BibTex RIS Cite

Herkes Biraz Macbeth Biraz da Hamlet’tir

Year 2016, Issue: 26, 45 - 58, 30.04.2016
https://doi.org/10.20981/kuufefd.51522

Abstract

İnsanoğlu, kendini ve dünyayı anlamak ve açıklamak için daima çaba sarf etmiştir. Felsefe, tarihin başlangıcından beri, onun bu çabasındaki en temel araç olmuştur. Fakat felsefenin yanı sıra, genel olarak sanat ve özel olarak tiyatro eserleri de insanoğlunun bu çabası boyunca, en önemli yardımcıları olmuştur. Tiyatro eserleri, Macbeth ve Hamlet gibi trajedi karakterleri aracılığıyla, kendimiz ve yaşam hakkındaki bilgimizi genişletir ve aynı zamanda bizi, kendi öz benliğimizle yüzleştirirler.
Yüzyıllardır doğruların peşinde koşan filozofların kelimeleri ve düşünceleri, tragedyalarda canlanmaktadır. Bu makalede, felsefe ve tiyatro eserleri arasındaki bağlantıyı göstermek için William Shakespeare’in çok önemli iki trajedisi, Macbeth ve Hamlet trajedileri seçilmiştir. Tiyatro eserlerinin, insan ve insan dünyası hakkındaki felsefi bilgiyle sıkı bir şekilde bağlantılı olduğunu iddia eden bu yazıda, bazı filozofların çalışmalarının rehberliğinde ve Macbeth ve Hamlet trajik kişiliklerinin ışığında, “arzu” ve “hayat” kavramları tartışılacaktır.

References

  • ARİSTOTELES (2005) Poetika, çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BAYARD, Pierre (2002) Hamlet Üzerine Soruşturma, çev. Muna Cedden, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • BONNARD, Andre (2006) İnsan ve Tragedya, çev. Yaşar Atan, İstanbul: Evrensel Basın Yayın.
  • CAMUS, Albert (2002) Sisyphos Söyleni, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları
  • ÇELENK, Semih (2000) Barbarlar Mutludur Çünkü Tiyatroları Yoktur, İzmir: Etki Yayınları.
  • EAGLETON, Terry (2010) Estetiğin İdeolojisi, çev. Hakkı Hünler, Engin Kılıç, Bülent Gözkan, İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • HONAN, Park (2003) Shakespeare: Bir Yaşam, çev. Bülent Bozkurt, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • HUGO, Victor (1891) William Shakespeare, trans. Melville B. Anderson, Chicago: A. C. McClurg and Company.
  • LENOIR, Beatrice (2005) Sanat Yapıtı, çev. Aykut Derman, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • KANT, Immanuel (2002) Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. İoanna Kuçuradi, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • KUÇURADİ, İoanna (2006) Schopenhauer ve İnsan, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • MENGÜŞOĞLU, Takiyettin (1988) İnsan Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • NIETZSCHE, Friedrich (2005) Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • NIETZSCHE, Friedrich (2009) Yunan Tragedyası Üzerine İki Konferans, çev. Mahmure Karaman, İstanbul: Say Yayınları.
  • SCHOPENHAUER, Arthur (2009) İsteme ve Tasarım Olarak Dünya, çev: Levent Özşar, Bursa: Biblos.
  • SHCHEDROVİTSKİİ, Lev Petrovich (1994) “L. S. Vygotsky’s Tragedy of Hamlet Prince of Denmark”, Journal of Russian & East European Psychology, vol. 32, iss. 2, (Mar-Apr 1994), pp. 49-65
  • SHAKESPEARE, William (1995) Hamlet, çev. Orhan Burian, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • SHAKESPEARE, William (1996) Macbeth, çev. Sabahattin Eyüboğlu, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SPINOZA, Baruch (2004) Etika, çev. Hilmi Ziya Ülken, Ankara: Dost Kitabevi.
  • ŞENER, Sevda (2003a) İnsanı Geçitlerde Sınayan Sanat Dram Sanatı, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • ŞENER, Sevda (2003b) Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, Ankara: Dost Kitabevi.
Year 2016, Issue: 26, 45 - 58, 30.04.2016
https://doi.org/10.20981/kuufefd.51522

Abstract

References

  • ARİSTOTELES (2005) Poetika, çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BAYARD, Pierre (2002) Hamlet Üzerine Soruşturma, çev. Muna Cedden, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • BONNARD, Andre (2006) İnsan ve Tragedya, çev. Yaşar Atan, İstanbul: Evrensel Basın Yayın.
  • CAMUS, Albert (2002) Sisyphos Söyleni, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları
  • ÇELENK, Semih (2000) Barbarlar Mutludur Çünkü Tiyatroları Yoktur, İzmir: Etki Yayınları.
  • EAGLETON, Terry (2010) Estetiğin İdeolojisi, çev. Hakkı Hünler, Engin Kılıç, Bülent Gözkan, İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • HONAN, Park (2003) Shakespeare: Bir Yaşam, çev. Bülent Bozkurt, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • HUGO, Victor (1891) William Shakespeare, trans. Melville B. Anderson, Chicago: A. C. McClurg and Company.
  • LENOIR, Beatrice (2005) Sanat Yapıtı, çev. Aykut Derman, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • KANT, Immanuel (2002) Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. İoanna Kuçuradi, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • KUÇURADİ, İoanna (2006) Schopenhauer ve İnsan, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • MENGÜŞOĞLU, Takiyettin (1988) İnsan Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • NIETZSCHE, Friedrich (2005) Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • NIETZSCHE, Friedrich (2009) Yunan Tragedyası Üzerine İki Konferans, çev. Mahmure Karaman, İstanbul: Say Yayınları.
  • SCHOPENHAUER, Arthur (2009) İsteme ve Tasarım Olarak Dünya, çev: Levent Özşar, Bursa: Biblos.
  • SHCHEDROVİTSKİİ, Lev Petrovich (1994) “L. S. Vygotsky’s Tragedy of Hamlet Prince of Denmark”, Journal of Russian & East European Psychology, vol. 32, iss. 2, (Mar-Apr 1994), pp. 49-65
  • SHAKESPEARE, William (1995) Hamlet, çev. Orhan Burian, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • SHAKESPEARE, William (1996) Macbeth, çev. Sabahattin Eyüboğlu, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SPINOZA, Baruch (2004) Etika, çev. Hilmi Ziya Ülken, Ankara: Dost Kitabevi.
  • ŞENER, Sevda (2003a) İnsanı Geçitlerde Sınayan Sanat Dram Sanatı, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • ŞENER, Sevda (2003b) Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, Ankara: Dost Kitabevi.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Bergen Coşkun Özüaydın This is me

Publication Date April 30, 2016
Submission Date June 10, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 26

Cite

APA Özüaydın, B. C. (2016). Herkes Biraz Macbeth Biraz da Hamlet’tir. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(26), 45-58. https://doi.org/10.20981/kuufefd.51522
AMA Özüaydın BC. Herkes Biraz Macbeth Biraz da Hamlet’tir. Kaygı. April 2016;(26):45-58. doi:10.20981/kuufefd.51522
Chicago Özüaydın, Bergen Coşkun. “Herkes Biraz Macbeth Biraz Da Hamlet’tir”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, no. 26 (April 2016): 45-58. https://doi.org/10.20981/kuufefd.51522.
EndNote Özüaydın BC (April 1, 2016) Herkes Biraz Macbeth Biraz da Hamlet’tir. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 26 45–58.
IEEE B. C. Özüaydın, “Herkes Biraz Macbeth Biraz da Hamlet’tir”, Kaygı, no. 26, pp. 45–58, April 2016, doi: 10.20981/kuufefd.51522.
ISNAD Özüaydın, Bergen Coşkun. “Herkes Biraz Macbeth Biraz Da Hamlet’tir”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 26 (April 2016), 45-58. https://doi.org/10.20981/kuufefd.51522.
JAMA Özüaydın BC. Herkes Biraz Macbeth Biraz da Hamlet’tir. Kaygı. 2016;:45–58.
MLA Özüaydın, Bergen Coşkun. “Herkes Biraz Macbeth Biraz Da Hamlet’tir”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, no. 26, 2016, pp. 45-58, doi:10.20981/kuufefd.51522.
Vancouver Özüaydın BC. Herkes Biraz Macbeth Biraz da Hamlet’tir. Kaygı. 2016(26):45-58.

e-ISSN: 2645-8950