Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenmiş Üniversite Öğrencilerinin Türk Kültürüne Yönelik Tutumları
Year 2023,
Volume: 4 Issue: 1, 11 - 21, 30.06.2023
Kürşad Yılmaz
,
Ahmet Buğra İnalöz
,
Semih Babatürk
Abstract
Yeni bir dil öğrenmek sadece o dilin konuşulmasından ya da yazım kurallarının öğrenilmesinden ibaret değildir. Dil öğrenme süreci aynı zamanda dilin kültürünün de öğrenilmesi demektir. Bu bağlamda bir dilin öğretilmesi süreci önemli bir kültür aktarım sürecidir de aynı zamanda. Bu araştırmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenmiş üniversite öğrencilerinin Türk kültürüne yönelik tutumlarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Bu amaca ulaşmak için Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi’nde öğrenim gören 391 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri ile toplanmıştır. Ölçekler, Bilişsel Tutum, Duygusal Tutum ve Davranışsal Tutum olmak üzere birbirinden bağımsız üç ölçekten oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA analizleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre katılımcılar bütün boyutlarda olumlu bir tutuma sahiptir ve bu tutumlar cinsiyete ve Türkiye’de bulunma durumuna göre farklılaşmamaktadır. Katılımcıların tutumları fakülteye ve sınıfa göre farklılaşmaktadır. Turizm Fakültesi öğrencileri ve üçüncü sınıf öğrencileri en olumsuz tutuma sahiptir.
References
- Balcı, A. (2006). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
- Karasar, N. (2021). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Karatay, H. (2016). Iraklı öğrencilerin Türkiye ve Türkçe metaforu. Yeni Türkiye, 22(84), 69-72.
- Karatay, H. ve Kartallıoğlu, N. (2019). Moğol öğrencilerin Türkiye ve Türkçe algıları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1016-1028.
- Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64.
- Sallabaş, M. E. ve Gök, V. (2022). Türkçe öğrenmiş yabancı öğrencilerin ‘Türk kültürüne’ karşı tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Türk kültürü üzerine çalışmalar
(Edt: F. Temizyürek ve E. Barın). Ankara: Uluslararası Kültür ve Dil Araştırmaları Derneği Yayınları. ss. 137-147.
- Şengül, K. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Afganistanlı Özbek Türklerinin Türkiye Türkçesine yönelik görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 91-100.
- Uçak, S. (2017). Irak’ta yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türkiye, Türkler ve Türkçe algısı. Turkish Studies, 12(14), 491-512.
- Yaşar-Arslan, G. ve Batur, Z. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türkçe, Türkiye ve Türk kültürüne ilişkin görüşleri: Slovakya Matej Bel Üniversitesi örneği. Uluslararası
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(1), 4-30.
- Yılmaz, K., Babatürk, S. ve İnalöz, A. B. (2023). Türk kültürüne yönelik tutum ölçekleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 502-513. http://dx.doi.org/10.33206/mjss.1195971
- YÖK (2023). Yükseköğretimde uluslararasılaşma ve Türkiye’deki üniversitelerin uluslararası görünürlüğü çalıştayı düzenlendi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2022/yuksekogretimde-uluslararasilasma-ve-turkiye-deki-universitelerin-uluslararasi-gorunurlulugunu-artirma-calistayi.aspx
Year 2023,
Volume: 4 Issue: 1, 11 - 21, 30.06.2023
Kürşad Yılmaz
,
Ahmet Buğra İnalöz
,
Semih Babatürk
References
- Balcı, A. (2006). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
- Karasar, N. (2021). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Karatay, H. (2016). Iraklı öğrencilerin Türkiye ve Türkçe metaforu. Yeni Türkiye, 22(84), 69-72.
- Karatay, H. ve Kartallıoğlu, N. (2019). Moğol öğrencilerin Türkiye ve Türkçe algıları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1016-1028.
- Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64.
- Sallabaş, M. E. ve Gök, V. (2022). Türkçe öğrenmiş yabancı öğrencilerin ‘Türk kültürüne’ karşı tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Türk kültürü üzerine çalışmalar
(Edt: F. Temizyürek ve E. Barın). Ankara: Uluslararası Kültür ve Dil Araştırmaları Derneği Yayınları. ss. 137-147.
- Şengül, K. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Afganistanlı Özbek Türklerinin Türkiye Türkçesine yönelik görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 91-100.
- Uçak, S. (2017). Irak’ta yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türkiye, Türkler ve Türkçe algısı. Turkish Studies, 12(14), 491-512.
- Yaşar-Arslan, G. ve Batur, Z. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türkçe, Türkiye ve Türk kültürüne ilişkin görüşleri: Slovakya Matej Bel Üniversitesi örneği. Uluslararası
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(1), 4-30.
- Yılmaz, K., Babatürk, S. ve İnalöz, A. B. (2023). Türk kültürüne yönelik tutum ölçekleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 502-513. http://dx.doi.org/10.33206/mjss.1195971
- YÖK (2023). Yükseköğretimde uluslararasılaşma ve Türkiye’deki üniversitelerin uluslararası görünürlüğü çalıştayı düzenlendi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2022/yuksekogretimde-uluslararasilasma-ve-turkiye-deki-universitelerin-uluslararasi-gorunurlulugunu-artirma-calistayi.aspx