Research Article
BibTex RIS Cite

Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı ve Kullanımı

Year 2018, Issue: 30, 55 - 66, 30.04.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.410683

Abstract

Bu
çalışmanın amacı, Aristoteles’in kullandığı temel müzikal terimlerin günümüz
terminolojisi ile karşılaştırılarak açıklanmasıdır. Burada, müzik,
Aristoteles’in sanat anlayışı içerisindeki yeriyle birlikte alınmaktan ziyade,
teknik bir konu olarak işlenecektir. 
İzleyeceğimiz yöntem, öncelikle, Greklerden elimize ulaşan müzikolojik
veriler ışığında teknik terminolojiyi netleştirmek; daha sonra Aristoteles’in
metinlerinden yola çıkarak ve Platon’un söz konusu terimleri kullanımları ile
karşılaştırmalar yaparak, konu ile ilgili terimlerin kullanımının işaret ettiği
müzik anlayışını öğelerine ayıracak bir metin analizi yapmak olacaktır. Temel
metinlerimiz
Poetika ve Politika olmak üzere, gerekli noktalarda
Retorik ve Metafizik
’teki ve kullanımları da hesaba katacağız.

References

  • AGNEW, Vanessa (2008). The Power of Music in Other Worlds, New York: Oxford University Press.
  • ANONYMOUS (1995). Musica Enchiriadis and Scolia Enchiriadis, Translated by Claude V. Palisca, London: Yale University Press.
  • APEL, Willi (1974). Harvard Dictionary of Music, Cambridge, Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • ARİSTOTELES (1996). Metafizik, çev. Ahmet Arslan, İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • ARİSTOTELES (Ekim 2008). Poetika, çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ARİSTOTELES (2000). Politika, çev. Mete Tunçay, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ARİSTOTELES (Mart 2008). Retorik, çev. Mehmet H. Doğan, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ARISTOTLE (1996). Ars Poetica, Edited by R. Kassel, Oxford: Clarendon Press.
  • ARISTOTLE (2002 On Poetics, Translated by Seth Benardete and Michael Davis, South Bend, Indiana: St. Augustine’s Press.
  • ARİSTOXENUS, Tarentum (1902). The Elements of Harmony, Translated by Henry S. Macran, Oxford: Clarendon Press.
  • AUDİ, Robert (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy, Second Edition, Cambridge: Cambridge University Press.
  • BLACKBURN, Simon (1996). The Oxford Dictionary of Philosophy, Oxford: Oxford University Press.
  • BURNEY, Charles (1978). A General History of Music, Volume I, New York: Harcourt, Brace and Company.
  • BURNEY, Charles (1957). A General History of Music, Volume II, New York: Dover Publications, Inc.
  • COLLECTIVE (2006). Blackwell Companions to Philosophy, A Companion to Ancient Philosophy, Edited by Mary Louise Gill and Pierre Pellegrin, Oxford: Blackwell Publishing.
  • COLLECTIVE (1999). Routledge History of Philosophy, Volume II, From Aristotle to Augustine, Edited by, David Furley, New York: Routledge Press.
  • COLLECTIVE (1999). The Cambridge Companion to Aristotle, Edited by Jonathan Barnes, Cambridge: Cambridge University Press.
  • COLLECTIVE (2006). The Cambridge History of Western Music Theory, Edited by Thomas Christensen, Cambridge: Cambridge University Press.
  • ERAYDIN, Müge (2006). Müziğin Doğasında Varolan Fizik ve Matematik Öğelerinin Çağdaş Teoremler İçerisinde İncelenmesi, İstanbul: Y.Ö.K. Ulusal Tez Merkezi.
  • GROTE, George (2004). Plato and Other Companions of Socrates, Volume III, London: Elibron Classics.
  • KATZ, Ruth and DAHLHAUS, Carl (1987) Contemplating Music, Source Readings in the Aesthetics of Music, Volume I: Substance, New York: Pendragon Press.
  • MAHTHİESEN, Thomas J. (2006). Greek Music Theory, in The Cambridge History of Western Music Theory, Edited by Thomas Christensen, Cambridge: Cambridge University Press.
  • NETTLES, Barrie (1987). Berklee College of Music, Harmony, Volume I-IV, Berklee Press.
  • PEARSON, Lionel (1990). Aristoxenus: Elementa Rhythmica. The Fragment of Book II and the Additional Evidence for Aristoxenean Rhythmic Theory, Oxford: Clarendon Press.
  • PETERS, E. Francis (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, Çeviren ve Hazırlayan: Hakkı Hünler, İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • PLATO (1903). Platonis Opera, Edited by John Burnet, Oxford: Oxford University Press.
  • PLATON (1962). Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • PLATON (2006). Şölen, Dostluk, çev. Sabahattin Eylüboğlu, Azra Erhat, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • PLATON (1998). Yasalar, çev. Candan Şentuna, Saffet Babür, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • PRATT, Waldo Selden (1907). The History of Music, A Handbook and Guide for Students, New York: Reprint Services Corp.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques (2009). Melodi ve Müziksel Taklit ile İlişkisi İçinde Dillerin Kökeni Üstüne Deneme, Çeviren: Ömer Albayrak, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • SUN, Muammer (2005). Solfej 2, Ankara: Sun Yayınları.
  • TAGORE, Raja Sir Sourindro Mohu, (1963). Universal History of Music, Volume XXXI, Varanasi: The Chowkhamba Sanskrit Series Office.
Year 2018, Issue: 30, 55 - 66, 30.04.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.410683

