It has been discussed throughout history how to teach a language other than the mother tongue. Method is defined as a comprehensive plan that the teacher follows according to his/her objectives and controls the teaching activity. Technique, on the other hand, falls within the scope of method as it is the partial steps followed in classroom lessons. The method in language teaching is one of the important factors affecting the learning process. Although these methods have often emerged as a result of opposing approaches, they have been developed from the past to the present. We can say that this development process was formed on the basis of historical necessity. Each method is seen as an alternative to the previous method. The diversity in language teaching has revealed the problem of which method is more effective. In this article, the most common language teaching methods are discussed and examined. These methods are; grammar-translation method, straight-arrival method (direct method), reading method, audio-linguistic method. Teaching methodsand their positive and negative features are mentioned.
Arabic Language Arabic Language Teaching Teaching Methods Mother tongue Style
Ana dilinden farklı bir dil öğreniminde dilin nasıl öğretileceği tarih boyunca tartışılmıştır. Yöntem, öğretmenin hedeflerine göre takip ettiği ve öğretim faaliyetini kontrol ettiği kapsamlı bir plan olarak tanımlanmıştır. Teknik ise sınıf içindeki derslerde izlenen kısmî adımlar olması itibariyle yöntemin kapsamına girer. Dil öğretiminde yöntem, öğrenme sürecini etkileyen önemli etkenlerden biridir. Bu yöntemler çoğu zaman birbirlerine karşıt yaklaşım sonucunda ortaya çıkmış olsa da geçmişten günümüze geliştirilmiştir. Bu gelişim sürecinin tarihsel gereksinim temelinde oluştuğunu söyleyebiliriz. Her yöntem kendinden önceki yöntemin de alternatifi olarak görülür. Dil öğretimindeki çeşitlilik hangi yöntemin daha etkili olduğu problemini de ortaya çıkarmıştır. Bu makalede de en yaygın dil öğretim yöntemleri incelenmiştir. Bu yöntemler; dil bilgisi-çeviri yöntemi, düz varım yöntemi (direkt yöntemi), okuma yöntemi, işitsel-dilsel yöntemdir. Öğretim yöntemlerinin yanı sıra bunların olumlu ve olumsuz özelliklerine değinilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 22 |