Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi

Yıl 2020, , 143 - 159, 31.01.2020
https://doi.org/10.19168/jyasar.600295

Öz

Dünyada turizm faaliyetlerine katılma oranı, farklılık arayışları
insanları turizm ve sağlık imkânlarını bir arada sunan termal turizme
yönlendirmiştir. Türkiye sahip olduğu termal kaynakların zenginliği sayesinde
önemli bir termal turizm pazarı haline gelmiştir. Bütün hizmet işletmelerinde
olduğu gibi termal turizm işletmelerinde de hizmet kalitesi müşteri
tercihlerini etkileyen en önemli unsur olmuştur.  Bu çalışmada ise İzmir ilinde faaliyet
gösteren termal turizm işletmelerinin hizmet kalitesi boyutlarını
önceliklendirmek amacıyla Analitik Hiyerarşi Yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın
diğer kısmında ise TOPSIS yöntemine göre müşteri, personel ve akademisyenler
tarafından termal oteller değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba, Atilla (2006). “Measuring Service Quality in the Hotel Industry: A Study in a Business Hotel in Turkey”, Hospitality Management, 25, s.170-192.
  • Akkuş, İbrahim (2017). “Neden Jeotermal Enerji”, Mavi Gezegen,23.
  • Aksu, Ceren ve Aktuğ, Emine (2011).“ Güney Ege Bölgesi Termal Turizm Raporu”, S.1-43.
  • Dündar, Süleyman, (2008). “Ders Seçiminde Analitik Hiyerarşi Proses Uygulaması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 13(2), s.217-226.
  • Emekli, Gözde, (2002).“Turistik Ürün Çeşitlendirilmesinde Termal Turizmin Önemi ve İzmir”, Türkiye Turizmini Araştırma Enstitüsü, 3.Ulusal Türkiye Turizmi Sempozyumu Kitabı, S.267-286.
  • Gençay, İ.Cemal (2010).“ Kurumsal Performans Değerleme Ve Termal Turizm İşletmelerinde Kurumsal Performans Karnesi Oluşturulmasına Yönelik Model Önerisi”, Doktora Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Grande, F. Valejo, M. ve Moya, D. (2002). Análisis De Las Expectativas De La Oferta Y La Demanda Relativas A La Cualidade Del Servicio En Zonas Turísticas De İnterior: İmplicaciones De Gestión. Estudios Turísticos, s.79-112.
  • Hwang Ching-Lai ve Yoon, Kwangsun, (1981). “ Multiple Attribute Decisiona Making: Methods And Applications”, Sprimger,-Verlag, New York.
  • Kozak, Nazmi, (1992). “Termal Turizm İşletmeciliği ve Önemi”, Anatolia Turizm Çevre ve Kültür Dergisi, 3(29),S.33-34.
  • Kozak, Nazmi, Kozak, Meryem ve Kozak, Metin, (2012).“Genel Turizm”, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kuruüzüm, Ayşe ve Atsan, Nuray, (2001). “Analitik Hiyerarşi Yöntemi ve İşletmecilik Alanındaki Uygulamaları”, Akdeniz Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 1, S.83.
  • Lovelock, Christopher, (2011).“Services Marketing”, Prentice Hall.
  • Mucuk, İsmet, (2004).“Pazarlama İlkeleri”, (14. Baskı), İstanbul: Türkmen Kitabevi,
  • Oğuzlar, Ayşe (2007). “Analitik Hiyerarşi Süreci İle Müşteri Şikayetlerinin Analizi”, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi (14), s. 122-134.
  • Özdağoğlu, Aşkın, (2011).“Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri ve Uygulama Örnekleri”, TMMOB MMO Yayınları,
  • Özdemir, Muhlis, (2015).“Operasyonel, Yönetsel ve Stratejik Problemlerin Çözümlerinde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri”, Editörler; Yıldırım, F. Bahadır ve Önder, Emrah.
  • Parasuraman A. Zeithaml Valarie. A. ve Berry Leonard. L. (1985).“A Conceptual Model Of Service And Its Implications For Future Research”, Journal Of Marketing, (49), s.41-50.
  • Parasuraman A. Zeithaml Valarie. A. ve Berry Leonard. L, (1988), “Servqual: A Multiple-İtem Scale For Measuring Customer Perceptions Of Service Quality”, Journal Of Retailing, 64(1), s.12– 43.
  • Saaty, T.L. (1980). “The Analytic Hierarchy Process”, McGraw Hill Company, USA.
  • Somut, K.Pınar, (2014). “İki Aşamalı Çok Kriterli Karar Verme İle Performans Değerlendirmesi: AHP ve TOPSIS Yöntemlerinin Entegrasyonu”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 57-68
  • Supçiller, A.Ayça ve Çapraz, Ozan, (2011). “AHP-TOPSIS Yöntemine Dayalı Tedarikçi Seçimi Uygulaması”, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 13,S.1-22.
  • Ülker, İsmet , (1986).“Sağlık Turizmi ve Kaplıca Sularımızım Değerlendirilmesi”, Turizm Yıllığı, Ankara, 5.205-222,
  • Tavşan, Sezen, (2012). “Termal Turizm İşletmelerinde Müşteri Şikayetlerinin Analizi Üzerine Bir Alan Araştırması”, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • http://www.izmirkulturturizm.gov.tr/TR-77217/tesis-verileri.html (erişim tarihi: 18.06.2019).
  • http://www.mta.gov.tr/v3.0/hizmetler/jeotermal-harita (erişim tarihi:18.06.2019).

Prioritization of Service Quality Dimensions and Hotel Alternatives in Thermal Tourism by Multi-Criteria Decision Making Methods

Yıl 2020, , 143 - 159, 31.01.2020
https://doi.org/10.19168/jyasar.600295

Öz

The rate of participation in tourism activities
in the world and the search for differences have led people to thermal tourism
which offers tourism and health opportunities together. In Turkey, thanks to
the richness of thermal sources that have become an important market for
thermal tourism. As in all service businesses, service quality has become the
most important factor affecting customer preferences in thermal tourism
enterprises. In this study, Analytical Hierarchy Method was used to prioritize
service quality dimensions of thermal tourism enterprises operating in İzmir.
In the other part of the study, thermal hotels were evaluated by customers,
staff and academics according to TOPSIS method.

Kaynakça

  • Akbaba, Atilla (2006). “Measuring Service Quality in the Hotel Industry: A Study in a Business Hotel in Turkey”, Hospitality Management, 25, s.170-192.
  • Akkuş, İbrahim (2017). “Neden Jeotermal Enerji”, Mavi Gezegen,23.
  • Aksu, Ceren ve Aktuğ, Emine (2011).“ Güney Ege Bölgesi Termal Turizm Raporu”, S.1-43.
  • Dündar, Süleyman, (2008). “Ders Seçiminde Analitik Hiyerarşi Proses Uygulaması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 13(2), s.217-226.
  • Emekli, Gözde, (2002).“Turistik Ürün Çeşitlendirilmesinde Termal Turizmin Önemi ve İzmir”, Türkiye Turizmini Araştırma Enstitüsü, 3.Ulusal Türkiye Turizmi Sempozyumu Kitabı, S.267-286.
  • Gençay, İ.Cemal (2010).“ Kurumsal Performans Değerleme Ve Termal Turizm İşletmelerinde Kurumsal Performans Karnesi Oluşturulmasına Yönelik Model Önerisi”, Doktora Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Grande, F. Valejo, M. ve Moya, D. (2002). Análisis De Las Expectativas De La Oferta Y La Demanda Relativas A La Cualidade Del Servicio En Zonas Turísticas De İnterior: İmplicaciones De Gestión. Estudios Turísticos, s.79-112.
  • Hwang Ching-Lai ve Yoon, Kwangsun, (1981). “ Multiple Attribute Decisiona Making: Methods And Applications”, Sprimger,-Verlag, New York.
  • Kozak, Nazmi, (1992). “Termal Turizm İşletmeciliği ve Önemi”, Anatolia Turizm Çevre ve Kültür Dergisi, 3(29),S.33-34.
  • Kozak, Nazmi, Kozak, Meryem ve Kozak, Metin, (2012).“Genel Turizm”, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kuruüzüm, Ayşe ve Atsan, Nuray, (2001). “Analitik Hiyerarşi Yöntemi ve İşletmecilik Alanındaki Uygulamaları”, Akdeniz Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 1, S.83.
  • Lovelock, Christopher, (2011).“Services Marketing”, Prentice Hall.
  • Mucuk, İsmet, (2004).“Pazarlama İlkeleri”, (14. Baskı), İstanbul: Türkmen Kitabevi,
  • Oğuzlar, Ayşe (2007). “Analitik Hiyerarşi Süreci İle Müşteri Şikayetlerinin Analizi”, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi (14), s. 122-134.
  • Özdağoğlu, Aşkın, (2011).“Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri ve Uygulama Örnekleri”, TMMOB MMO Yayınları,
  • Özdemir, Muhlis, (2015).“Operasyonel, Yönetsel ve Stratejik Problemlerin Çözümlerinde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri”, Editörler; Yıldırım, F. Bahadır ve Önder, Emrah.
