Abstract
Bu çalışmada Covid-19 pandemi döneminde Türkiye’de Spor Bilimleri alanında eğitim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile ve yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Türkiye genelinde dijital ortamda hazırlanan anket formları aracılığıyla 224 erkek ve 190 kadın olmak üzere toplamda 414 spor bilimci öğrenciye ulaşım sağlanmıştır. Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi IPAQ kısa formunun Türkçe versiyonu ile belirlenmiş, yaşam kalitelerini değerlendirmek için ise SF-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS paket programı kullanılmıştır. Fiziksel aktivite ve cinsiyet değişkenleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için ki kare testi, cinsiyet değişkenine göre yaşam kalitesi alt boyutlarının karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi ve aktivite düzeyinin yaşam kalitesi alt boyutları arasındaki farkın belirlenmesi için tek yönlü Manova analizi yapılmıştır. Gruplar arasındaki farkın nereden kaynaklandığının belirlenebilmesi için ise Tukey analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda, yaşam kalitesi , enerji-canlılık, ruhsal sağlık, sosyal işlevsellik ve genel sağlık algısı boyutlarında cinsiyet değişkenine göre farklılık olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet ve fiziksel aktivite düzeyinde bir ilişkinin olduğu, kadın öğrencilerin pandemi döneminde daha inaktif eğilimde olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte fiziksel aktivite düzeyinin yaşam kalitesi üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. İnaktif olan spor bilimleri öğrencileri ile minimal aktif ve çok aktif öğrenci grupları arasında enerji-canlılık, ruhsal sağlık, sosyal işlevsellik ve genel sağlık algısı boyutlarında fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda pandemi süresince fiziksel aktivite düzeyi orta ve yüksek düzeyde olanların yaşam kalitesinin daha iyi olduğu sonucuna varılmıştır.