Üretim toplumundan tüketim toplumuna geçiş dünya ekosisteminin tahribatını da artırmıştır. Buna karşın satın alma ve tüketim davranışında çevresel kaygılarla hareket eden ve çevreye negatif etkisi olan ürünleri satın almaktan uzak duran tüketicilerin sayısı da gün geçtikçe artmaktadır. Kişilik özellikleri bireyleri çevreci davranışa yönelten en önemli faktörden biri olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada sorumluluk bilinci ile hareket etme kişilik özelliğinin çevre bilinçli tüketime etkisinde hedonik tüketim ve materyalizmin aracı rolü incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmanın verileri anket tekniği ile 562 denekten toplanmıştır. Araştırmada hedonizm ve çevre bilinçli tüketim tek boyut üzerinden; sorumlu kişilik özelliği, planlı ve dikkatli olma boyutları üzerinden; materyalizm ise lüks eğilimi ve yoksunluk hissiyatı boyutları üzerinden ele alınmıştır. Araştırma sonucunda sorumluluk kişilik özelliği alt boyutlarının (dikkatli olma, planlı olma) çevre bilinçli tüketim davranışı üzerindeki etkisinde materyalizmin alt boyutlarından lüks tüketim eğiliminin aracı etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışmada "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi" kapsamında belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin "Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler" başlıklı ikinci bölümünde belirtilen eylemlerin hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Etik değerlendirme İnönü Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından yapılmış olup 12.01.2024 tarih ve 25 sayılı kararla etik onayı verilmiştir.
The transition from a production society to a consumption society has increased the destruction of the world's ecosystem. However, a growing number of customers are making efforts to lessen the impact of their purchases on the environment. To identify the determinants of influence on purchasing behavior, the mediating role of materialism and hedonic consumption in the relationship between conscientiousness and environmentally conscious consumption was investigated in this study. Quantitative research was used to collect data from 562 people through a survey technique. While environmentally conscious consumption and hedonism were investigated in one dimension, materialism was investigated in the dimensions of luxury tendency and feeling of deprivation, and the personality trait of conscientiousness was investigated in the dimensions of being planned and careful. Results of the study reveal that the luxury consumption tendency has a mediating impact on the relationship between sub-dimensions of conscientiousness personality traits (being careful, being planned) and environmentally conscious consumption behavior.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Consumer Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | September 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 30 |
KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.
KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.
2025 June and December quota for the Business Administration has been completed. Submissions in the scope of Business Administration will not be evaluated until further notice. Manuscript acceptance and evaluation of other fields within the scope of our journal continues.