi, değişkenler arası ilişkiyi test etmek amacıyla korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma hipotezleri ise regresyon analiziyle test edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara göre turist rehberlerinin kültürel zekâ düzeyleri (biliş, motivasyon ve davranış) ile yorumlama performansı arasında olumlu ilişki tespit edilmiştir. Bu araştırma turist rehberlerinin kültürel zekâ düzeyleri ve yorumlama performansına ilişkin teorik ve pratik katkılar sunmaktadır.
In organized travels, people who inform and accompany visitors in the destinations visited as a profession are defined tourist guides. Tourist guides-attributed as cultural interpreters in intercultural interaction-should have the capacity of cultural awareness and sensitivity in today's life where intercultural relations are intensified. Tourist guides interact with three different cultures during the tour: their own culture, the culture of the local people and the tourist culture. The ability to adapt to other cultures in today's world and the culturally appropriate interpretation techniques used by tour guides are significant variables influencing their success as cultural interpreters in intercultural engagement. Therefore, this study aims to reveal the relationship between tourist guides' metacognitive, cognitive, motivational, and behavioral aspects of cultural intelligence and interpretation performance. For this purpose, a survey was conducted with the 308 tourist guides operating as active tourist guides in Turkey. Datas were carried out in the SPSS and Lisrel package program. The obtained data were first subjected to descriptive statistics. Confirmatory factor analysis was performed to test the construct validity of the scales in our country, correlation analysis was used to test the relationship between variables. Research hypotheses were tested with regression analysis. The findings demonstrate a positive relationship between the cultural intelligence dimensions (metacognitive, motivational and behavioral) of the tourist guides and the interpretation performance. This study contributes to theoretical and practical aspects regarding the cultural intelligence levels and interpretation performance of tour guides.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2023 |
Submission Date | March 22, 2023 |
Acceptance Date | May 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 3 |