Satış odaklı işletmeler, rekabet üstünlüğü sürdürebilmek ve
pazar lideri olmak için satış hedeflerini gerçekleştirmek zorundadır. Bu
hedeflere ulaşabilmek için işletmelerin, satış temsilcilerine ve onların
yeteneklerine, kabiliyetlerine ihtiyaçları vardır. Ancak, satış mesleği, tabiatı
itibariyle çalışanlarda işten kaynaklı strese yol açmaktadır. Bunun yanı sıra,
yönetici davranışı, maddi imkânların önemi, kariyer olanaklarının kısıtlı
olması gibi unsurlar da iş tatmininin azalmasına sebep olmaktadır. Ayrıca, karşılanmayan
beklentiler çalışanların verimini düşürmektedir. Dolayısıyla, tüm bu durumlar
satış temsilcilerinin işten ayrılmalarına neden olabilmektedir. Buradan
hareketle, mevcut çalışma, iş stresi, iş tatmini, örgütsel kıvanç temalarının
işten ayrılma niyeti ile etkileşimini ve iş performansıyla ilinti unsurların
araştırılmasını amaçlamaktadır. Bu kapsamda, telekomünikasyon sektöründe görev
yapan satış temsilcileriyle yüz yüze derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir.
Bulgular, QSR-Nvivo 11 Plus araştırma programı yoluyla incelenmiştir. Nitel
içerik analizi sürecinde, oluşan temalar, alt temalar ve kodlar sonrasında haritalandırılmıştır.
Sonuç olarak bulgularda, iş stresine yol açan en önemli kaynakların hedef
baskısı, iş yükü, yönetici unsuru olduğu ortaya çıkmaktadır. Ayrıca, ücret-yan
ödemeler-ödül ve yönetici davranışının, çalışanların iş tatminini etkilediği
belirlenmiştir. Örgütsel kıvanç temasının duygusal boyutunun, iş performansıyla
ve işe aidiyet alt teması ile ilintili olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar kapsamında, iş stresi,işin maddi/manevi tatmini, iş
performansı, işyerine duyulan örgütsel kıvanç ve işten ayrılma niyetinin,satış temsilcilerinde
incelenmesi çalışmanın önemini ve
değerini oluşturmaktadır. Netice itibariyle, çalışmadan elde edilen bulgular
akademik alanda olduğu kadar, işletmelerin başarısında etkili olan çalışan
performasının artırılmasına yönelik insan kaynakları stratejileri geliştirmesi
için de yol gösterici niteliktedir.
Sales-oriented businesses have to achieve their sales targets in order to maintain their competitive advantages and to become a market leader. For achieving these targets, businesses need sales representatives with their skills and capabilities. However, the sales profession inherently leads to job-related stress for employees. Moreover, factors such as executive behaviour, the importance of financial potentials and the limited career opportunities cause a decrease in job satisfaction. In addition to these, unmet expectations also reduce the productivity of employees. Accordingly, all these situations may lead sales representatives to leave their jobs. From this point forth, the present study aims at investigating both the interactions between intention to leave and job stress, job satisfaction, organisational pride themes and their connection to job performance-related factors. In this
regard, in-depth interviews were conducted face-to-face with sales representatives working in the telecommunication industry. The findings were examined through the QSR-NVivo 11 Plus research program. The themes, sub-themes, and codes revealed from the qualitative content analysis process were then mapped. Consequently, in the findings, the most important sources that cause job stress are revealed as target pressure, work load, and executive factor. Furthermore, it is determined that wage-side payments-reward and executive behaviours influence the job satisfaction of employees. It is also found that the emotional dimension of the organisational pride theme is related to job performance and the sub-theme of belonging to work. Based on these findings, investigating job stress, material/moral job satisfaction, job performance, organisational pride, and intention to leave of sales representatives forms the importance and value of the study. As a result, the findings obtained from this study provide a guidance not only to the academic field, but also for the strategy development of human resources in practice in order to increase employee performance, which are effective in the success of businesses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 |