Research Article
BibTex RIS Cite

HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI

Year 2020, , 646 - 668, 29.12.2020
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2020.028

Abstract

Bu araştırmanın amacı, gıda ürünlerinde kullanılabilir ambalaj uygulamalarına yönelik tüketici tutumlarını ve tüketicilerin bu ambalajların kullanıldığı ürünlere ilişkin ödeme istekliliklerini belirlemektir. Bu amaçla Giresun ilinde 385 tüketiciye yüz yüze anket uygulanmış ve elde edilen verilere SPSS paket programı aracılığıyla tanımlayıcı istatistikleri belirlemeye yönelik frekans analizi, açıklayıcı faktör analizi, bağımsız iki örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları tüketicilerin özellikle bildikleri markalarda, ambalajların tekrar kullanılabilirliği için %10-%15 arasında fazladan bir bedeli ödemeye istekli olacaklarını göstermektedir. Ancak satın alma esnasında tekrar kullanma faydasının hatırlanmaması bu durumdan sapmalara neden olabilmektedir. Tüketicilerin kullanılabilir ambalaj tercih etmelerinde en önemli etken tasarruf sağlama isteğidir.

References

  • Akpınar, M. G., Gül, M., Oral, M. A., Akay, A. Ş. & Gülcan, S. (2015). Meyve suyu ürünleri satın alma tercihinde ambalaj faktörünün değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 58-67.
  • Babader, A., Ren, J., Jones, K. & Wang, J. (2016). A system dynamics approach for enhancing social behaviours regarding the use of packaging. Expert Systems With Applications, 46, 417–425.
  • Barber, N. A., Bishop, M. & Gruen, T. (2014). Who pays more (or less) for pro-environmental consumer goods? using the auction method to assess actual willingness-to-pay. Journal Of Environmental Psychology, 40, 218-227.
  • Barber, N. (2010). Green wine packaging: targeting environmental consumers. International Journal of Wine Business Research, 22 (4), 423-444.
  • Barnes, M., Halbrendt, C.C., Zhang, Q.& Abejon, N. (2011). Consumer preference and willingness to pay for non-plastic food containers in honolulu, USA. Journal of Environmental Protection, 2, 1264-1273.
  • Bulut, Z.A., Çımrin, F. K. & Doğan, O. (2017). Gender, generation and sustainable consumption: exploring the behaviour of consumers from izmir, turkey. International Journal of Consumer Studies, 41, 597–604.
  • Çetinkaya, C. & Özceylan, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin yeşil satın alma tutumlarının incelenmesine yönelik bir araştırma: gaziantep üniversitesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 289-302.
  • Doğan, O., Bulut, Z.A. & Çımrın, F.K. (2015). Bireylerin sürdürülebilir tüketim davranışlarının ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29 (4), 659-678.
  • Dorn, M. & Stöckli, S. (2018). Social influence fosters the use of a reusable takeaway box. Waste Management, 79, 296–301.
  • Hao, Y., Liu, H., Chen, H., Sha, Y., Ji, H. & Fan, J. (2019). What affect consumers’ willingness to pay for green packaging? evidence from china. Resources, Conservation & Recycling, 141, 21-29.
  • Hayta, A.B. (2009). Sürdürülebilir tüketim davranışının kazanılmasında tüketici eğitiminin rolü. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 145.
  • Jerzyk, E. (2016). Design and communication of ecological content on sustainable packaging in young consumers’ opinions. Journal of Food Products Marketıng, 22 (6), 707–716.
  • Lindh, H., Olsson, A. & Williams, H. (2016). Consumer perceptions of food packaging: contributing to or counteracting environmentally sustainable development?. Packaging Technology And Science, 29: 3–23.
  • Mancini, P., Marchini, A. & Simeone, M. (2017). Which are the sustainable attributes affecting the real consumption behaviour? consumer understanding and choices. British Food Journal, 119 (8), 1839-1853,
  • Martinho, G., Piresa A., Portela, G. & Fonseca, M. (2015). Factors affecting consumers’ choices concerning sustainable packaging during product purchase and recycling. Resources, Conservation and Recycling, 103, 58–68.
  • Oğuz, C. & Özaydın G. (2017). Tüketicilerin gıda tüketiminde ambalajın önemi: konya ili selçuklu ilçesi örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (2), 173-178.
  • Orzan, G., Cruceru A.F., Balaceanu, C.T. & Chivu, R.G. (2018). Consumers’ behavior concerning sustainable packaging: an exploratory study on romanian consumers. Sustainability, 10 (6), 1787.
  • Övüç, S. (2015). Tüketicilerin sürdürülebilir ambalaja sahip ürün satın alma niyeti. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Prakash, G. & Pathak, P. (2017). Intention to buy eco-friendly packaged products among young consumers of india: a study on developing nation. Journal of Cleaner Production, 141, 385-393.
  • Rokka, J. & Uusitalo, L. (2008). Preference for green packaging in consumer product choices – do consumers care?. International Journal Of Consumer Studies, 32, 516–525.
  • Singh, G. & Pandey, N. (2018). The determinants of green packaging that influence buyers’ willingness to pay a price premium. Australasian Marketing Journal 26, 221–230.
  • Şahin, A., Meral, H. & Aytop, Y. (2016). Yeşil pazarlamada tüketici algısı: kahramanmaraş kent merkezi örneği. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 31, 60-71.
  • Üstündağlı, E. & Güzeloğlu, E. (2015). Gençlerin yeşil tüketim profili: farkındalık, tutum ve davranış pratiklerine yönelik analiz, Global Media Journal TR Edition, 5 (10), 343-345.
  • Yürekli, D. (2012). Olimpik yüzme havuzu binalarının yapısal performanslarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim Tarihi: 06.01.2019)
Year 2020, , 646 - 668, 29.12.2020
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2020.028

Abstract

References

  • Akpınar, M. G., Gül, M., Oral, M. A., Akay, A. Ş. & Gülcan, S. (2015). Meyve suyu ürünleri satın alma tercihinde ambalaj faktörünün değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 58-67.
  • Babader, A., Ren, J., Jones, K. & Wang, J. (2016). A system dynamics approach for enhancing social behaviours regarding the use of packaging. Expert Systems With Applications, 46, 417–425.
  • Barber, N. A., Bishop, M. & Gruen, T. (2014). Who pays more (or less) for pro-environmental consumer goods? using the auction method to assess actual willingness-to-pay. Journal Of Environmental Psychology, 40, 218-227.
  • Barber, N. (2010). Green wine packaging: targeting environmental consumers. International Journal of Wine Business Research, 22 (4), 423-444.
  • Barnes, M., Halbrendt, C.C., Zhang, Q.& Abejon, N. (2011). Consumer preference and willingness to pay for non-plastic food containers in honolulu, USA. Journal of Environmental Protection, 2, 1264-1273.
  • Bulut, Z.A., Çımrin, F. K. & Doğan, O. (2017). Gender, generation and sustainable consumption: exploring the behaviour of consumers from izmir, turkey. International Journal of Consumer Studies, 41, 597–604.
  • Çetinkaya, C. & Özceylan, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin yeşil satın alma tutumlarının incelenmesine yönelik bir araştırma: gaziantep üniversitesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 289-302.
  • Doğan, O., Bulut, Z.A. & Çımrın, F.K. (2015). Bireylerin sürdürülebilir tüketim davranışlarının ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29 (4), 659-678.
  • Dorn, M. & Stöckli, S. (2018). Social influence fosters the use of a reusable takeaway box. Waste Management, 79, 296–301.
  • Hao, Y., Liu, H., Chen, H., Sha, Y., Ji, H. & Fan, J. (2019). What affect consumers’ willingness to pay for green packaging? evidence from china. Resources, Conservation & Recycling, 141, 21-29.
  • Hayta, A.B. (2009). Sürdürülebilir tüketim davranışının kazanılmasında tüketici eğitiminin rolü. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 145.
  • Jerzyk, E. (2016). Design and communication of ecological content on sustainable packaging in young consumers’ opinions. Journal of Food Products Marketıng, 22 (6), 707–716.
  • Lindh, H., Olsson, A. & Williams, H. (2016). Consumer perceptions of food packaging: contributing to or counteracting environmentally sustainable development?. Packaging Technology And Science, 29: 3–23.
  • Mancini, P., Marchini, A. & Simeone, M. (2017). Which are the sustainable attributes affecting the real consumption behaviour? consumer understanding and choices. British Food Journal, 119 (8), 1839-1853,
  • Martinho, G., Piresa A., Portela, G. & Fonseca, M. (2015). Factors affecting consumers’ choices concerning sustainable packaging during product purchase and recycling. Resources, Conservation and Recycling, 103, 58–68.
  • Oğuz, C. & Özaydın G. (2017). Tüketicilerin gıda tüketiminde ambalajın önemi: konya ili selçuklu ilçesi örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (2), 173-178.
  • Orzan, G., Cruceru A.F., Balaceanu, C.T. & Chivu, R.G. (2018). Consumers’ behavior concerning sustainable packaging: an exploratory study on romanian consumers. Sustainability, 10 (6), 1787.
  • Övüç, S. (2015). Tüketicilerin sürdürülebilir ambalaja sahip ürün satın alma niyeti. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Prakash, G. & Pathak, P. (2017). Intention to buy eco-friendly packaged products among young consumers of india: a study on developing nation. Journal of Cleaner Production, 141, 385-393.
  • Rokka, J. & Uusitalo, L. (2008). Preference for green packaging in consumer product choices – do consumers care?. International Journal Of Consumer Studies, 32, 516–525.
  • Singh, G. & Pandey, N. (2018). The determinants of green packaging that influence buyers’ willingness to pay a price premium. Australasian Marketing Journal 26, 221–230.
  • Şahin, A., Meral, H. & Aytop, Y. (2016). Yeşil pazarlamada tüketici algısı: kahramanmaraş kent merkezi örneği. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 31, 60-71.
  • Üstündağlı, E. & Güzeloğlu, E. (2015). Gençlerin yeşil tüketim profili: farkındalık, tutum ve davranış pratiklerine yönelik analiz, Global Media Journal TR Edition, 5 (10), 343-345.
  • Yürekli, D. (2012). Olimpik yüzme havuzu binalarının yapısal performanslarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim Tarihi: 06.01.2019)
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özgür Kuru 0000-0001-8568-818X

Elif Boyraz 0000-0003-4717-1678

Publication Date December 29, 2020
Acceptance Date December 1, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Kuru, Ö., & Boyraz, E. (2020). HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 646-668. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2020.028

KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır. 

2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.