Research Article
BibTex RIS Cite

The Evaluation of Special Education Lesson In Terms of Attitudes Towards Mainstreaming and Attaintments

Year 2014, Volume: 1 Issue: 3, 1 - 12, 01.09.2014

Abstract

Examining attitudes of preservice mathematics teachers before and after the applications made in scope of special education lessons, investigating the change of the attitudes according to the genders and expressing attaintments of preservice teachers after the application were aims of this study. In the present study mixed method was used. The sample of the study consists of 38 presevice teachers. Attitude scale for individuals who are affected from inability and a view form were used as data gathering tools. It was concluded that initially, people with disabilities were perceived as different from others by pre-service teachers, but then people with disabilities were not perceived as different from others by pre-service teachers and the study increased awareness level of students and changed their point of views positively. Also the attitudes of the preservice teachers didn’t change according to the genders and the attaintments of the preservice teachers got after the applications were expressed.

References

  • “Özel Eğitime Disiplinler Arası Bakış”, “Özürlülere İlişkin Hukuki Düzenlemeler”.
  • Avramidis, E., & Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience and professional development on Greek teachers' attitudes towards inclusion.European Journal of Special Needs Education, 22(4), 367-389.
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 345-354.
  • Balaban, M., Yılmaz, Ö., Yıldızbaş, F. (2009). Okul öncesi eğitimde kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. I. International Congress Of Turkey Education Researches, Oral Representation, 1-3 May, Çanakkale.
  • Batu, S., Kırcaali-İftar, G., Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2), 33-50.
  • Bek, H., Gülveren, H., Başer, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
  • Bekiroğulları, Z., Soytürk, K. ve Gülşen, C. (2011). The attitudes of special education teachers and mainstreaming education teachers working in cyprus and special education teachers working in the usa towards mainstreaming education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 619-637.
  • Bilen, E. (2007). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarında karşılaştıkları sorunlarla ilgili görüşleri ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Brown, K. S., Welsh, L. A., Hill, K. H., & Cipko, J. P. (2008). The efficacy of embedding special education instruction in teacher preparation programs in the United States. Teaching and Teacher Education, 24(8), 2087-2094.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. Ankara. 8. Baskı.
  • Camadan, F. (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ve bep hazırlamaya ilişkin özyeterliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 128-138.
  • Cavkaytar, A. (2006). Teacher training on special education ın Turkey. The Turkish Online Journal Of Education Technology (TOJET). ISSN:1303- 6521 volume 5 Issue 3 Article 7.
  • Çelik, İ., Eratay, E. (2007). Kaynaştırma sınıfı ve özel eğitim sınıfı öğretmenlerinin sınıflardaki zihin engelli öğrencilere yönelik pekiştireç ve ceza uygulamalarının belirlenmesi. AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 47-63.
  • Diken, İ.H., Sucuoğlu, B.(1999). Sınıfında zihinsel engelli bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2 (3), 26-34.
  • Elhoweris, H., Alsheikh, N. ( 2006 ). Teachers’ attitudes toward ınclusion. International Journal Of Special Education, 21(1).
  • Gökdere, M. (2012). A comparative study of the attitude, concern, and ınteraction levels of elementary school teachers and teacher candidates towards ınclusive education. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2800-2806.
  • Gözün, Ö., Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
  • Güven, E., Çevik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma (Balıkesir üniversitesi örneği). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, Antalya.
  • Hamedoğlu, M. A., & GÜNGÖR, H. (2013). Opinions of the parents and the principals on the attitudes of principals towards mainstream education (sample of a county in west black sea region in Turkey). The Online Journal of Counseling and Education, 2(3), 33-45.
  • Hoover, J.J. & Cessna, K. (1984). 'Preservice teachers attitudes toward mainstreaming prior to student teaching. Journal of Teacher Education, 35(4), 49-51.
  • Horne, M. D. (1985). Attitudes toward handicapped students: Professional, peer and parent reactions. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Özel Eğitim Dergisi Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 5(2), 1-13.
  • McLeskey, J., Waldron, N. L., So, T., Swanson, K., Loveland, T. (2001). Perspectives of teachers toward ınclusive school programs. Teacher Education and Special Edcation (TESE).
  • Melekoğlu, M. A. (2013). Özel gereksinimli öğrencilerle yürütülen etkileşim projesinin genel eğitim öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik olumlu tutum ve farkındalık geliştirmeleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 1053- 1077.
  • Merrel, K. W. & Gimpel, G. A. (1998). Social skills of children and adolessents. New Jersey: Larence Erlbaum Associates, Inc.
  • Metin, N. (1992). Okul öncesi dönemde özürlü çocuklar için kaynaştırma programları. Özel Eğitim Dergisi, 1 (2), 34-36.
  • Metin, N. (1997). Okulöncesi eğitimde yeni yaklaşımlar. A.Ü. Ziraat Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Sempozyumu, Ankara.
  • Öncül, N., Batu, E. S. (2005). Normal gelişim gösteren çocuk annelerinin kaynaştırma uygulamasına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6 (2), 37-54.
  • Parasuram, K. (2006). Variables that affect teachers’ attitudes towards disability and ınclusive education in Mumbai, India. Disability Society, 21(3), 231-242.
  • Rakap, S., Kaczmarek, L. (2010). Teachers’ attitudes towards ınclusion in Turkey. European Journal of Special Needs Education, 25(1), 59-75.
  • Sanioğlu, A., Büyükkaragöz, S., Duman, S., Sarı, H. (2008). İlköğretim okullarındaki özel eğitim sınıflarında görevli öğretmenlerin beden eğitimi ders programı ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi (Konya ili örneği). S.Ü. BES Dergisi, 10(2), 40-50.
  • Sargın, N., Sünbül, A. M. (2002). Okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen tutumları: Konya ili örneği. XI. Eğitim Bilimleri Kongresi, 23-26 Ekim, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa, KKTC.
  • Sarı, H. Y., Bektaş, M. ve Altıparmak, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belilenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 27, 80-83.
  • Seçer, Z. (2010). An analysis of the effects of in‐service teacher training on Turkish preschool teachers’ attitudes towards inclusion. International Journal of Early Years Education, 18(1), 43-53, DOI: 10.1080/09669761003693959.
  • Shippen, M. E., Crites, S. A., Houchins, D. E., Ramsey, M. L., Simon, M. (2005). Preservice teachers' perceptions of ıncluding students with disabilities. Teacher Education and Special Edcation (TESE).
  • Stone, B.& Brown, R. (1986). Preparing teachers for mainstreaming: Some critical variables for effective preservice programs. Educational Research Quarterly, 11(2), 7-10.
  • Sucuoğlu, B., Özokçu, O. (2005). Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6 (1), 41-57.
  • Sucuoğlu, B. (2006). Eğitimde kaynaştırma modeli. İlköğretmen Eğitimci Dergisi. Sayı:4, s: 6 - 10, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sze, S. (2009). A literature review: pre-service teachers' attitudes toward students with disabilities. Interactive Business Network. http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3673/is_1_130/ai_n35650920/?tag=content;col1web adresinden 05.07.2011 tarihinde saat 17.00’de indirilmiştir.
  • Şahbaz,Ü., ve Kalay, G. (2010). Okulöncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 116-135.
  • Şahin, F. ve Güldenoğlu, B. (2013). Engelliler konusunda verilen eğitim programının engellilere yönelik tutumlar üzerindeki etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 214-239.
  • Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2 (2), 68-75.
  • Türkoğlu, Y. K. (2007). İlköğretim okulu öğretmenleriyle gerçekleştirilen bilgilendirme çalışmalarının öncesi ve sonrasında öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • http://orgm.meb.gov.tr/Mevzuat/573.htm Web adresinden 27 Haziran 2011 tarihinde saat 18:00 de indirilmiştir.
  • http://www.ogretmenimiz.com/kanunlar/2916.htm Web adresinden 10 Haziran 2011 tarihinde saat 18:00 de indirilmiştir.
  • http://erinlindsay.com/STOME1.rtf Web adresinden 10 Temmuz 2011 tarihinde saat 20:00 de indirilmiştir.
  • EXPANDED SUMMARY The problem sentence of the study is determined as “What is the effect of elucidating studies concerning
  • mainstreaming within the lesson of special education performed with preservice teachers of primary mathematics
  • education on attitudes of preservice teachers concerning mainstreaming? and What are the attaintments of pre service
  • teachers in the scope of this lesson?”. Examining attitudes of preservice mathematics teachers before and after the
  • applications made in scope of special education lessons, investigating the change of the attitudes according to the genders
  • and expressing attaintments of preservice teachers after the application are aims of this study. In this direction the answers of the following questions are searched: 1.Is there any significant difference between the pre-post test scores of the attitudes relating to individuals
  • effected from inability of preservice teachers? 2. Is there any significant difference between the pre-post test scores of the attitudes relating to individuals
  • effected from inability according to gender? 3. What are the attaintments of the preservice teachers in scope of special education lesson? It was seen that there is limited number of studies offering solution concerning what can be done for
  • mainstreaming applications to be more efficient and successful. The present study is of importance for informing the
  • preservice teachers relating to mainstreaming, determining the attitudes of the preservice teachers realating to
  • mainstreaming and determining the attaintments got after the applications. Because the study was applied to the primary
  • mathematics preservice teachers, it was expected to offer an insight to preservice teachers in the future and it can be
  • evaluated as preservice training for them, the present study is thought to be of importance. Also, because one of the
  • researchers has a mainstreaming child and two researchers are in the primary mathematics education department, it is
  • thought that the present study is important. In the present study from the varieties of mixed method “explanatory design” was used. This study was carried
  • out with 38 pre-service teachers, 18 (47%) female and 20 (53%) male who are senior students in Marmara University,
  • Educational Faculty, Teaching Primary School Mathematics Department. Attitude scale for individuals who are affected
  • “understanding the importance of early determination and treatment”, “learnig that every reterdation can be exceeded
  • with education”, “taking opportunity for observing different lives”, “understanding importance of raising awareness of
  • the public about the mainstreaming”, learning how to communicate with mainstreaming students”, “learning that
  • everybody is candidate for retardation”, “learning the aim of special education”, “getting information about the shortage
  • of special education specialist”, “learning that every child is special”, “getting information about the equipments used in
  • the scope of special education”, “developing projects relating to mainstreaming people”, “getting information about the
  • legal rights of mainstreaming children”, “observing that teachers aresenseless about special education”, “learning what
  • kind of services the state provide for mainstreaming children”, “learning the process from determination of retardation to
  • preparation a report”, “learning that giftedness is included in special education”, “learning what kind of problems we can
  • encounter and what the solutions are”, “observing that the theory and the practise about the mainstreaming children is
  • different from each other”.

Özel Eğitim Dersinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlar ve Kazanımlar Bakımından Değerlendirilmesi

Year 2014, Volume: 1 Issue: 3, 1 - 12, 01.09.2014

Abstract

Araştırmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarıyla gerçekleştirilen özel eğitim dersi kapsamında yapılan çalışmaların öncesi ve sonrasında, öğretmen adaylarının tutumlarını incelemek, tutumların cinsiyetlere göre değişip değişmediğini araştırmak ve yapılan eğitim sonrasında öğretmen adaylarının elde ettikleri kazanımları ifade etmektir. Mevcut araştırmada hem nicel hem de nitel olmak üzere karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Matematik Öğretmenliği Programı dördüncü sınıfta öğrenim gören 38 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak “Yetersizlikten etkilenmiş bireylere yönelik tutum ölçeği” ve bir görüş formu kullanılmıştır. Sonuçta da, başlangıçta öğretmen adaylarınca engelli kişilerin engelsiz kişilerden farklı algılandığı, ancak sonrasında öğretmen adaylarınca engelli kişilerin engelsiz kişilerden farklı algılanmadığı ve cinsiyetler arasında ön tutum ve son tutum puanları bakımından bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarınca Özel eğitim dersi kapsamında yapılan uygulamalar neticesinde öğretmen adaylarının elde ettikleri kazanımlar ifade edilmiştir.

References

  • “Özel Eğitime Disiplinler Arası Bakış”, “Özürlülere İlişkin Hukuki Düzenlemeler”.
  • Avramidis, E., & Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience and professional development on Greek teachers' attitudes towards inclusion.European Journal of Special Needs Education, 22(4), 367-389.
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 345-354.
  • Balaban, M., Yılmaz, Ö., Yıldızbaş, F. (2009). Okul öncesi eğitimde kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. I. International Congress Of Turkey Education Researches, Oral Representation, 1-3 May, Çanakkale.
  • Batu, S., Kırcaali-İftar, G., Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2), 33-50.
  • Bek, H., Gülveren, H., Başer, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
  • Bekiroğulları, Z., Soytürk, K. ve Gülşen, C. (2011). The attitudes of special education teachers and mainstreaming education teachers working in cyprus and special education teachers working in the usa towards mainstreaming education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 619-637.
  • Bilen, E. (2007). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarında karşılaştıkları sorunlarla ilgili görüşleri ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Brown, K. S., Welsh, L. A., Hill, K. H., & Cipko, J. P. (2008). The efficacy of embedding special education instruction in teacher preparation programs in the United States. Teaching and Teacher Education, 24(8), 2087-2094.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. Ankara. 8. Baskı.
  • Camadan, F. (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ve bep hazırlamaya ilişkin özyeterliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 128-138.
  • Cavkaytar, A. (2006). Teacher training on special education ın Turkey. The Turkish Online Journal Of Education Technology (TOJET). ISSN:1303- 6521 volume 5 Issue 3 Article 7.
  • Çelik, İ., Eratay, E. (2007). Kaynaştırma sınıfı ve özel eğitim sınıfı öğretmenlerinin sınıflardaki zihin engelli öğrencilere yönelik pekiştireç ve ceza uygulamalarının belirlenmesi. AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 47-63.
  • Diken, İ.H., Sucuoğlu, B.(1999). Sınıfında zihinsel engelli bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2 (3), 26-34.
  • Elhoweris, H., Alsheikh, N. ( 2006 ). Teachers’ attitudes toward ınclusion. International Journal Of Special Education, 21(1).
  • Gökdere, M. (2012). A comparative study of the attitude, concern, and ınteraction levels of elementary school teachers and teacher candidates towards ınclusive education. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2800-2806.
  • Gözün, Ö., Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
  • Güven, E., Çevik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma (Balıkesir üniversitesi örneği). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, Antalya.
  • Hamedoğlu, M. A., & GÜNGÖR, H. (2013). Opinions of the parents and the principals on the attitudes of principals towards mainstream education (sample of a county in west black sea region in Turkey). The Online Journal of Counseling and Education, 2(3), 33-45.
  • Hoover, J.J. & Cessna, K. (1984). 'Preservice teachers attitudes toward mainstreaming prior to student teaching. Journal of Teacher Education, 35(4), 49-51.
  • Horne, M. D. (1985). Attitudes toward handicapped students: Professional, peer and parent reactions. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Özel Eğitim Dergisi Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 5(2), 1-13.
  • McLeskey, J., Waldron, N. L., So, T., Swanson, K., Loveland, T. (2001). Perspectives of teachers toward ınclusive school programs. Teacher Education and Special Edcation (TESE).
  • Melekoğlu, M. A. (2013). Özel gereksinimli öğrencilerle yürütülen etkileşim projesinin genel eğitim öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik olumlu tutum ve farkındalık geliştirmeleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 1053- 1077.
  • Merrel, K. W. & Gimpel, G. A. (1998). Social skills of children and adolessents. New Jersey: Larence Erlbaum Associates, Inc.
  • Metin, N. (1992). Okul öncesi dönemde özürlü çocuklar için kaynaştırma programları. Özel Eğitim Dergisi, 1 (2), 34-36.
  • Metin, N. (1997). Okulöncesi eğitimde yeni yaklaşımlar. A.Ü. Ziraat Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Sempozyumu, Ankara.
  • Öncül, N., Batu, E. S. (2005). Normal gelişim gösteren çocuk annelerinin kaynaştırma uygulamasına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6 (2), 37-54.
  • Parasuram, K. (2006). Variables that affect teachers’ attitudes towards disability and ınclusive education in Mumbai, India. Disability Society, 21(3), 231-242.
  • Rakap, S., Kaczmarek, L. (2010). Teachers’ attitudes towards ınclusion in Turkey. European Journal of Special Needs Education, 25(1), 59-75.
  • Sanioğlu, A., Büyükkaragöz, S., Duman, S., Sarı, H. (2008). İlköğretim okullarındaki özel eğitim sınıflarında görevli öğretmenlerin beden eğitimi ders programı ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi (Konya ili örneği). S.Ü. BES Dergisi, 10(2), 40-50.
  • Sargın, N., Sünbül, A. M. (2002). Okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen tutumları: Konya ili örneği. XI. Eğitim Bilimleri Kongresi, 23-26 Ekim, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa, KKTC.
  • Sarı, H. Y., Bektaş, M. ve Altıparmak, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belilenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 27, 80-83.
  • Seçer, Z. (2010). An analysis of the effects of in‐service teacher training on Turkish preschool teachers’ attitudes towards inclusion. International Journal of Early Years Education, 18(1), 43-53, DOI: 10.1080/09669761003693959.
  • Shippen, M. E., Crites, S. A., Houchins, D. E., Ramsey, M. L., Simon, M. (2005). Preservice teachers' perceptions of ıncluding students with disabilities. Teacher Education and Special Edcation (TESE).
