Bu araştırmanın amacı; Antrenörlerin “Olimpizm” olgusuna ilişkin metaforik algılarının incelenmesidir. Bu amaçla araştırma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin kamu veya özel kuruluşlarına bağlı çeşitli il ve ilçelerinde farklı branşlarda antrenörlük görev yapmakta olan 86’sı erkek, 84’ü kadın toplam 170 antrenör oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak katılımcıların olimpizm kavramına ilişkin sahip oldukları algılarını belirlemek için “metafor formu” hazırlanmıştır. Bu formda katılımcılardan “Olimpizm … gibidir; Çünkü …” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek, kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Katılımcıların 68 metafor ürettiği görülmüştür. Üretilen metaforlar 5 kategori ve bu kategoriler altında yer alan 11 temadan oluşmaktadır. Katılımcıların en çok “sporun değerleri” kategorisinde metaforlar geliştirdikleri belirlenirken, bu kategorileri “soyut kavramlar ve ruhsal gelişim” ve “evrensel değerler” kategorileri izlemiştir. Katılımcıların en fazla ürettiği metaforlar yaşam, olimpiyat, hayat, zirve, başarı, ahenk, ruh ve spor şeklinde sıralanmıştır. Bu bulgular, antrenörlerin olimpizmi anlamlandırmak için sporcuların kişisel ve profesyonel gelişimini destekleme yolunda, sporun yalnızca fiziksel değil, aynı zamanda ruhsal ve felsefi bir yolculuk olduğunu vurguladığını göstermektedir. Antrenörlerin olimpizmi yorumlama ve anlamlandırma biçimlerine dair önemli bir ışık tutmaktadır. Kategori ve temalarda özellikle öne çıkanlar göz önüne alındığında, “spor ve etik rekabet” kategorisinde antrenörler olimpizmi, başarı sağlamanın yanında, etik değerler ve toplumsal katkılarıda kapsayan geniş bir perspektif olduğunu vurgulamaktadırlar."Soyut kavramlar ve ruhsal gelişim" kategorisinde antrenörler, olimpizmin, ruhsal bir yolculuk ve yaşam felsefesi olduğunu belirtmektedirler. “Evrensel değerler” kategorisinde ise antrenörler, sporun küresel bir birlik ve anlayış oluşturma aracı olarak kullanıldığını vurgulamaktadır. Araştırma, olimpizmin anlamını belirlerken metaforların güçlü bir araç olduğunu ortaya koymaktadır.
Çalışmaya başlama için gerekli olan etik izin, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Bilimsel Araştırma Yayın Etik Kurulu'ndan 08.03.2024 tarihinde alınmıştır (Karar No: 05-2024/93).
This study aims to explore coaches' metaphorical perceptions of the concept of “Olympism.” The research sample consists of 170 coaches (86 male, 84 female) from various sports disciplines, working in both public and private organizations in Turkey during the 2023-2024 academic year. Data were collected using a “metaphor form,” where participants were prompted to complete the sentence: “Olympism is like ...; because …”. Content analysis was employed to examine the responses, leading to the development of categories and themes. The metaphors were organized into five categories, each comprising eleven themes. The most prominent category was ‘values of sport,’ followed by ‘abstract concepts and spiritual development’ and ‘universal values.’. The most frequent metaphors included life, Olympiad, summit, success, harmony, spirit, and sport. These findings indicate that coaches view sport as both a physical and a spiritual journey, emphasizing that Olympism supports athletes' personal and professional development. In the category of “Sport and Ethical Competition,” coaches highlighted that Olympism encompasses ethical values and social contributions in addition to achieving success. In the “Abstract Concepts and Spiritual Development” category, coaches described Olympism as a spiritual journey and a philosophy of life. Meanwhile, in the “Universal Values” category, they conveyed that sport serves as a means of fostering global unity and understanding. Overall, the study highlights that metaphors are an effective means of expressing the complex and multifaceted nature of Olympism.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 31, 2024 |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | September 4, 2024 |
Acceptance Date | October 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 3 |