Dünya ticaretinin yaklaşık %80’i, Türkiye’de ise uluslararası ticaretin %88’i denizyoluyla gerçekleşmektedir. Karayolu, havayolu ve demiryoluyla taşımacılık yöntemlerine göre maliyet açısından daha avantajlı olan denizyoluyla taşı macılık, uluslararası ticarette giderek daha büyük önem kazanmaktadır Küresel ticaretin ve uluslararası lojistiğin vazgeçilmez bir bileşeni olarak denizyolu taşımacılığı, dünya ekonomisinin sürekliliğini sağlayan kritik bir faktördür. Bu çalışma Türkiye’de 20132021 yılları arasında denizyoluyla ithalatın, döviz kuru, Sanayi Üretim Endeksi, Baltık Kuru Yük Endeksi ve Emtia Endeksi arasındaki ilişkiyi incelemiştir. ARDL sınır testi ile kısa ve uzun dönem ilişkilerin araştırıldığı çalışmada elde edilen bulgulara göre değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulun maktadır. Uzun dönem katsayılarına göre denizyoluyla ithalat ile döviz kuru, sanayi üretim endeksi ve emtia endeksi arasında pozitif, Baltık Kuru Yük Endeksi arasında negatif bir ilişki bulunmaktadır. Kısa dönem katsayıları açısından değerlendirildiğinde ise uzun dönem ile tutarlı olduğu gözlemlenmiştir. Hata düzeltme katsayısı beklenildiği gibi negatiftir. Diğer bir ifade ile uzun dönemde birlikte hareket eden seriler arasında, kısa dönemde meydana gelen sapmalar ortadan kalkmaktadır. Deniz yoluyla taşınan ithalatta döviz kurunun, Sanayi Üretim Endeksinin, Baltık Kuru Yük Endeksinin ve Emtia endeksinin dikkate alınması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Approximately 80% of world trade and 88% of international trade in Turkey is carried out by sea. As an indispensable component of global trade and international logistics, maritime transportation is a critical factor that ensures the continuity of the world economy. This study examines the relationship between seaborne imports, exchange rate, Industrial Production Index, Baltic Dry Index and Commodity Index between 20132021 in Turkey. According to the findings of the study, which investigates short and long run relationships with ARDL bounds test, there is a statistically significant relationship between the variables. According to the longrun coefficients, there is a positive relationship between seaborne imports and exchange rate, industrial production index and commodity index, and a negative relationship between Baltic Dry Index and Baltic Dry Index. When evaluated in terms of short run coeffi cients, it is observed that it is consistent with the longrun. The error correction coefficient is negative as expected. In other words, the deviations between the series that move together in the long run disappear in the short run. It is concluded that exchange rate, Industrial Production Index, Baltic Dry Index and Commodity Index should be taken into account in imports transported by sea.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Manufacturing and Industrial Engineering (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 11, 2025 |
| Submission Date | April 11, 2023 |
| Acceptance Date | March 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |
The JTL is being published twice (in April and October of) a year, as an official international peer-reviewed journal of the School of Transportation and Logistics at Istanbul University.