İspanya’nın önemli düşünürlerinden José Ortega y Gasset’e göre, Avrupa’da 19. yüzyılda başlayan kitleselleşme, 20. yüzyılda da toplumsal, kültürel, siyasal alanda önemli bir sorun haline gelmiştir. Çağının toplumlarına, kültürden siyasete, yargı işlevlerinden ahlaka, ekonomiye, dine, gelenek göreneklere kadar, hatta giyim kuşam dahil keyif alma tarzıyla, yani kamusal yaşama bütünüyle kültürden yoksun, niteliksiz kitle insanının/kitlelerin hâkim olduğunu ileri süren Gasset, kitlelerin bu anlamda ayaklandığına, insanın kendini ve yaşamını yapılandırıp şekillendiren ortam koşullarının belirleyicisi haline geldiğine dikkat çekmektedir. Kitlelerin kamusal yaşam üzerindeki egemenliğini, kitleselleşme sorunu olarak nitelendiren Gasset, kendilerini dahi yönetmekten aciz olan kitlelerin ayaklanmasıyla birlikte, insanın kökten gerçekliği olarak gördüğü yaşamın her alanında sorumsuzluğun, başıboşluğun, yararcılığın hüküm sürdüğünü düşünmektedir. Bu durumun, insanlığın geleceğini tehdit ettiğini, tarihsel bir bunalımın kapısını araladığını, dolayısıyla kitle insanını yeni baştan düzenlemenin, karakterini iyileştirmenin, ona sorumluluk ruhu, yaşamsal birtakım değerleri aşılamanın şart olduğunu belirten Gasset’e göre, bu da ancak üniversiteler aracılığıyla gerçekleştirilecek olan kültür eğitimiyle mümkündür. Bu bağlamda yaşadığı dönemin toplumsal koşullarını şaşırtıcı bir berraklıkla tespit eden Gasset, kitleselleşme sorununa ilişkin ileri sürdüğü görüşleriyle güncelin ötesinde düşünebilen bir filozof ve eğitimcidir. Onun kitleselleşme sorununa yaklaşımının hem 21. yüzyılın dünyası hem de insanlığın geleceği açısından yol gösterici olabileceği, bu bakımdan özgün bir yer teşkil ettiği düşünülmektedir. Dolayısıyla bu çalışma, Gasset’in felsefesinin odak noktasını oluşturan kitleselleşme sorununun doğasını, nedenlerini, bu sorunun çözümüyle bağlantılı olarak öne sürdüğü kültür eğitimiyle ilgili görüşlerini ve bu doğrultuda üniversiteye yüklediği misyonu ele almayı konu edinmektedir. Çalışmada Gasset’in, kitleselleşme sorunu ile kültür eğitimi ve üniversite, yükseköğrenim arasında nasıl bir bağ kurduğunu ortaya koymak amaçlanmaktadır.
Kökten Gerçeklik Olarak İnsan Yaşamı Kitle İnsanı Soylu İnsan Kitleselleşme Kültür KültürEğitimi Üniversite
According to José Ortega y Gasset, one of Spain’s most important philosophers, the massification, which began in Europe in the 19th century, has become a significant social, cultural, and political issue in the 20th century. Gasset who claimed that the societies of his period were completely devoid of culture in terms of culture, politics, judicial functions, morals, economy, religious, traditions, and even the way of enjoyment, including clothing, and that unqualified mass man/masses were dominant, draws attention to the fact that this have led to the rebellion of the masses in this sense, and that people have become the determinants of the environmental conditions that structure and shape themselves and their lives. Gasset, who described the domination of the masses over public life as a problem of massification, believed that irresponsibility, aimlessness, and utilitarianism rule over all aspects of human life that he regarded as the radical reality, with the rebellion of masses, who were unable to govern even themselves. According to Gasset, who stated that this situation threatens the future of humanity, leads up to a historical crisis, and therefore it was essential to reshape mass man, to advance their characters, to plant them spirit of responsibility and certain fundamental values, this could only be accomplished through cultural education provided by universities. In this regard, Gasset is a philosopher and educator who, with his ideas on the issue of massification, could see beyond the current with his ability to identify the social conditions of his day with remarkable insight. It is believed that his approach to massification problem can be a guidance to both the 21st century world and the future of the the humanity, and in this regard, it makes a unique ground. As a result, this research focuses on the nature and origins of the massification problem, which is at the center of Gasset’s philosophy, as well as his ideas on cultural education and the mission he put on the university accordingly. In the study, it is aimed to suggest how Gasset made connection between the problem of massification and cultural education, university, and higher education.
Human Life as Radical Reality Mass Man Noble Man Massification Culture Culture Education University
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 29, 2023 |
Publication Date | March 30, 2023 |
Submission Date | October 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 1 |
e-ISSN: 2645-8950