Özet
Şii-İmamiyye’nin usûlde
Mu’tezilenin etkisinde kaldığı iddiaları, hicri dördüncü asırdan itibaren dile
getirilmektedir. Buna karşılık usûlî düşüncenin ilk mümessili sayılan Şeyh
Müfîd’den itibaren mezhep içinden yükselen sesler bu iddiaları şiddetle reddetmişlerdir.
Biz bu çalışmada Mu’tezile kelamına sistematik hüviyet kazandıran ve yazdığı
eserlerle Mu’tezile kelamının bugüne ulaşmasında büyük pay sahibi olan Kâdî
Abdülcebbâr ile İmamiyye’nin kelam düşüncesinin istikrar bulmasında ve Şeyh
Müfîd’le başlatılan usûlî yaklaşımın benimsenip yaygınlaşmasında büyük bir yeri
olan Ebû Ca’fer et-Tûsî arasında adalet ilkesi üzerinden bir karşılaştırma
yaparak, söz konusu iddiaların ne kadar sübut bulduğunu tespit etmeye çalıştık.
Kısmi farklı izahları bir kenara bırakırsak, adalet ilkesinin ispat ve
yorumlanmasında iki kelamcı arasında kayda değer bir farklılığın olmadığı
görülmektedir.
Abstract
The claim that the Shi’i
Key Words: Qâdî Abd al-Jabbâr, Abû Ja’far al-Tûsî,
Husn-Qubh, Divine Justice, Free Will
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 15, 2018 |
Acceptance Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 2 |
Kader Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.