Motherhood, childbirth, and caregiving are social phenomena shaped by the genderbased division of labor, determining, reproducing, and justifying many norms that define women's position. From this perspective, this study aims to analyze the film "Lohusa," released in 2023, through topics related to gender. "Lohusa," a comedy watched by a total of 2,128,245 people in cinemas, can be defined as a woman's film, but while it questions the naturalized roles of motherhood and caregiving on one hand, it also serves to naturalize and reproduce the position of motherhood on the other. In this sense, while cinema, as a product of the cultural industry, fulfills the function of approving the existing order, it can also bring to the agenda social issues and phenomena that are not often addressed in popular culture products. Therefore, cinema can be defined as an influential popular culture product with both justifying and transformative power. In the study, using the content analysis method, specific themes were identified from the film, and through these themes, the topics of motherhood, fatherhood, and caregiving within the framework of the genderbased division of labor were analyzed in detail. As a result, although the film "Lohusa" is significant for addressing a topic that has not been widely explored in Turkish cinema from a female perspective, it remains superficial in its approach and lacks depth in defining and addressing the topic as a social issue. Additionally, the film fails to break free from justifying and reproducing certain characteristics attributed to women and men related to gender roles.
Annelik, doğum, bakım gibi sosyal olgular toplumsal cinsiyete dayalı iş bölümü temelinde biçimlenmiş olgular olarak kadının konumunu belirleyen, yeniden üreten ve meşrulaştıran birçok normu içinde barındırmaktadır. Buradan hareketle bu çalışma, 2023 yılında vizyona giren “Lohusa” filminin toplumsal cinsiyetle ilişkili olan bu konular üzerinden bir analizini yapmayı amaçlamaktadır. Sinemalarda toplamda 2.128.245 kişinin izlediği bir komedi filmi olan “Lohusa” filmi bir kadın filmi olarak tanımlanabilse de bir taraftan kadının doğal göreviymiş gibi meşrulaşan annelik ve bakımı sorgularken diğer taraftan da kadının annelik konumunu doğallaştırma ve yeniden üretme işlevi de görmektedir. Bu anlamda sinema bir kültür endüstrisi ürünü olarak var olan düzeni onaylama işlevini yerine getirirken bazen de popüler kültür ürünleri içinde çok fazla dile getirilmeyen olguları ve toplumsal sorunları da gündeme taşıyabilir. Bu yüzden sinemayı hem meşrulaştırıcı hem de dönüştürücü gücü olan etkili bir popüler kültür ürünü olarak tanımlamak mümkündür. Çalışmada, içerik analizi yöntemi kullanılarak film içinden belli temalar oluşturulmuş ve bu temalar üzerinden toplumsal cinsiyete dayalı iş bölümü çerçevesinde, annelik, babalık, bakım konularının filmde nasıl ele alındığı ayrıntılı biçimde analiz edilmiştir. Sonuç olarak “Lohusa” filmi Türkiye sinemasında daha önce çok fazla işlenmemiş bir konuyu kadın gözünden ele alması itibariyle önemli görülmekle birlikte konuyu ele alış biçimi açısından yüzeysel ve konuyu toplumsal bir sorun olarak tanımlayabilme ve ele alabilme açısından oldukça eksik kalmıştır. Ayrıca film, toplumsal cinsiyet rolleri ile ilgili kadın ve erkeğe yüklenen bazı özellikleri de doğallaştırması açısından düzeni meşrulaştırıcı ve yeniden üretici konumundan kurtulamamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Women's Studies, Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2025 |
Submission Date | October 10, 2024 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |