Bu araştırmanın amacı
sınıf öğretmeni adaylarının çevre eğitimine yönelik öz yeterliklerini çeşitli
değişkenler açısından belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden
tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Bayburt Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Lisans Programının farklı sınıf seviyelerinde
öğrenim gören 274 (1.sınıftan 74, 2.sınıftan 72, 3.sınıftan 65 ve 4.sınıftan
63) sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Özdemir,
Aydın ve Akar Vural ‘ın (2009) geliştirdiği Çevre Eğitimi Öz Yeterlik Algısı
Ölçeği (ÇÖYÖ) kullanılmıştır. ÇÖYÖ, Akademik Yetkinlik Algısı- AYA, Sorumluluk
Algısı- SA, Öğretici Yetkinlik Algısı- ÖYA ve Yönlendirebilme Algısı- YA olmak
üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. ÇÖYÖ’nün güvenirliği araştırmacılar
tarafından tekrar hesaplanmış ve ölçeğin tamamının güvenirliği α=0,81 olarak
belirlenmiştir. Alt boyutlarda α, AYA ve SA için 0,85, ÖYA için 0,88 ve YA için
0,80 olarak hesaplanmıştır. ÇÖYÖ’den elde edilen verilerin analizi için ilk
olarak verilere normallik analizi yapılmış, Kolmogorov-Smirnov normallik testi uygulanmıştır.
Ardından anlamlılık analizi için tek yönlü ANOVA, Kruskall-Wallis ve Bağımsız
Örneklem- t testi kullanılmıştır. Araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının çevre
öz yeterlik algılarının, sınıf seviyesine ve cinsiyete göre değişkenlik
göstermediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2019 |
Submission Date | July 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |