1950-1960 döneminde Türkiye’ye
gelen yabancı uzmanların raporları doğrultusunda şekillenen eğitim politikaları
ve bu raporların intibak süreci ülkemiz eğitimi açısından sıkıntılı bir sürecin
başlangıcı olmuştur. Geleneksel temellere dayanan Türk eğitim sistemi bu
düzenlemeleri hemen sindirememiştir. Kaldı ki bu düzenlemeler Amerikan ve Batı
tarzı toplumların ihtiyaçları düşünülerek hazırlanmıştı ve Türk toplumu için
yabancı kavramlardı. Eğitim anlayışı, “eti senin kemiği benim” prensibine
dayanan geleneksel esaslı Türk eğitimi, etkileri günümüze kadar uzanan öğrenci
merkezli, mikro eğitimi esas alan, yaptırım esasları öğretmen elinden alınmış
yeni eğitim sistemine yabancı kalmıştır. 1950–1960 yılları arasında Türkiye’ye
davet edilen Amerikalı uzmanların, verdikleri raporlarda üzerinde önemle
vurguladıkları ortak hususları, dönemin Türk eğitim sistemine yönelik
düşüncelerini, tespit ettikleri sorunları, bu sorunlara yönelik önerilerini,
önerilerinin Türk eğitim sistemine etkisi ve uygulanabilirliğini
belirleyebilmek için Watson Dickerman, John J.Rufi, Kate Vixon Wofford, Lester
Beals, Ellswort Tompkins, Roben J.Maaske, M.Costat ve Elizabeth S.Gorvine gibi
sekiz uzman raporu bu makalede tartışma konusu yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
e-ISSN: 2645-8950