Research Article
BibTex RIS Cite

THE RELATIONSHIP BETWEEN PERSONALITY TRAITS AND CONSUMERS’ INTENTION TO PURCHASE BEEKEEPING PRODUCTS DURING COVID-19

Year 2022, Volume: 13 Issue: 26, 824 - 857, 27.12.2022
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.034

Abstract

The purpose of the research is to evaluate consumers’s awareness, usage, expectations of packaging of propolis and other bee products, their impressions regarding certificates, prices, promotions and sales channels, their attitude to new products to be developed with propolis content, and consumer's personality traits and their intention to purchase propolis products. In parallel with the purpose of this study, the data derived from 350 consumers, obtained with convenience sampling method, were examined by Frequency, “t”, Anova Test and correlation analysis. As a result of our research, it can be said that consumers use this product most in winter, make the purchase decision by comparing price and quality, have high expectations for glass packaging, new products, awards, certificates, and consumers who are open to innovations have a more positive propolis purchase intention.

References

  • Ali, A. M., & Kunugi, H. (2021). Propolis, bee honey, and their components protect against coronavirus disease 2019 (COVID-19): A review of in silico, in vitro, and clinical studies. Molecules, 26(1232), 1-21.
  • Arı, S., vd. (2020). Üniversite öğrencilerinin arı ürünleri hakkındaki bilgi düzeylerinin, tüketim davranışlarının ve alışkanlıklarının tespit edilmesi. Turkish Journal of Agriculture -Food Science and Technology, 8(11), 2314-2321.
  • Atik, A. ve Gümüş T. (2017). Propolisin gıda endüstrisinde kullanım olanakları. Akademik Gıda, 15(1), 60-65.
  • Aytop, Y., Akbay, C. ve Meral, H. (2019). Kahramanmaraş ili merkez ilçede yaşayan tüketicilerin arı ürünleri tüketim davranışları. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi, 22(2), 449-455.
  • Azoulay, A. & Kapferer, J. N. (2003), Do Brand Personality Scales Really Measure Brand Personality?, Brand Management, 11 (2), 148.
  • Baki, F., vd. (2017). Türkiye’de süzme çam balına yönelik tüketici tercihlerinin konjoint analizi: İzmir ili örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 50-57.
  • Bitlisli, F., vd. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ile akademik güdüleme ilişkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 459-480.
  • Bölüktepe, F. E. ve Yılmaz, S. (2006). Tüketicilerin bal satın alma davranış ve alışkanlıklarını etkileme sürecinde markanın önemini belirlemeye yönelik bir araştırma, Uludağ Arıcılık Dergisi, 135-138.
  • Bölüktepe, F. E. ve Yılmaz, S. (2008). Arı ürünlerinin bilinirliği ve satın alma sıklığı. Uludağ Arıcılık Dergisi, 8(2), 53-62.
  • Braakhuis, A. (2019). Evidence on the health benefits of supplemental propolis. Nutrients, 11(2705), 1-15.
  • Caspi, A., B., Roberts W., & Shiner R. L. (2005), Personality Development: Stability and Change, Annual Review of Psychology, 56, 453-484.
  • Damevska, K., vd. (2020). Back to the basics: Propolis and Covid-19. Dermatologic Therapy, 33(4), 1-10.
  • Doğan, N. ve Hayoğlu, İ. (2012). Propolis ve kullanım alanları. Hr. Ü. Z. F. Dergisi,16(3), 39-48.
  • Garvey, M., Emmanuel, A., &Onu, A. J. C. (2014). Assessing the relationship between personality factors and consumer buying behavior. International Journal of Business and Social Science, 5(11), 231-242.
  • Goldberg, L. R. (1990). An Alternative “Description of Personality”: The Big-Five Factor Structure, Journal of Personality Social Psychology, 59 (6), 1216-1229.
  • İHA. (2021). Eskiden çöpe atılıyordu şimdi kilosundan 6-7 bin lira gelir elde ediliyor. Erişim adresi https://www.sozcu.com.tr/2021/egitim/eskiden-cope-atiliyordu-simdi-kilosundan-6-7-bin-lira-gelir-elde-ediliyor-6216336/
  • John, O.& Srivastava, S. (1999). The Big-Five Trait Taxonomy: History, Measurement and Theoretical Perspectives, in Handbook of Personality: Theory and Research, L.A. Pervin & P. John, Eds. New York: Guilford Press, University of California At Berkeley, 3.
  • Kumova, U. & Korkmaz, A., (1999). “Arı Ürünleri Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma” Türkiye’de Arıcılık Sorunları ve I. Ulusal Arıcılık Sempozyumu, Kemaliye/Erzincan.
  • Kumova, U., vd. (2002). An important bee product: Propolis. Uludag Bee Journal, 10-23.
  • Marangoz, M.ve Dolu, Z. T. (2019). Tüketicilerin arı ürünlerine ilişkin bilgi ve güven düzeyleri ile satın alma davranışlarının araştırılması. Uludağ Arıcılık Dergisi, 19(2), 110-125.
  • McCrae, R. R. & Costa, P. T. (1989), Reinterpreting the Myers-Briggs Type Indicator from The Perspective of the Five-Factor Model of Personaliy, Journal of Personality, 57(1), 17-40.
  • Mccrae, R. R. (2001), Trait Psychology and Culture: Exploring Intercultural Comparisons, Journal of Personality, 69(6), 819-846.
  • Merdan, K. (2018). Tüketicilerin arı ürünleri tercihlerinde marka algısı ölçeğinin tespiti (Gümüşhane-Bayburt Örneklemi). Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(11), 45-62.
  • Mirabi, V., Akbariyeh & H. (2015). A Study of Factors Affecting on Customers Purchase Intention Case Study: the Agencies of Bono Brand Tile in Tehran. Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology (JMEST), 2(1), 267-273.
  • Mucuk, S. (2014). Tüketici satın alma davranışı kapsamında hedonik (hazcı) tüketimin plansız alışveriş üzerine etkilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Norman, W. T. (1963). Toward an Adequate Taxonomy of Personality Attributes: Replicated Factor Structure in Peer Nomination Personality Ratings, The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66 (6), 574-583.
  • Niyaz, Ö. C. ve Demirbaş, N. (2017). Arı ürünleri tüketicilerinin genel özellikleri ve tüketim terchleri: Çanakkale ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23(2), 255-262.
  • Odabaşı, Y. (2010). Küresel kriz ortamında tüketici davranışları, Tüketici yazıları II. Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Pazar Araştırma Danışma Test ve Eğitim Merkezi.
  • Özdemir, E. K., Güzeloğlu, E. B. ve Topsümer, F. (2018). Tüketici etnosentrizmi, marka kişiliği algısı ve satın alma niyeti arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi: Türkiye’deki beyaz eşya markalarına yönelik bir uygulama. Global Media Journal TR Edition, 8(16), 354-372.
  • Özsungur, F.ve Güven, S. (2016). Tüketici davranışlarını etkileyen sosyal faktörler ve aile. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3, 127-142.
  • Paydaş, M. ve Semerci, A. (2001). “İstanbul’da Süzme Bal Tüketim Eğilimleri”, Teknik Arıcılık. 73: 8-15. Ankara.
  • Propolis Market. (2020). Retrieved from https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/propolis-market/ Rani, P. (2014). Factors influencing consumer behaviour. Int. Curr. Res. Aca. Rev., 2(9), 52-61.
  • Riberio, D. J., Veiga, R. T., & Higuchi, A. K. (2016). Personality Traits and Sustainable Consumption. Brazilian Journal of Marketing, 15(3), 297-313.
  • Ripari, N., vd. (2021). Propolis antiviral and immunomodulatory activity: A review and perspectives for COVID-19. Treatment. Journal of Pharmacy and Pharmacology, 73, 281-299.
  • Saral, Ö.ve Yavuz, A. Y. (2020). Rize İli üniversite öğrencilerinin arı ürünlerini tanıma durumu ve kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Uludağ Arıcılık Dergisi, 20(2), 172-180.
  • Sayılı, M. (2013). “Tokat İlinde Tüketicilerin Arı Ürünleri Tüketim Durumları ve Alışkanlıkları”, Uludağ Arıcılık Dergisi, 13(1):16-22
  • Selvi, M. S.ve Işık, G. (2015). İşletmelerin pazarlama faaliyetlerine ilişkin nitel bir araştırma. IAAOJ, Social Science, 3(1), 29-39.
  • Seven, İ., Aksu, T. ve Seven, P. T. (2007). Propolis ve hayvan beslemede kullanımı. YYÜ Vet. Fak. Derg., 18(2), 79-84.
  • Shahjehan, A., & Qureshi, J. A. (2019). Personality and impulsive buying behaviors. A Necessary Condition Analysis. Economic Research, 32(1), 1060-1072.
  • Shakaib, D. F., & Ali, M. (2018). Effects of personality on impulsive buying behavior: Evidence from a developing country. Marketing and Branding Research, 5(2018), 31-43.
  • Sıralı, R. ve Çelik, Y. (2007). “Ordu İli Kentsel Alandaki Tüketicilerin Süzme Bal Tüketim Alışkanlıkları”, Hasad Gıda. 23(270): 30-37
  • Sıralı, R. (2015). Süzme bal satın alma sürecinde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler, Ordu’da gıda güvenliği. Ordu Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü Yayınları, 9(25), 44-49.
  • Solomon, M. R. (2020). Tüketici davranışları, satın alma, sahip olma ve varoluş. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Şahinler, N.; Şahinler, S., Gül, A. & Görgülü, Ö. (2004). “Arı Ürünleri Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma”, 4. Ulusal Zootekni Bilim Kongresi (1-3 Eylül 2004). ss.53-57. Isparta. Şahinler, N., vd. (2017). Arı ürünleri tüketici özelliklerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. M. K. Ü. Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü, 1-5.
  • Tridge. (2021). Retrieved from https://www.tridge.com/trades/chart?code=041000&flow=i&period=2020&changePeriod=5y&periodType=year&reporter=WL&partner=WL&classification=HS2012&content=top&contentType=visualization&contentValue=worldmap&ordering=-value/
  • Tunca, R. İ, Taşkın, A. ve Karadavut, U. (2015). Türkiye’de arı ürünlerinin bazı tüketim alışkanlıklarının ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3(7), 556-561.
  • Yaprak, İ.ve Dursun. Y. (2018). Tüketicilerin kişilik özelliklerinin marka sadakati ile ilişkisi Kayseri’de yaşayan üniversite öğrencileri üzerinde bir uygulama. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 618-632.
  • Yeşilyurt, E. F. (2021). Salgında arı ürünlerine olan talep katlandı. Erişim adresi https://www.aa.com.tr/tr/sirkethaberleri/hizmet/salginda-ari-urunlerine-olan-talep-katlandi/662188/
  • Yılmazel, S. E. ve Göktaş, B. (2021). Online alışverişte müşterinin tekrar satın alma niyetinin öncüleri: hizmet kalitesi, imaj, algılanan değer ve müşteri tatmininin tekrar satın alma niyeti üzerindeki etkisi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(1), 39-56.
  • Yonar, M. E. (2017). Propolisin genel özellikleri ve balıklarda kullanımı. Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(9), 1015-1023.

THE RELATIONSHIP BETWEEN PERSONALITY TRAITS AND CONSUMERS’ INTENTION TO PURCHASE BEEKEEPING PRODUCTS DURING COVID-19

Year 2022, Volume: 13 Issue: 26, 824 - 857, 27.12.2022
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.034

Abstract

Araştırmanın amacı, Covid-19 salgını ile birlikte tüketicilerin propolisin ve diğer arı ürünlerinin bilinirliğini, kullanımını, ambalajına ilişkin beklentileri, sertifika, fiyat, promosyonlar ile satış kanallarına ilişkin izlenimleri, propolis içerikli geliştirilecek yeni ürünlere tutumu, tüketicinin kişilik özellikleri ile propolis ürünü satın alma niyeti arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, kolayda örnekleme ile ulaşılan 350 tüketiciden elde edilen veriler, Frekans, “t”, Anova Testi ve korelasyon analizi ile incelenmiştir. Araştırmamızın sonucunda, tüketicilerin bu ürünü en çok kışın kullandığı, fiyat ve kalite karşılaştırması yaparak satın alma kararını kendilerinin verdiği, cam ambalaj, yeni ürün, ödül ve belgelere ilişkin beklentisinin yüksek olduğu, yeniliklere açık olma kişilik özelliği güçlü olan müşterilerin propolis satın alma niyetinin daha olumlu olduğu söylenebilmektedir.

References

  • Ali, A. M., & Kunugi, H. (2021). Propolis, bee honey, and their components protect against coronavirus disease 2019 (COVID-19): A review of in silico, in vitro, and clinical studies. Molecules, 26(1232), 1-21.
  • Arı, S., vd. (2020). Üniversite öğrencilerinin arı ürünleri hakkındaki bilgi düzeylerinin, tüketim davranışlarının ve alışkanlıklarının tespit edilmesi. Turkish Journal of Agriculture -Food Science and Technology, 8(11), 2314-2321.
  • Atik, A. ve Gümüş T. (2017). Propolisin gıda endüstrisinde kullanım olanakları. Akademik Gıda, 15(1), 60-65.
  • Aytop, Y., Akbay, C. ve Meral, H. (2019). Kahramanmaraş ili merkez ilçede yaşayan tüketicilerin arı ürünleri tüketim davranışları. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi, 22(2), 449-455.
  • Azoulay, A. & Kapferer, J. N. (2003), Do Brand Personality Scales Really Measure Brand Personality?, Brand Management, 11 (2), 148.
  • Baki, F., vd. (2017). Türkiye’de süzme çam balına yönelik tüketici tercihlerinin konjoint analizi: İzmir ili örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 50-57.
  • Bitlisli, F., vd. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ile akademik güdüleme ilişkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 459-480.
  • Bölüktepe, F. E. ve Yılmaz, S. (2006). Tüketicilerin bal satın alma davranış ve alışkanlıklarını etkileme sürecinde markanın önemini belirlemeye yönelik bir araştırma, Uludağ Arıcılık Dergisi, 135-138.
  • Bölüktepe, F. E. ve Yılmaz, S. (2008). Arı ürünlerinin bilinirliği ve satın alma sıklığı. Uludağ Arıcılık Dergisi, 8(2), 53-62.
  • Braakhuis, A. (2019). Evidence on the health benefits of supplemental propolis. Nutrients, 11(2705), 1-15.
  • Caspi, A., B., Roberts W., & Shiner R. L. (2005), Personality Development: Stability and Change, Annual Review of Psychology, 56, 453-484.
  • Damevska, K., vd. (2020). Back to the basics: Propolis and Covid-19. Dermatologic Therapy, 33(4), 1-10.
  • Doğan, N. ve Hayoğlu, İ. (2012). Propolis ve kullanım alanları. Hr. Ü. Z. F. Dergisi,16(3), 39-48.
  • Garvey, M., Emmanuel, A., &Onu, A. J. C. (2014). Assessing the relationship between personality factors and consumer buying behavior. International Journal of Business and Social Science, 5(11), 231-242.
  • Goldberg, L. R. (1990). An Alternative “Description of Personality”: The Big-Five Factor Structure, Journal of Personality Social Psychology, 59 (6), 1216-1229.
  • İHA. (2021). Eskiden çöpe atılıyordu şimdi kilosundan 6-7 bin lira gelir elde ediliyor. Erişim adresi https://www.sozcu.com.tr/2021/egitim/eskiden-cope-atiliyordu-simdi-kilosundan-6-7-bin-lira-gelir-elde-ediliyor-6216336/
  • John, O.& Srivastava, S. (1999). The Big-Five Trait Taxonomy: History, Measurement and Theoretical Perspectives, in Handbook of Personality: Theory and Research, L.A. Pervin & P. John, Eds. New York: Guilford Press, University of California At Berkeley, 3.
  • Kumova, U. & Korkmaz, A., (1999). “Arı Ürünleri Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma” Türkiye’de Arıcılık Sorunları ve I. Ulusal Arıcılık Sempozyumu, Kemaliye/Erzincan.
  • Kumova, U., vd. (2002). An important bee product: Propolis. Uludag Bee Journal, 10-23.
  • Marangoz, M.ve Dolu, Z. T. (2019). Tüketicilerin arı ürünlerine ilişkin bilgi ve güven düzeyleri ile satın alma davranışlarının araştırılması. Uludağ Arıcılık Dergisi, 19(2), 110-125.
  • McCrae, R. R. & Costa, P. T. (1989), Reinterpreting the Myers-Briggs Type Indicator from The Perspective of the Five-Factor Model of Personaliy, Journal of Personality, 57(1), 17-40.
  • Mccrae, R. R. (2001), Trait Psychology and Culture: Exploring Intercultural Comparisons, Journal of Personality, 69(6), 819-846.
  • Merdan, K. (2018). Tüketicilerin arı ürünleri tercihlerinde marka algısı ölçeğinin tespiti (Gümüşhane-Bayburt Örneklemi). Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(11), 45-62.
  • Mirabi, V., Akbariyeh & H. (2015). A Study of Factors Affecting on Customers Purchase Intention Case Study: the Agencies of Bono Brand Tile in Tehran. Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology (JMEST), 2(1), 267-273.
  • Mucuk, S. (2014). Tüketici satın alma davranışı kapsamında hedonik (hazcı) tüketimin plansız alışveriş üzerine etkilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Norman, W. T. (1963). Toward an Adequate Taxonomy of Personality Attributes: Replicated Factor Structure in Peer Nomination Personality Ratings, The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66 (6), 574-583.
  • Niyaz, Ö. C. ve Demirbaş, N. (2017). Arı ürünleri tüketicilerinin genel özellikleri ve tüketim terchleri: Çanakkale ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23(2), 255-262.
  • Odabaşı, Y. (2010). Küresel kriz ortamında tüketici davranışları, Tüketici yazıları II. Hacettepe Üniversitesi, Tüketici Pazar Araştırma Danışma Test ve Eğitim Merkezi.
  • Özdemir, E. K., Güzeloğlu, E. B. ve Topsümer, F. (2018). Tüketici etnosentrizmi, marka kişiliği algısı ve satın alma niyeti arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi: Türkiye’deki beyaz eşya markalarına yönelik bir uygulama. Global Media Journal TR Edition, 8(16), 354-372.
  • Özsungur, F.ve Güven, S. (2016). Tüketici davranışlarını etkileyen sosyal faktörler ve aile. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3, 127-142.
  • Paydaş, M. ve Semerci, A. (2001). “İstanbul’da Süzme Bal Tüketim Eğilimleri”, Teknik Arıcılık. 73: 8-15. Ankara.
  • Propolis Market. (2020). Retrieved from https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/propolis-market/ Rani, P. (2014). Factors influencing consumer behaviour. Int. Curr. Res. Aca. Rev., 2(9), 52-61.
  • Riberio, D. J., Veiga, R. T., & Higuchi, A. K. (2016). Personality Traits and Sustainable Consumption. Brazilian Journal of Marketing, 15(3), 297-313.
  • Ripari, N., vd. (2021). Propolis antiviral and immunomodulatory activity: A review and perspectives for COVID-19. Treatment. Journal of Pharmacy and Pharmacology, 73, 281-299.
  • Saral, Ö.ve Yavuz, A. Y. (2020). Rize İli üniversite öğrencilerinin arı ürünlerini tanıma durumu ve kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Uludağ Arıcılık Dergisi, 20(2), 172-180.
  • Sayılı, M. (2013). “Tokat İlinde Tüketicilerin Arı Ürünleri Tüketim Durumları ve Alışkanlıkları”, Uludağ Arıcılık Dergisi, 13(1):16-22
  • Selvi, M. S.ve Işık, G. (2015). İşletmelerin pazarlama faaliyetlerine ilişkin nitel bir araştırma. IAAOJ, Social Science, 3(1), 29-39.
  • Seven, İ., Aksu, T. ve Seven, P. T. (2007). Propolis ve hayvan beslemede kullanımı. YYÜ Vet. Fak. Derg., 18(2), 79-84.
  • Shahjehan, A., & Qureshi, J. A. (2019). Personality and impulsive buying behaviors. A Necessary Condition Analysis. Economic Research, 32(1), 1060-1072.
  • Shakaib, D. F., & Ali, M. (2018). Effects of personality on impulsive buying behavior: Evidence from a developing country. Marketing and Branding Research, 5(2018), 31-43.
  • Sıralı, R. ve Çelik, Y. (2007). “Ordu İli Kentsel Alandaki Tüketicilerin Süzme Bal Tüketim Alışkanlıkları”, Hasad Gıda. 23(270): 30-37
  • Sıralı, R. (2015). Süzme bal satın alma sürecinde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler, Ordu’da gıda güvenliği. Ordu Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü Yayınları, 9(25), 44-49.
  • Solomon, M. R. (2020). Tüketici davranışları, satın alma, sahip olma ve varoluş. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Şahinler, N.; Şahinler, S., Gül, A. & Görgülü, Ö. (2004). “Arı Ürünleri Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma”, 4. Ulusal Zootekni Bilim Kongresi (1-3 Eylül 2004). ss.53-57. Isparta. Şahinler, N., vd. (2017). Arı ürünleri tüketici özelliklerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. M. K. Ü. Ziraat Fakültesi Zootekni Bölümü, 1-5.
  • Tridge. (2021). Retrieved from https://www.tridge.com/trades/chart?code=041000&flow=i&period=2020&changePeriod=5y&periodType=year&reporter=WL&partner=WL&classification=HS2012&content=top&contentType=visualization&contentValue=worldmap&ordering=-value/
  • Tunca, R. İ, Taşkın, A. ve Karadavut, U. (2015). Türkiye’de arı ürünlerinin bazı tüketim alışkanlıklarının ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3(7), 556-561.
  • Yaprak, İ.ve Dursun. Y. (2018). Tüketicilerin kişilik özelliklerinin marka sadakati ile ilişkisi Kayseri’de yaşayan üniversite öğrencileri üzerinde bir uygulama. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 618-632.
  • Yeşilyurt, E. F. (2021). Salgında arı ürünlerine olan talep katlandı. Erişim adresi https://www.aa.com.tr/tr/sirkethaberleri/hizmet/salginda-ari-urunlerine-olan-talep-katlandi/662188/
  • Yılmazel, S. E. ve Göktaş, B. (2021). Online alışverişte müşterinin tekrar satın alma niyetinin öncüleri: hizmet kalitesi, imaj, algılanan değer ve müşteri tatmininin tekrar satın alma niyeti üzerindeki etkisi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(1), 39-56.
  • Yonar, M. E. (2017). Propolisin genel özellikleri ve balıklarda kullanımı. Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(9), 1015-1023.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Habibe Yelda Şener 0000-0003-0240-4634

Elçin Şen Saday 0000-0002-8997-8253

Publication Date December 27, 2022
Acceptance Date November 16, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 13 Issue: 26

Cite

APA Şener, H. Y., & Şen Saday, E. (2022). THE RELATIONSHIP BETWEEN PERSONALITY TRAITS AND CONSUMERS’ INTENTION TO PURCHASE BEEKEEPING PRODUCTS DURING COVID-19. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(26), 824-857. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.034

KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.

KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.

2025 June issue article acceptance and evaluations are ongoing.