One of the important effects of the war between Russia and Ukraine is the interruptions in global supply chains. The aim of this research is to examine the effects of the Russia-Ukraine war on the Central Logistics Corridor, which passes through Türkiye and turns into an important alternative route. In the research, the effects of the war on the middle logistics corridor were examined by applying the qualitative design case study method. In order to determine the intensity experienced in the middle corridor, the number of commercial vehicle entrances and exits from the land customs gates and the rail transport freight amounts transported from Kars Logistics Center were analyzed using the descriptive analysis method. The findings obtained as a result of the analysis show that the middle corridor is intensly used in terms of both road and rail freight transport. The intensity of the logistics load in the middle corridor due to political crisis in the region, especially during the 2021-2022 period, is shown by the amount of cargo carried. This intensity shows that the middle logistics corridor is an important alternative to the current transportation crisis and will be a transportation route that is likely to be used effectively in the future.
Rusya-Ukrayna arasında yaşanan savaşın önemli etkilerinden biri de küresel tedarik zincirlerinde yaşanan kesintilerdir. Bu araştırmanın amacı, Rusya-Ukrayna savaşının Türkiye’den geçen ve önemli bir alternatif güzergâha dönüşen Orta Lojistik Koridora etkilerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel desenli durum çalışması yöntemi uygulanarak yaşanan savaşın Orta Lojistik Koridora etkileri incelenmiştir. Orta koridorda yaşanan yoğunluğun tespit edilmesi için kara gümrük kapıları ticari araç giriş-çıkış sayıları ve Kars Lojistik Merkezinden taşınan demiryolu taşımacılığı yük miktarları, betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucu elde edilen bulgular orta koridorda hem karayolu hem de demiryolu yük taşımacılığı açısından yoğunluk yaşandığını göstermektir. Özellikle 2021-2022 yıllarında bölgede yaşanan siyasi krizin orta koridorda meydana getirdiği yoğunluk taşınan yük miktarları ile gösterilmiştir. Bu yoğunluk Orta Lojistik Koridorun mevcut ulaştırma krizine önemli bir alternatif olduğunu ve gelecekte etkin kullanılması muhtemel bir ulaştırma güzergâhı olacağını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Logistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2023 |
Acceptance Date | June 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 27 |
KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.
KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.
2025 June issue article acceptance and evaluations are ongoing.