Farklılaştırılmış Fen Deneylerini Değerlendirme Sürecinin Öğrencilerin Fene Karşı Tutum ve Motivasyonları Üzerindeki Etkisi
Year 2017,
Volume: 4 Issue: 1, 51 - 56, 01.04.2017
Mustafa Akıllı
,
Hasan Kağan Keskin
,
Şule Ay
Abstract
Bu çalışma kapsamında “istasyon
tekniği kullanılarak farklılaştırılmış fen deneylerini değerlendirme sürecinin,
öğrencilerin fen derslerine karşı tutumlarını ve fen öğrenmeye yönelik
motivasyonlarını etkileyip etkilemediğinin araştırılması” amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda 48 ilköğretim öğrencisi ile yaptıkları fen deneylerinin
değerlendirme aşamaları için istasyon tekniği kullanılmıştır. Uygulama öncesi
ve sonrası fene karşı tutumlarında ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarında
herhangi bir değişiklik olup olmadığı anketler yardımıyla belirlenmeye
çalışılmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin fene karşı tutumlarında anlamlı
herhangi bir değişikliğe rastlanmamıştır. Bununla birlikte fen öğrenmeye
yönelik motivasyonun alt boyutları olan; performansa yönelik motivasyon,
iletişime yönelik motivasyon, işbirlikli çalışmaya yönelik motivasyon ve
katılıma yönelik motivasyon için ise öğrencilerin uygulama öncesi ile uygulama
sonrası puanları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmış, bu farklılığın
uygulama sonrası puanlar lehine geliştiği anlaşılmıştır.
References
- Aktepe, V. (2005). Eğitimde bireyi tanımanın önemi. Gazi Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 15-24.
- Aşiroğlu, S. (2016). Okulöncesi öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretim konusundaki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 948-960.
- Atalay, Z.Ö. (2014). Üstün zekalı ve yetenekli bireyler için farklılaştırılmış Sosyal Bilgiler dersinde uygulanabilecek öğretim stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 339-358.
- Avcı, S., Yüksel, A., Soyer, M. Ve Balıkçıoğlu, S. (2009). Şiir bilgisi konusu için tasarlanmış farklılaştırılmış sınıf ortamının öğrenciler üzerinde yarattığı bilişsel ve duyuşsal değişimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1043-1084.
- Beler, Y. (2010). Farklılaştırılmış sınıf ortamının sınıf yönetimine ve öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Beler, Y. Ve Avcı S. (2011). Öğretimin farklılaştırılmasında etkili bir strateji: katlı öğretim. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 109-126.
- Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
- Demir, S. Ve Gürol, M. (2015). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin derin ve yüzeysel öğrenen öğrencilerin kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(2), 187-206.
- Gömleksiz, M.N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88.
- Gül, S.O. (2014). Farklılaştırılmış öğretim ve uyarlamalar. Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 111-123.
- Karadağ, R. (2010). İlköğretim Türkçe Dersinde Farklılaştırılmış Öğretim Yaklaşımının Uygulanması: Bir Eylem Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Karadağ, R. (2014). Dünyada ve Türkiye’de farklılaştırılmış öğretimle ilgili yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 22(3), 1301-1322.
- Karadağ, R. ve Yaşar, Ş. (2010). Effects of differentiated instruction on students’ attitudes towards Turkish courses: an action research. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1394–1399.
- Kaya, H. ve Böyük, U. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ve fen deneylerine karşı tutumları. Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi, 4(2), 120-130.
- Kaplan Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekâlı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi SBE: İstanbul.
- Yabaş, D. (2008). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Yabaş, D. ve Altun, S. (2009). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 201-214.
Year 2017,
Volume: 4 Issue: 1, 51 - 56, 01.04.2017
Mustafa Akıllı
,
Hasan Kağan Keskin
,
Şule Ay
References
- Aktepe, V. (2005). Eğitimde bireyi tanımanın önemi. Gazi Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 15-24.
- Aşiroğlu, S. (2016). Okulöncesi öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretim konusundaki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 948-960.
- Atalay, Z.Ö. (2014). Üstün zekalı ve yetenekli bireyler için farklılaştırılmış Sosyal Bilgiler dersinde uygulanabilecek öğretim stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 339-358.
- Avcı, S., Yüksel, A., Soyer, M. Ve Balıkçıoğlu, S. (2009). Şiir bilgisi konusu için tasarlanmış farklılaştırılmış sınıf ortamının öğrenciler üzerinde yarattığı bilişsel ve duyuşsal değişimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1043-1084.
- Beler, Y. (2010). Farklılaştırılmış sınıf ortamının sınıf yönetimine ve öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Beler, Y. Ve Avcı S. (2011). Öğretimin farklılaştırılmasında etkili bir strateji: katlı öğretim. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 109-126.
- Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
- Demir, S. Ve Gürol, M. (2015). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin derin ve yüzeysel öğrenen öğrencilerin kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(2), 187-206.
- Gömleksiz, M.N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88.
- Gül, S.O. (2014). Farklılaştırılmış öğretim ve uyarlamalar. Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 111-123.
- Karadağ, R. (2010). İlköğretim Türkçe Dersinde Farklılaştırılmış Öğretim Yaklaşımının Uygulanması: Bir Eylem Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Karadağ, R. (2014). Dünyada ve Türkiye’de farklılaştırılmış öğretimle ilgili yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 22(3), 1301-1322.
- Karadağ, R. ve Yaşar, Ş. (2010). Effects of differentiated instruction on students’ attitudes towards Turkish courses: an action research. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1394–1399.
- Kaya, H. ve Böyük, U. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ve fen deneylerine karşı tutumları. Türk Bilim Araştırma Vakfı Bilim Dergisi, 4(2), 120-130.
- Kaplan Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekâlı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi SBE: İstanbul.
- Yabaş, D. (2008). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Yabaş, D. ve Altun, S. (2009). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 201-214.