  • Parasuraman A. Zeithaml Valarie. A. ve Berry Leonard. L. (1985).“A Conceptual Model Of Service And Its Implications For Future Research”, Journal Of Marketing, (49), s.41-50.
  • Parasuraman A. Zeithaml Valarie. A. ve Berry Leonard. L, (1988), “Servqual: A Multiple-İtem Scale For Measuring Customer Perceptions Of Service Quality”, Journal Of Retailing, 64(1), s.12– 43.
  • Saaty, T.L. (1980). “The Analytic Hierarchy Process”, McGraw Hill Company, USA.
  • Somut, K.Pınar, (2014). “İki Aşamalı Çok Kriterli Karar Verme İle Performans Değerlendirmesi: AHP ve TOPSIS Yöntemlerinin Entegrasyonu”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 57-68
  • Supçiller, A.Ayça ve Çapraz, Ozan, (2011). “AHP-TOPSIS Yöntemine Dayalı Tedarikçi Seçimi Uygulaması”, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 13,S.1-22.
  • Ülker, İsmet , (1986).“Sağlık Turizmi ve Kaplıca Sularımızım Değerlendirilmesi”, Turizm Yıllığı, Ankara, 5.205-222,
  • Tavşan, Sezen, (2012). “Termal Turizm İşletmelerinde Müşteri Şikayetlerinin Analizi Üzerine Bir Alan Araştırması”, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • http://www.izmirkulturturizm.gov.tr/TR-77217/tesis-verileri.html (erişim tarihi: 18.06.2019).
  • http://www.mta.gov.tr/v3.0/hizmetler/jeotermal-harita (erişim tarihi:18.06.2019).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leyla Kılıcı Bu kişi benim

Aşkın Özdağoğlu

Mehmet Emre Güler 0000-0002-8689-9859

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kılıcı, L., Özdağoğlu, A., & Güler, M. E. (2020). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(57), 143-159. https://doi.org/10.19168/jyasar.600295
AMA Kılıcı L, Özdağoğlu A, Güler ME. Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. Ocak 2020;15(57):143-159. doi:10.19168/jyasar.600295
Chicago Kılıcı, Leyla, Aşkın Özdağoğlu, ve Mehmet Emre Güler. “Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri Ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının Ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15, sy. 57 (Ocak 2020): 143-59. https://doi.org/10.19168/jyasar.600295.
EndNote Kılıcı L, Özdağoğlu A, Güler ME (01 Ocak 2020) Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15 57 143–159.
IEEE L. Kılıcı, A. Özdağoğlu, ve M. E. Güler, “Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 15, sy. 57, ss. 143–159, 2020, doi: 10.19168/jyasar.600295.
ISNAD Kılıcı, Leyla vd. “Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri Ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının Ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 15/57 (Ocak 2020), 143-159. https://doi.org/10.19168/jyasar.600295.
JAMA Kılıcı L, Özdağoğlu A, Güler ME. Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2020;15:143–159.
MLA Kılıcı, Leyla vd. “Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri Ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının Ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 15, sy. 57, 2020, ss. 143-59, doi:10.19168/jyasar.600295.
Vancouver Kılıcı L, Özdağoğlu A, Güler ME. Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Termal Turizmde Hizmet Kalitesi Boyutlarının ve Otel Alternatiflerinin Önceliklendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2020;15(57):143-59.