  • Stone, B.& Brown, R. (1986). Preparing teachers for mainstreaming: Some critical variables for effective preservice programs. Educational Research Quarterly, 11(2), 7-10.
  • Sucuoğlu, B., Özokçu, O. (2005). Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6 (1), 41-57.
  • Sucuoğlu, B. (2006). Eğitimde kaynaştırma modeli. İlköğretmen Eğitimci Dergisi. Sayı:4, s: 6 - 10, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sze, S. (2009). A literature review: pre-service teachers' attitudes toward students with disabilities. Interactive Business Network. http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3673/is_1_130/ai_n35650920/?tag=content;col1web adresinden 05.07.2011 tarihinde saat 17.00’de indirilmiştir.
  • Şahbaz,Ü., ve Kalay, G. (2010). Okulöncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 116-135.
  • Şahin, F. ve Güldenoğlu, B. (2013). Engelliler konusunda verilen eğitim programının engellilere yönelik tutumlar üzerindeki etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 214-239.
  • Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2 (2), 68-75.
  • Türkoğlu, Y. K. (2007). İlköğretim okulu öğretmenleriyle gerçekleştirilen bilgilendirme çalışmalarının öncesi ve sonrasında öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • http://orgm.meb.gov.tr/Mevzuat/573.htm Web adresinden 27 Haziran 2011 tarihinde saat 18:00 de indirilmiştir.
  • http://www.ogretmenimiz.com/kanunlar/2916.htm Web adresinden 10 Haziran 2011 tarihinde saat 18:00 de indirilmiştir.
  • http://erinlindsay.com/STOME1.rtf Web adresinden 10 Temmuz 2011 tarihinde saat 20:00 de indirilmiştir.
  • EXPANDED SUMMARY The problem sentence of the study is determined as “What is the effect of elucidating studies concerning
  • mainstreaming within the lesson of special education performed with preservice teachers of primary mathematics
  • education on attitudes of preservice teachers concerning mainstreaming? and What are the attaintments of pre service
  • teachers in the scope of this lesson?”. Examining attitudes of preservice mathematics teachers before and after the
  • applications made in scope of special education lessons, investigating the change of the attitudes according to the genders
  • and expressing attaintments of preservice teachers after the application are aims of this study. In this direction the answers of the following questions are searched: 1.Is there any significant difference between the pre-post test scores of the attitudes relating to individuals
  • effected from inability of preservice teachers? 2. Is there any significant difference between the pre-post test scores of the attitudes relating to individuals
  • effected from inability according to gender? 3. What are the attaintments of the preservice teachers in scope of special education lesson? It was seen that there is limited number of studies offering solution concerning what can be done for
  • mainstreaming applications to be more efficient and successful. The present study is of importance for informing the
  • preservice teachers relating to mainstreaming, determining the attitudes of the preservice teachers realating to
  • mainstreaming and determining the attaintments got after the applications. Because the study was applied to the primary
  • mathematics preservice teachers, it was expected to offer an insight to preservice teachers in the future and it can be
  • evaluated as preservice training for them, the present study is thought to be of importance. Also, because one of the
  • researchers has a mainstreaming child and two researchers are in the primary mathematics education department, it is
  • thought that the present study is important. In the present study from the varieties of mixed method “explanatory design” was used. This study was carried
  • out with 38 pre-service teachers, 18 (47%) female and 20 (53%) male who are senior students in Marmara University,
  • Educational Faculty, Teaching Primary School Mathematics Department. Attitude scale for individuals who are affected
  • “understanding the importance of early determination and treatment”, “learnig that every reterdation can be exceeded
  • with education”, “taking opportunity for observing different lives”, “understanding importance of raising awareness of
  • the public about the mainstreaming”, learning how to communicate with mainstreaming students”, “learning that
  • everybody is candidate for retardation”, “learning the aim of special education”, “getting information about the shortage
  • of special education specialist”, “learning that every child is special”, “getting information about the equipments used in
  • the scope of special education”, “developing projects relating to mainstreaming people”, “getting information about the
  • legal rights of mainstreaming children”, “observing that teachers aresenseless about special education”, “learning what
  • kind of services the state provide for mainstreaming children”, “learning the process from determination of retardation to
  • preparation a report”, “learning that giftedness is included in special education”, “learning what kind of problems we can
  • encounter and what the solutions are”, “observing that the theory and the practise about the mainstreaming children is
  • different from each other”.
There are 75 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Esra Altıntaş This is me

Sare Şengül This is me

Publication Date September 1, 2014
Submission Date February 15, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 1 Issue: 3

Cite

APA Altıntaş, E., & Şengül, S. (2014). Özel Eğitim Dersinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlar ve Kazanımlar Bakımından Değerlendirilmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 1(3), 1-12.

19190       23681     19386        19387