The study has been prepared to determine how pilot universities, which are subject to mission differentiation, determine their mission and vision statements in the light of innovative paradigms. The type of research is qualitative, the pattern is in the form of case study. For the study group, 5 strategic plans and 25 academician opinions were used with the purposeful sampling method. Data were collected with a semi-structured interview form and analyzes were performed. In the pilot universities in the study set, 12 themes matched with mission statements and 10 themes associated with vision statements were identified. It was determined that the words "people education", "regional development/regional contribution", "specialization" were used the most in the mission understandings, and the words "leadership in regional development", "innovation and entrepreneurship", "prioritizing education and research" were included in the vision statements. With these statements, it can be stated that they directly contribute to the formation purposes of pilot universities. Academic staff find their mission statements "quite adequate" and "appropriate" and express their sense of vision in a way that shows "the future" and "goals and objectives". It can be stated that mission and vision statements in universities are usually composed of renewed, synergistic, positive statements.
Çalışma misyon farklılaşmasına tabi olan pilot üniversitelerin yenilikçi paradigmalar ışığında misyon ve vizyon ifadelerini nasıl belirlediklerini belirleyebilmek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma türü nitel, deseni durum çalışması biçimindedir. Çalışma grubu için amaçlı örnekleme yöntemiyle 5 stratejik plan, 25 akademisyen görüşünden faydalanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formuyla veriler toplanarak çözümlemeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma kümesinde yer alan pilot üniversitelerde misyon ifadeleriyle eşleştirilen 12 tema, vizyon ifadeleriyle ilişkilendirilen 10 tema tespit edilmiştir. Misyon anlayışlarında en fazla “insan yetiştirme”, “bölgesel kalkınma/bölgesel katkı”, “ihtisaslaşma” sözcüklerinin kullanıldığı, vizyon ifadelerinde ise “bölgesel kalkınmada öncülük”, “yenilikçilik ve girişimcilik”, “eğitim ve araştırmayı önceleme” sözcüklerine yer verildiği belirlenmiştir. Bu ifadelerle pilot üniversitelerin oluşum amaçlarına doğrudan katkıda bulundukları belirtilebilir. Akademik personeller misyon ifadelerini “oldukça yeterli”, “uygun” bulmakta, vizyon anlayışlarını ise “geleceği” ve “amaç ve hedefleri” gösteren biçiminde ifade etmektedir. Üniversitelerdeki misyon ve vizyon ifadelerinin genellikle yenilenmiş, sinerjik, pozitif ifadelerden meydana geldiği ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | September 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Special Issue for the 100th Anniversary of the Republic of Türkiye |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).