Yaşadığımız çağda sınırsız tüketim alışkanlığı sınırlı
olan kaynakları hızla eritmektedir. Tüketimin artmasıyla yükselen atık maddeler
de çevreyi tehdit etmektedir. Çevre çağımızın en ciddi sorunlarından biri
haline gelmiştir. Dünya yaşanır olmaktan hızla uzaklaşmaktadır. Bu durum bütün
insanları yakından ilgilendirmektedir. Çevreye hayat haline getiren de memat
haline getiren de insandır. Çözüm insanın eğitilmesindedir. Bu eğitimin dînî
normlarla sürdürülmesi önem arz etmektedir. Çevreyi koruma maksatlı olarak çok
sayıda ulusal uluslararası kurumlar oluşturulmuş çeşitli yönergeler kaleme
alınmışsa da bu tür girişimler, insanî yaklaşım esasına
dayanmadığı, dinî ahlâkî zeminden uzak olduğu için
yetersiz kalmaktadır. Konunun gündemde tutulması ve dînî zeminde ele alınması
zorunluluk teşkil etmektedir. Bu çalışmada konu, Hz. Peygamber’in –sallahü
aleyhi ve sellem- hadisleri ışığında ele alınacaktır.
In our age, unlimited consumption habit rapidly dissolves
the limited resources. Waste material with increasing consumption also
threatens the environment. The environment has become
one of the most serious problems of our age. The
world is moving away from being alive. This situation concerns all people
closely. It is also the person who makes life into the environment. The
solution is to educate people. It is important to maintain this education with
religious norms. Although several national and international institutions have
been constituted and various instructions have been written in order to protect
the environment, such initiatives have been remained incapable since they are
not based on humanitarian approach and are far from religious moral ground.
Keeping the issue on the agenda and taking of it on the religious ground is a
necessity. In this study, the subject will be discussed in the light of the hadiths
of the Prophet Muhammad –pbuh-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | March 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 12 |