Abstract

References

  • AGNEW, Vanessa (2008). The Power of Music in Other Worlds, New York: Oxford University Press.
  • ANONYMOUS (1995). Musica Enchiriadis and Scolia Enchiriadis, Translated by Claude V. Palisca, London: Yale University Press.
  • APEL, Willi (1974). Harvard Dictionary of Music, Cambridge, Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • ARİSTOTELES (1996). Metafizik, çev. Ahmet Arslan, İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • ARİSTOTELES (Ekim 2008). Poetika, çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ARİSTOTELES (2000). Politika, çev. Mete Tunçay, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ARİSTOTELES (Mart 2008). Retorik, çev. Mehmet H. Doğan, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ARISTOTLE (1996). Ars Poetica, Edited by R. Kassel, Oxford: Clarendon Press.
  • ARISTOTLE (2002 On Poetics, Translated by Seth Benardete and Michael Davis, South Bend, Indiana: St. Augustine’s Press.
  • ARİSTOXENUS, Tarentum (1902). The Elements of Harmony, Translated by Henry S. Macran, Oxford: Clarendon Press.
  • AUDİ, Robert (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy, Second Edition, Cambridge: Cambridge University Press.
  • BLACKBURN, Simon (1996). The Oxford Dictionary of Philosophy, Oxford: Oxford University Press.
  • BURNEY, Charles (1978). A General History of Music, Volume I, New York: Harcourt, Brace and Company.
  • BURNEY, Charles (1957). A General History of Music, Volume II, New York: Dover Publications, Inc.
  • COLLECTIVE (2006). Blackwell Companions to Philosophy, A Companion to Ancient Philosophy, Edited by Mary Louise Gill and Pierre Pellegrin, Oxford: Blackwell Publishing.
  • COLLECTIVE (1999). Routledge History of Philosophy, Volume II, From Aristotle to Augustine, Edited by, David Furley, New York: Routledge Press.
  • COLLECTIVE (1999). The Cambridge Companion to Aristotle, Edited by Jonathan Barnes, Cambridge: Cambridge University Press.
  • COLLECTIVE (2006). The Cambridge History of Western Music Theory, Edited by Thomas Christensen, Cambridge: Cambridge University Press.
  • ERAYDIN, Müge (2006). Müziğin Doğasında Varolan Fizik ve Matematik Öğelerinin Çağdaş Teoremler İçerisinde İncelenmesi, İstanbul: Y.Ö.K. Ulusal Tez Merkezi.
  • GROTE, George (2004). Plato and Other Companions of Socrates, Volume III, London: Elibron Classics.
  • KATZ, Ruth and DAHLHAUS, Carl (1987) Contemplating Music, Source Readings in the Aesthetics of Music, Volume I: Substance, New York: Pendragon Press.
  • MAHTHİESEN, Thomas J. (2006). Greek Music Theory, in The Cambridge History of Western Music Theory, Edited by Thomas Christensen, Cambridge: Cambridge University Press.
  • NETTLES, Barrie (1987). Berklee College of Music, Harmony, Volume I-IV, Berklee Press.
  • PEARSON, Lionel (1990). Aristoxenus: Elementa Rhythmica. The Fragment of Book II and the Additional Evidence for Aristoxenean Rhythmic Theory, Oxford: Clarendon Press.
  • PETERS, E. Francis (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, Çeviren ve Hazırlayan: Hakkı Hünler, İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • PLATO (1903). Platonis Opera, Edited by John Burnet, Oxford: Oxford University Press.
  • PLATON (1962). Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • PLATON (2006). Şölen, Dostluk, çev. Sabahattin Eylüboğlu, Azra Erhat, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • PLATON (1998). Yasalar, çev. Candan Şentuna, Saffet Babür, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • PRATT, Waldo Selden (1907). The History of Music, A Handbook and Guide for Students, New York: Reprint Services Corp.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques (2009). Melodi ve Müziksel Taklit ile İlişkisi İçinde Dillerin Kökeni Üstüne Deneme, Çeviren: Ömer Albayrak, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • SUN, Muammer (2005). Solfej 2, Ankara: Sun Yayınları.
  • TAGORE, Raja Sir Sourindro Mohu, (1963). Universal History of Music, Volume XXXI, Varanasi: The Chowkhamba Sanskrit Series Office.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Fırat İlim This is me 0000-0003-1226-7098

Publication Date April 30, 2018
Submission Date March 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 30

Cite

APA İlim, F. (2018). Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı ve Kullanımı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(30), 55-66. https://doi.org/10.20981/kaygi.410683
AMA İlim F. Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı ve Kullanımı. Kaygı. April 2018;(30):55-66. doi:10.20981/kaygi.410683
Chicago İlim, Fırat. “Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı Ve Kullanımı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, no. 30 (April 2018): 55-66. https://doi.org/10.20981/kaygi.410683.
EndNote İlim F (April 1, 2018) Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı ve Kullanımı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 30 55–66.
IEEE F. İlim, “Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı ve Kullanımı”, Kaygı, no. 30, pp. 55–66, April 2018, doi: 10.20981/kaygi.410683.
ISNAD İlim, Fırat. “Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı Ve Kullanımı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 30 (April 2018), 55-66. https://doi.org/10.20981/kaygi.410683.
JAMA İlim F. Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı ve Kullanımı. Kaygı. 2018;:55–66.
MLA İlim, Fırat. “Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı Ve Kullanımı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, no. 30, 2018, pp. 55-66, doi:10.20981/kaygi.410683.
Vancouver İlim F. Aristoteles’te Müzikal Terimlerin Anlamı ve Kullanımı. Kaygı. 2018(30):55-66.

e-ISSN: 2645-8950