Ders kitapları eğitimin tüm tür ve düzeylerinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı ortaokul 5., 6., 7. ve 8. sınıf Türkçe, Fen-Teknoloji, Sosyal Bilgiler ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğrenci ders kitaplarında “gençliğin korunması” ve “spora yönlendirilmesi” hakları konusuna ne düzeyde yer verildiğini ortaya koyarak bir karşılaştırma yapmaktır. Bu amaçla belirtilen 16 ders kitabının tümü içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada ana kategoriler “gençliğin korunması” ve “gençliğin spora yönlendirilmesi” olarak belirlenmiştir. Bu ana kategorilerden gençliğin korunması kendi içinde “gençliğin iyi bir vatandaş olarak yetiştirilmesi”, “gençliğin kötü alışkanlıklara karşı korunması” ve “gençliğin suça yönelmekten korunması” olarak üç alt kategoriye ayrılmıştır. Veriler, sıklık (frekans), yüzde ve yoğunluk puanları hesaplanarak değerlendirilmiştir. Sonuçta, Sosyal Bilgiler ders kitaplarında gençliğin korunması ve spora yönlendirilmesi hakları konusuna diğer ders kitaplarından daha fazla yer verildiği görülmüştür. Ayrıca, tüm ders kitaplarında gençliğin korunması kategorisinin, gençliğin spora yönlendirilmesi kategorisinden daha fazla yer aldığı ortaya çıkmıştır.
Textbooks are major instructional tools playing an important role at all grades of educational system. This study aimed to put forward and compare the allocation level of the rights to “protection of youths” and “the leading youths to sports” all Turkish, Science and Technology, Social Studies and Religious Culture and Moral Knowledge student textbooks in 5th, 6th, 7th and 8th grades. For this aim, 16 student textbooks were examined using content analysis method. In the study, rights to “protection of youths” and “leading youths to sports” were determined as the main categories. Protection of youths, one of these main categories, was also divided into three sub-categories as “train the youths to be a good citizen”, “protect youths against bad habits” and “protect youths against tending to crime”. The analysis of the data was carried out by calculating frequencies, percentages and intensity scores. As a result, it was observed that rights to “protection of youths and leading youths to sports” issues are included more in Social Studies/Revolution History textbooks when compared to other textbooks. It was found out that in all the textbooks; explanations and issues about “protection of youths” main category are included more than explanations and issues about “leading youths to sports” main category.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2015 |
Submission Date | December 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 3 |