Kimlik,
“İnsanların kim olduklarıyla ve toplumsal dünyayla ilgili olarak iletişim ve
dil aracılığıyla kurdukları düşünceler bütünü” şeklinde tanımlanmaktadır.
Farklı birçok tanımı yapılan kültür ise “bir topluluğun yaşamını sürdürmesinde
uyum ve dayanışmayı sağlayacak, kişiler arasında iletişimi kuracak kurumları;
yaşamı anlamlandırırken başvurulacak değerler, kurallar ve inançlar dizgesini
içeren yapı” olarak ifade edilmektedir. Bu kavramlar toplumsal yaşamda
bireylere aidiyetlik duygusu kazandıran başlıca faktörler arasındadır. Nitekim
bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin “kimlik ve kültür” kavramlarına yönelik
algıları ve bu algılarında hangi kaynakların etkili olduğu, onların söz konusu
kavramlara yönelik geliştirmiş oldukları metaforlar aracılığıyla belirlenmeye
çalışılmıştır. Metaforlar, soyut kavramların zihinde somutlaştırılması ve
görselleştirilmesini sağlamakta ve böylece öğrenilen bilgilerin akılda daha
uzun süre kalmasını ve daha kolay hatırlanmasını sağlayarak öğrenme motivasyonunu
artırmaktadır. Son yıllarda, metaforların belli başlı sosyal ortamlardaki
faaliyetlere nasıl rehber olduğu, inançları, tutumları ve değerleri nasıl şekillendirdiği,
örgütsel süreçleri nasıl gösterdiği ve örgütsel yaşamın oluşturulmasında nasıl
vurgulandığına yönelik olarak ilginin arttığı görülmektedir (Çelikten,
2006:270). Bu bağlamda soyut birer kavram olan “kültür ve kimlik” hakkında
geliştirilmesi beklenen metaforlar, bu kavramlara yönelik algıyı ve bu algının
oluşumundaki muhtemel sebepleri ortaya koyacaktır. Araştırmanın örneklemini,
2013-2014 eğitim-öğretim yılında, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim
Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümünde I., II., III. ve IV.
sınıflarda öğrenim gören 353 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı
tarafından geliştirilen “Kimlik ve Kültür Metaforları Anketi” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra içerik analizleri de
yapılmıştır.
Identity is defined as "the totality of the
minds that people establish through communication and language concerning who
they are and the social world". The culture which many different
definitions are made is "a structure containing the institutions that will
provide harmony and solidarity to maintain the life of a community, communicate
between persons; containing the values, rules and beliefs to be applied when
making sense of life". These concepts are among the main factors that
contribute to the sense of belonging to the individual in social life. As a
matter of fact, in this study, it has been tried to determine the perceptions
of the university students about the concepts of "identity and
culture" and the sources which are influential in these perceptions
through the metaphors that they developed towards the related concepts. Metaphors
enable concrete concepts and visualization of abstract concepts in their minds,
thereby increasing the motivation to learn by allowing the learned knowledge to
remain in the mind longer and easier to remember. In this context, the
metaphors that are expected to be developed on the abstract concept of
"culture and identity" will reveal the perception of these concepts
and the possible causes of this occurrence. The sample of the research consists
of 408 students studying in I., II., III., and IV. classes in the department of
Social Sciences Teaching in Atatürk University Kazim Karabekir Education
Faculty in 2014 year. The "Identity
and Culture Metaphors Questionnaire" developed by the researcher was used
to collect the data. Descriptive statistics as well as content analysis have
been made in the analyze of the data.In end the study, it was seen that teacher
candidates produces metaphors in the category of “developing asset” most fort
he concept of cuture. The metaphors created in the concept ıf identity have
shown that the identity is not perceived as national.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Submission Date | December 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 3 |