Introductory courses regarding radar technologies are very popular in the undergraduate curriculum of many electrical and electronics engineering departments. Hands-on experience is an essential part for understanding the theoretical concepts given in lectures. In most cases, it is not affordable for universities to acquire experimental radar systems, especially those in developing countries. This paper presents a detailed description of a cost-effective, easy-to-deploy radar system laboratory sessions and measures the educational effectiveness of the proposed material. The provided radar models can be used in teaching undergraduate students the working principles of frequency modulated continuous wave (FMCW) radar systems, as well as assisting graduate students in their research activities. The effectiveness of the laboratory sessions is measured thoroughly via qualitative and quantitative methods based on the proposed learning process and students’ success. The results show that the lab sessions have increased the students' understanding of the topics covered within the course, and the students' general perception is positive.
Educational Technology Engineering Education Frequency Modulated Continuous Wave Radar Systems
Radar teknolojilerine ilişkin giriş dersleri, birçok elektrik ve elektronik mühendisliği bölümünün lisans müfredatında oldukça popülerdir. Derslerde verilen teorik kavramları anlamak için uygulamalı deneyim olmazsa olmazdır. Çoğu durumda, özellikle gelişmekte olan ülkelerdeki üniversiteler için deneysel radar sistemleri edinmek uygun maliyetli değildir. Bu makale, uygun maliyetli, erişimi kolay radar sistemi laboratuvar oturumlarının ayrıntılı bir açıklamasını sunar ve önerilen materyalin eğitimsel etkinliğini ölçer. Sağlanan radar modelleri, lisans öğrencilerine frekans modüleli sürekli dalga (FMCW) radar sistemlerinin çalışma prensiplerini öğretmek ve lisansüstü öğrencilere araştırma faaliyetlerinde yardımcı olmak için kullanılabilir. Laboratuvar oturumlarının etkinliği, önerilen öğrenme süreci ve öğrencilerin başarısına dayalı nitel ve nicel yöntemlerle kapsamlı bir şekilde ölçülür. Sonuçlar, laboratuvar oturumlarının öğrencilerin ders kapsamında ele alınan konulara ilişkin anlayışlarını artırdığını ve öğrencilerin genel algısının olumlu olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electronic Sensors, Radio Frequency Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | October 22, 2024 |
Acceptance Date | December 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |