In education life, the diagnosis of giftedness is made in primary school. The nomination process is carried out by classroom teachers. Considering the role of novice classroom teachers, who have just started their teaching career, in the nomination process, it is thought to be important to determine their perceptions of gifted students. The aim of this research is to determine the perceptions of the novice classroom teachers towards gifted students through metaphors. The research was structured using the phenomenological research method, one of the qualitative research methods. The main phenomenon of the research is the “gifted student”. Within the scope of the research, 49 classroom teachers who were appointed as classroom teachers but who were in the candidacy process were interviewed. In the interviews, a metaphor form consisting of three metaphors and a question with explanation was used. The main purpose of including three metaphor expressions in the research is both to determine the consistency of the expressed metaphor and to determine the consistency between metaphors in general. Research data were analyzed using content analysis technique for descriptive explanations for metaphors. In the findings obtained, an inductive method was followed due to the nature of metaphor research. Six sub-categories were obtained around the main theme of gifted students. In the results obtained, it was seen that gifted students were accepted as normal individuals and the importance of education was emphasized. In addition, there are metaphors about precious metals that emphasize the value of students, and there is a significant expression for the sensitivity that should be shown in the processing of these metals.
Eğitim hayatında üstün yetenek tanısı ilkokulda konulmaktadır. Aday gösterme süreci sınıf öğretmenleri tarafından yürütülmektedir. Öğretmenlik hayatına yeni başlayan aday sınıf öğretmenlerin aday gösterme sürecindeki rolü dikkate alındığında üstün yetenekli öğrencilere yönelik algılarının belirlenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı aday sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilere yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma yöntemi kullanarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın ana fenomeni “üstün yetenekli öğrenci” dir. Araştırma kapsamında sınıf öğretmeni olarak ataması yapılmış fakat adaylık sürecinde olan 49 sınıf öğretmeni ile görüşülmüştür. Yapılan görüşmelerde üç metafor ve açıklamasını içeren sorudan oluşan metafor formu kullanılmıştır. Araştırmada üç metafor ifadesine yer verilmesinin temel amacı hem ifade edilen metaforun kendi içinde tutarlılığın belirlenmesi hemde genel olarak metaforlar arası tutarlılığın tespitidir. Araştırma verileri metaforlar için betimsel açıklamalar için içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda metafor araştırması doğası gereği tümevarımcı bir yöntem izlenmiştir. Üstün yetenekli öğrenci ana teması etrafında altı alt kategori elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlarda üstün yetenekli öğrencilerin normal bir birey olarak kabullenilmesi yanı sıra eğitiminin önemine vurgu yapıldığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin değerliliğini vurgulayan kıymetli madenler ile ilgili metaforların olması bu madenlerin işlenmesinde gösterilmesi gereken hassasiyete yönelik önemli ölçüde ifade yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | January 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 3 |