Abstract
As in all areas of life, the destruction caused by the flow of time in the historical
buildings built in the past is of course a normal situation. Protecting historical buildings has
become very difficult due to natural disasters as well as the human factor. Ensuring that
historical structures survive by minimizing these destructive effects is an important protection
problem. For this purpose, the re-functioning method, which is one of the protection methods,
has an important place. In particular, it is possible for the structure, which has been re-
functioned, to bear the traces and spirit of the past, with the appropriate arrangements and
applications. In this study, three educational structures belonging to the 13th century, which
has been brought to the museum function in Konya, have been handled in terms of space
setting in order to protect and survive the historical texture. In addition, due to the fact that the
historical artifacts discussed are educational structures, the education function, which is an
1 Doktora Öğrencisi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sanat Tarihi Bölümü
important function of museums today, has been emphasized. For this purpose, some
evaluations have been made about how various educational activities can be applied on how
the works exhibited are created.
Hayatın her alanında olduğu gibi geçmişte inşa edilen tarihi yapılarda da zamanın
akışıyla oluşan tahribat elbette olağan bir durumdur. İnsan faktörünün yanı sıra doğal afetlerin
de etkisiyle tarihi yapıları korumak oldukça güçleşmiştir. Bu yıkıcı etkilerin en aza
indirgenerek tarihi yapıların ayakta kalmasının sağlanması önemli bir koruma problemidir. Bu
amaçla koruma yöntemlerinden biri olan yeniden işlevlendirme yöntemi mühim bir yer
tutmaktadır. Bilhassa yeniden işlevlendirilen yapının, geçmişin izlerini ve ruhunu taşıması,
günümüzde ona uygun düzenlemeler ve uygulamalarla mümkün görünmektedir. Bu çalışmada
Konya’da müze işlevi kazandırılan 13.yy’a ait üç eğitim yapısı, tarihi dokuyu koruma ve
yaşatma adına mekân kurgusu açısından ele alınmıştır. Ayrıca ele alınan tarihi eserlerin eğitim
yapısı olmasının özü itibariyle hasebiyle, günümüzde müzelerin önemli bir işlevi olan eğitim
fonksiyonuna vurgu yapılmıştır. Bu amaçla, sergilenen eserlerin nasıl imal edildiğine dair
çeşitli eğitim faaliyetlerinin ne şekilde uygulanabileceği hakkında bazı değerlendirmelerde
bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Art Sociology, Sociology (Other) |
Journal Section | Refereed Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 23, 2024 |
Acceptance Date | December 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 18 |
Katre International Human Studies Journal is open access journal under the CC BY-NC license (Creative Commons Attribution 4.0 International License)
Based on a work at https://dergipark.org.tr/en/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org