ETNİK KÜLTÜR VE TÜKETİM İLİŞKİSİ ÜZERİNDE NOSTALJİ DUYGUSUNUN ROLÜ: TÜRKİYE’DEKİ RUS GÖÇMENLER ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA
Yıl 2023,
Cilt: 20 Sayı: 80, 1230 - 1258, 05.01.2024
Tahire Hüseyinli
,
Betül Çal
Öz
Araştırmanın amacı, Türkiye’de yaşayan Rus göçmenlerin tüketim alışkanlıklarını etkileyen, daha çok etnik kökenleri ya da doğup büyüdükleri ülkeleri ile ilişkilendirilebilecek nostaljik unsurların göçmen tüketicilerin Tür-kiye’ye uyum süreci üzerindeki etkilerinin belirlenmesidir. Bu amaçla Türkiye’de yaşayan otuz bir Rus tüketici ile online mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz sonucunda elde edilen bulgular, Rus göçmenlerin tüketim alış-kanlıkları ve uyum süreçleri üzerinde kültürel ve teknolojik faktörlerin ağırlıklı etkisine işaret etmiştir. Ayrıca her iki faktör ve alt temaları ile nostaljik tüketim arasındaki önemli etkileşimler olduğu saptanmıştır. Çalışmanın, özel-likle nostaljik tüketim ve göçmen tüketici davranışı konuları üzerinde önemli katkı sağlayacağına inanılmaktadır.
Kaynakça
- Abeyta, A., Routlege, C., Roylance, C., Wildschut, R. T., Sedikides, C. (2015). Attachmentrelated avoidance and thesocial content of nostalgic memories. Journal of Social and Personal Relationships, 32, 406-413.
- Abramov R.X. Chistyakova A.A. L. (2012). Nostalgiçeskie Renrezantatsii Pozdnego Sovetskogo Perioda V Medianproektak L. Parfenova, (Абрамов, Р. Н., Чистякова, А. А. Ностальгические Репрезентации
Позднего Советского Периода В Медиапроектах л. Парфенова: По Волнам Коллективной Памяти, Международный Журнал Исследований Культуры International Journal of Cultural Research, 2012, 1(6), 52-58).
- Abramov R. X. (2012) Vremya i Prostranstvo Nostalgii, Sotsiologiçeskiy Jurnal., (Абрамов Р. Н. Время и пространство ностальгии, Социологический журнал. 2012. № 4, C. 5-23.)
- Afanaseva V.V & Minin (2019). Prazdnik Maslenitsa V Sovremennoy Russkoy Kulture, Rossiya i Mir v Novoe i Noveyşee Vremya - İz Proşlogo v, 37-39. (Афанасьева, В. В., & Минин, А. С. (2019). Праздник
Масленицы В Современной Русской Культуре, Россия и мир в новое и новейшее время–из прошлого в, https://pure.spbu.ru/ws/fi-les/85272191/_.pdf#page=38, (23.12.2022).
- Andreeva, E. V. and Dergunova, N. V. (2016), Potrebnost V Obşenii S Sooteçestvennikami Kak Sposob SoxraneniyaKulturnoy İdentiçestnosti, Vlast., (Потребность В Общении С Соотечественниками Как
Способ Сохранения Культурной Идентичности, Vlast, 24 (9), 172-177).
- Alyılmaz, S. (2009). Maslenitsa ve Nevruz Bayramları Arasındaki İlişki, Uluslararası Sosyal Araş-tırmalar Dergisi, 2/7, s. 30-33. Bardakçı Tosun, S. (2018). “Avrupa’ya Göç Suriyeli Mülteciler İçin Bir Umut
- Mu,” Sssjournal Der-gisi, Cilt: 4, Sayı: 28, ss. 6426–6431. Bilge, F. A., Aktaş, E. (2019). Nostaljik Bölge Pazarlaması: Sille Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (18), 1-9.
- Boym S. (2002). S Obşie Mesta., (Бойм, С. Общие Места, Москва, 2002).
- Boym, S. (2009). Nostaljinin Geleceği. (F. B. Aydar, Çev.) Metis Yayınları.
- Cassin, B. (2018). Nostalji: insan ne zaman evindedir? (S. Kıvrak, Çev.) İstanbul: Kolektif.
- Chkhaidze, E. (2015). K Voprosı Razvitiya Tipov Pnyatiya “Nostalgiya” V Sovremennih İssledo-vaniyah, Jurnal Sjani., Modern araştırmalarda “nostalji” kavramının türlerinin geliştiril-mesi, Sjani Dergisi,
N: 16, 259-269. (Чхаидзе, Е. К вопросу развития типов понятия «ностальгия» в современных исследованиях, Журнал Sjani, Номер 16, 259-269).
- Creswell, J. W. ve Poth, C. N. (2017). Qualitative Inquiry and Research Design, Choosing Among Five Approaches (4. Basım). Sage Yayınları.
- Çopur, L. (2006). Rus Kültür Tarihinde Raskol Dönemi ve Bu Dönemin Mücahidi Avvakum (Ha-yatı ve Eserleri), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
- Demçenko P. N. (2015). Masleniçnıy Komleks: Filosofsko-Ontologiçeskie Aspektı, Monografiya, Sankt Peterburg. (Демченко П. Н. (2015) Масленичный Комплекс: Философско-Онтологические Аспекты,
Монография, Санкт-Петербург). Gu, Q., Li, M. ve Kim, S. S. (2021). The role of Nostalgia-Evoking Stimuli at Nostalgia- Themed Restaurants in Explaining Benefits, Consumption Value and Post-Purchase
Behavioral İntention. International Journal of Hospitality Management, 96, 102955.
- Hirschman, E.C., Ruvio, A.A. ve Touzani, M. (2010). Breaking Bread with Abraham’s Children: Christians, Jews and Muslims’ Holiday Consumption in Dominant, Minority and Diaspo-ric Communities'.
Journal of the Academy of Marketing Science, 39 (3), s. 429-448.
- Güleryüz Ö. (2023). Yöneticiler için Kültür Ağacı, “Girişimci Kültür & Yönetim: Güncel Gelişme-ler”, (Editörler: Himmet Karadal ve d.), Özgür Yayınları, Gaziantep.
- Holbrook, M. (1993) Nostalgia and Consumption Preferences: Some Emerging Patterns of Con-sumer Tastes. Journal of Consumer Research, 20/2, 245-256.
- Khisamutdinov A. A. (2017). How Russians appeared in America., (Издательство Д,альневосточного Университета Владивосток,) УДК 394.912 ББК 63.3 (7), https://core.ac.uk/download/pdf/86639165.pdf,
(30.09.2022).
- Kirk, J. ve Miller, M. (1986). Reliability and Validity in Qualitative Research. Sage yayınları
- Kolesnaya, Y. G. (2017. Strukturnıe İ Territioalnie Osobonnosti Razvitiya Trustskogo Sektora Turtsii, Demografiçeskie Riski XXI Veka (K Mejdunarodnomu dnyu Norodeseleniya. (Колесная, Ю. Г. (2017).
Структурные и территориальные особенности развития туристского сектора Турции, Демографические Риски XXI Века (к Международному дню народонаселения) Материалы IV Межвузовской студенческой конференции с
международным участием 12 мая 2017 г., Минск, Беларусь, s. 208-209).
- Krameşin, S. H. (2016). Pasxalnıe Molitvı V Rossiyskey Selax: Traditsii İ Transformatsii/ Kon-tekst İ Refleksiya: Filosofiya O Mire İ. Çeloveke. (Храмешин С. Н. (2016). Пасхальные молитвы в российских селах:
традиции и трансформации// Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. № 4. с. 153-162).
- Krustaleva, N. S., Antonova, D. V. & Begler, A. M. (2018). Psikologiya Krizisnık i Ekstremalnıh Situatsii. -- Хрусталёва Н. С., Антонова Д. В., & Беглер А. М. (2018). Психология кризисных и экстремальных ситуаций
(учебник : для студентов по направлению "Психология"], под ред. Н. С. Хрусталёвой, ISBN 978-5-288-05830-1, Санкт-Петербург.
- Kurşuncu, S. R., İmadoğlu T., Çavuş F. M. (2018), Mesleki Tükenmişlik ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisinde Örgütsel Nostaljinin Etkisi, BMIJ, (2018), 6(4), 952-968.
- Kusımova T., Shmıdt M. (2016). Nostalgıc Consumptıon: Socıologıcal Analysıs, Journal Of Instı-tutıonal Studıes, (Журнал институциональных исследований) Том 8, № 2. 2016,
http://hjournal.ru/en/journals/journal-of-institutional-studies/2016/157-no-2/1311-nostalgic-consumption-sociological-analysis.html, (15.12.2020).
- Kyakkinen, S. (2019). Brend Regiona Sayma - Turistiçeskiy Marketing V Russkih Sotsialnıh Me-dia. (Хяккинен, С. (2019). Бренд Региона Сайма - Туристический маркетинг в русских социальных медиа, Дипломная
работа Университет г. Ювяскюля Отделение языковедения Кафедра русского языка и культуры, https://jyx.jyu.fi/bitst-ream/handle/123456789/66142/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-201911044712.pdf?sequ-ence=-1,
(02.01.2023).
- Lihacheva A.K., Sergey, M.İ. (2014). Natsionalnaya İdentiçestnost U Budşee Rossii., (Лихачева, А. К., Сергей, М. И. (2014). Национальная идентичность и будущее России, Доклад Международного дискуссионного
клуба «Валдай», Москва, февраль, s-10). http://vid1.rian.ru/ig/valdai/doklad_identichnost_RUS_ISBN.pdf, (14.11.2022)
- Makarentseva A. A. (2021). Emotsialnoe Vozdeystvie Kak İnstrument Marketingovoy Strategii., (Макаранцева, А. А. Эмоциональное Воздействие Как Инструмент Маркетинговой Стратегии, материалы
студенческой научно-технической конференции, проводимой в рамках международного молодежного форума «Креатив и инновации' 2021», Минск, 20-30 апреля 2021 г. Минск, БНТУ, 2021. – С. 138-140),
https://rep.bntu.by/bitstream/handle/data/94675/138-140.pdf?sequence=1&isAl-lowed=y, (16.11.2023)
- Merriam, S. B. ve Tisdell, E. J. (2015). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation (4. Basım). Jossey-Bass yayınları
- Mihaylov, V. İ., Novikova, Y. A (2021). Kulturno-Bıtovaya Spetsfika, Kak Osnova İndivudualno - Psikologiçeskiy Osobennestoy İ Zrelogo PovedeniyaV Turetskoy Vıbırke. (Михайлов, В. И., Новикова Ю.А.
(2021). Культурно-Бытовая Специфика, Как Основа Индивидуально-Психологических Особенностей И Зрелого Поведения В Турецкой Выборке, Научно-теоретический журнал «Ученые записки университета имени П.Ф.
Лесгафта», 1(191), 468-475).
- Natali, P.M. (2004). History and the Politics of Nostalgia, Iowa Journal of Cultural Studies, Vol.5, ss. 10-25.
- Oğuz, M. Ö., Kösemek, M., Çiçekoğlu, N. ve Tuna, Y. (2012). Türkiye’de 2011 Yılında Yaşayan Ramazan ve Kurban Bayramı Geleneksel Kutlamaları. Gazi Üniversitesi THBMER Yayın-ları. Ankara.