In his Critique of Pure Reason, Kant states that the fact that the existence of the external world is accepted only based on faith and that we cannot provide a satisfactory argument against the skeptic on this issue is the “scandal of philosophy.” To eliminate this scandal, Kant puts forward two separate arguments in the First Critique. However, the success of both arguments is questionable and seems to be at least fraught with some problems. The main problem with the first argument, the Fourth Paralogism, is that it seems to allow for Berkeleyan phenomenalism. The second argument, the Refutation of Idealism, is open to question on the basis that it involves some assumptions and it is not clear how it would work against the global skeptic without the question-begging. Hence some academics claim that Kant’s philosophy is unable to produce a successful argument against the skeptic. In this article, I will argue that there is a move that Kant can attempt against the skeptic. First of all, leaning on the Kantian principle of discursivity, I will argue that Kant defends epistemic anti-realism and should be described as coherentist in this context. Afterwards, I will maintain that on this basis, Kant is able to respond to the global skeptic, and therefore, based on epistemic anti-realism, he argues for what I call “realism with a human face” or “humanist ontic realism.”
Fourth Paralogism Refutation of Idealism Kant Realism/Anti-Realism Skepticism/Anti-Skepticism
Kant Saf Aklın Eleştiri’sinde dış dünyanın var olduğunun sadece inanca bağlı olarak kabul edilmesinin ve bu konuda şüpheciye karşı tatmin edici bir kanıt sunamamamızı “felsefenin skandalı” olarak nitelendirir. Kant bu skandalı ortadan kaldırmak için Birinci Eleştiri’de iki ayrı kanıt öne sürmüştür. Ne var ki her iki kanıtın da başarısı tartışmalı ve en azından birtakım sorunlara gebe gibi gözükmektedir. İlk kanıt olan Dördüncü Paralojizmin temel sorunu Berkeleyci fenomenalizme cevaz verir görüntüsüdür. İkinci kanıt olan İdealizmin Çürütülmesinin ise birtakım varsayımları içermesi ve global şüpheciye karşı sonucu varsayma safsatasına başvurmaksızın nasıl çalışacağı açık olmadığı için sorguya açıktır. Buna binaen bazı akademisyenler Kant felsefesinin şüpheciye karşı başarılı bir argüman üretemeyeceğini iddia etmişlerdir. Ben ise bu makalede Kant’ın şüpheciye karşı başvurabileceği bir hamle olduğunu iddia edeceğim. Öncelikle Kantçı diskürsiflik ilkesine dayanarak Kant’ın epistemik bir anti-realizmi savunduğunu ve bu bağlamda bağdaşımcı olarak nitelendirilmesi gerektiğini savunacağım. Daha sonra ise bu temelde Kant’ın global şüpheciye cevap verebilir durumda olduğunu dolayısıyla epistemik anti-realizme dayanarak “güler yüzlü realizm” veya “hümanist ontik-realizm” dediğim şeyi savladığını öne süreceğim.
Dördüncü Paralojizm İdealizmin Çürütülmesi Kant Realizm/Anti-Realizm Şüphecilik/Global Şüphecilik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Systematic Philosophy (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | June 17, 2024 |
Acceptance Date | August 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 3 |
e-ISSN: 2645-8950