Ömer Seyfettin askerî eğitim almış ve hayatının bir döneminde askerliği meslek olarak yapmış bir yazardır. İlk mesleki deneyimlerini bu sırada ciddi bir karmaşa yaşamakta olan Balkan bölgesinde edinir. Kısa bir zaman sonra tamamen edebiyatla ilgilenmek üzere askerlikten ayrılan yazarın bu yıllara dayanan deneyim ve gözlemleri, onun sonraki yıllarda yazacağı eserlerini besleyen önemli bir kaynak hâline gelir.
“Nakarat” Ömer Seyfettin’in 1918 yılında Yeni Mecmua’da yayımlanmış hikâyesidir. Kurgusu, 1904 yılı başlarında Balkan bölgesinde görev yapan bir subayın günlüğünden alınmış parçalara dayandırılmıştır. Hikâyede millî bilinci yüksek olmayan, hızlıca yükselerek rahat bir hayat yaşamak üzere askerliği seçmiş olan Osmanlı subayının aşk yaşadığını düşündüğü bir Bulgar kızının söylediği şarkının sözleriyle millî kimliğine uyanışı anlatılır.
Bu çalışmada “Nakarat” adlı hikâyeye, genç subayın millî kimliğine uyanışını başlatan Bulgar kızı Rada üzerinden bakılacaktır. Rada’nın, Osmanlı askeri karşısındaki duruşu, kolektif bilinçaltına sahip oluşu, kadınların milletin kodlarını oluşturan tarih bilgisini anlatılarla –hikâyede millî şarkılar- sürdürüşleri üzerinde durulacaktır. Bu bağlamda Yuval-Davis’in Cinsiyet ve Millet başlığıyla Türkçeye aktarılan çalışmalarında belirlenen milliyetçi söylemlerde kadınların rollerine ilişkin teoremlerinden hareket edilecektir.
Ömer Seyfettin askerî eğitim almış ve hayatının bir döneminde askerliği meslek olarak yapmış bir yazardır. İlk mesleki deneyimlerini bu sırada ciddi bir karmaşa yaşamakta olan Balkan bölgesinde edinir. Kısa bir zaman sonra tamamen edebiyatla ilgilenmek üzere askerlikten ayrılan yazarın bu yıllara dayanan deneyim ve gözlemleri, onun sonraki yıllarda yazacağı eserlerini besleyen önemli bir kaynak hâline gelir. “Nakarat” Ömer Seyfettin’in 1918 yılında Yeni Mecmua’da yayımlanmış hikâyesidir. Kurgusu, 1904 yılı başlarında Balkan bölgesinde görev yapan bir subayın günlüğünden alınmış parçalara dayandırılmıştır. Hikâyede millî bilinci yüksek olmayan, hızlıca yükselerek rahat bir hayat yaşamak üzere askerliği seçmiş olan Osmanlı subayının aşk yaşadığını düşündüğü bir Bulgar kızının söylediği şarkının sözleriyle millî kimliğine uyanışı anlatılır. Bu çalışmada “Nakarat” adlı hikâyeye, genç subayın millî kimliğine uyanışını başlatan Bulgar kızı Rada üzerinden bakılacaktır. Rada’nın, Osmanlı askeri karşısındaki duruşu, kolektif bilinçaltına sahip oluşu, kadınların milletin kodlarını oluşturan tarih bilgisini anlatılarla –hikâyede millî şarkılar- sürdürüşleri üzerinde durulacaktır. Bu bağlamda Yuval-Davis’in Cinsiyet ve Millet başlığıyla Türkçeye aktarılan çalışmalarında belirlenen milliyetçi söylemlerde kadınların rollerine ilişkin teoremlerinden hareket edilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2021 |
Submission Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 11 / Ömer Seyfettin Anı Sayısı |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) International License.