Cumhuriyet dönemi din eğitimi tecrübesinde; din dersi, diyanet ve imam hatip okulları öne çıkan başlıklardandır. Bu başlıklardan imam hatip okulları, çalışmada konu olarak belirlenmiştir. Literatürde yer alan biçimiyle ve sınırlılığıyla yaklaşımlar, okulların özellikleri ve sorun alanları odağında betimsel bir analiz yapılmıştır. Düne dair hususları da barındırmakla birlikte bugün için okulların farklı alanlarda algılanma biçimleri tespite çalışılmıştır. Okullara yönelik; öğrenci, veli, kamuoyu görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılan araştırmalarda öne çıkan hususlar da dikkate alınarak kapsam oluşturulmuştur. Belirli dönemlerde sıcak gündemde olmaları farklı bakış açılarıyla okulların değerlendirilmesinde etkili olmuş görünmektedir. Alanda imam hatip okullarıyla ilgili akademik çalışma sayısı oldukça yüksektir. Özellikle tarihçesi üzerine yapılan araştırmalar belli bir yekuna ulaşmıştır. Bu kurumlarla özdeşleştirilen, sorun olarak görülen ya da gösterilen konuların bütüncül olarak ele alındığı çalışmalar ise görece azdır. Bu çalışmada imam hatip okullarıyla ilgili öne çıkan hususlar belirlenmeye, olumlu-olumsuz değerlendirmelere yer verilmeye bu minvalde bir durum tespiti yapılmaya çalışılmıştır. Araştırmalardaki, genel eğitime yönelik değerlendirmelerden ziyade bu okullara özgü önerilere de yer verilmiştir. Literatür taraması sonucu karşılaşılan konu çeşitliliğinden öne çıkanlar, sık tekrar edilenler tercih edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış, doküman incelemesi ile elde edilen veriler içerik analiziyle değerlendirilmiş, betimsel bir yaklaşım esas alınmıştır.
Din Eğitimi Cumhuriyet Dönemi Din Eğitimi İmam Hatip Okulları İmam Hatip Okullarına Yaklaşımlar İmam Hatip Okullarının Öne Çıkan Özellikleri
---
---
---
In the Republican period religious education experience; Religious lessons, religious and imam hatip schools are among the prominent topics. Among these titles, imam hatip schools were determined as the subject of the study. A descriptive analysis has been made in the focus of the approaches, the characteristics of the schools and the problem areas as in the literature. It has been tried to determine the ways in which schools are perceived in different areas for today, although it also includes the issues of the past. For schools; The scope was created by taking into account the prominent issues in the researches carried out in order to determine the opinions of students, parents and public opinion. The fact that they are on the hot agenda in certain periods seems to have been effective in the evaluation of schools from different perspectives. The number of academic studies on imam hatip schools in the field is quite high. Especially the research on its history has reached a certain extent. Studies in which the issues identified with these institutions, seen as problems or shown as a holistic approach are relatively few. In this study, it has been tried to determine the prominent issues about imam hatip schools, to include positive and negative evaluations, and to determine the situation in this way. In the studies, suggestions specific to these schools were also included rather than evaluations for general education. The ones that stand out from the variety of topics encountered as a result of the literature review and that are frequently repeated were preferred. Qualitative research method was used in the study, the data obtained by document analysis was evaluated by content analysis, and a descriptive approach was taken as basis.
Religious Education Religious Education in the Republican Period Imam Hatip Schools Approaches to Imam Hatip Schools Highlights of Imam Hatip Schools
---
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Project Number | --- |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |