The mother's employment status is a condition that can affect the mental health of children in a critical period such as 0-6 years of age. The study aimed to examine to what extent the mother's employment status can affect preschool children's emotional states and social skills. In the study conducted with 325 preschool children (4-6) living in the city center of Muş, data were collected using scales filled out by parents. The Family Information Form, The Child Anxiety and Depression Scale, and The Social Skills Assessment Scale were applied to the parents who agreed to participate in the study. The research indicated that children of working mothers were more prone to exhibiting obsessive-compulsive behaviours (OCD), while demonstrating superior self-control skills compared to their counterparts with unemployed mothers. In addition, living in a low-income family and using technological devices for more than five hours a day were associated with more frequent symptoms of anxiety and depression. While it was found that children with a mother or father with a high school or lower education level exhibited more generalized anxiety and OCD symptoms than others, a significant relationship was determined between living in a large family and panic disorder, and between living in a detached house and self-control skills. Finally, a negative relationship was observed between children's anxiety and depression levels and their social skills. Some suggestions were made based on the results obtained.
Annenin çalışma durumu, 0-6 yaş gibi kritik bir evredeki çocukların ruh sağlığını etkileyebilen bir durumdur. İlgili çalışmada, annenin çalışma durumunun okul öncesi dönemdeki çocukların duygu durumlarını ve sosyal becerilerini ne derecede etkileyebileceğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Muş il merkezinde yaşayan toplam 325 okul öncesi dönem (4-6) çocuğuyla yapılan çalışmada, veriler ebeveynler tarafından doldurulan ölçeklerle toplanmıştır. Araştırmaya katılmayı kabul eden ebeveynlere Aile Bilgi Formu, Çocuklarda Anksiyete ve Depresyon Ölçeği ve Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma neticesinde, annesi çalışan çocuklarla karşılaştırıldığında annesi çalışmayanların çocukların daha sık obsesif kompulsif (OCD) davranışlar sergilediği bulunurken, kendini kontrol etme becerilerinde ise daha başarılı oldukları gözlemlenmiştir. Bu sonuçlara ek olarak, düşük ekonomik gelire sahip ailelerde olmak ile gün içinde beş saatten fazla teknolojik alet kullanmanın daha sık anksiyete ve depresyon belirtisi sergilemekle ilişkili olduğu bulunmuştur. Lise ve altı eğitim düzeyinde bir anne veya babaya sahip olan çocukların diğerlerine göre daha fazla yaygın anksiyete ve okb belirtisi sergilediği bulunurken, geniş ailede yaşamakla panik bozukluk arasında; müstakil evde yaşamakla kendini kontrol etme becerileri arasında anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Son olarak çocukların anksiyete ve depresyon düzeyleri ile sosyal becerileri arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara göre birtakım önerilerde bulunulmuştur.
İlgili çalışmamızın yürütülmesi süresince hiçbir etik kuralın ihlal edilmediğini açıkça beyan ederiz.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Cognition, Psychopathology, Child and Adolescent Development |
| Journal Section | Thesis Summary |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 30, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | August 8, 2024 |
| Acceptance Date | January 13, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
The journal publishes theoretical and applied articles that make original contributions to the literature in every field of social sciences.
Authors can contribute to the journal with their Turkish and English studies prepared in accordance with our journal's writing rules. Our journal does not charge any fees to authors during the evaluation, preparation and publication of articles.
Please use the article template for your article.
All legal responsibilities of the articles in the journal belong to the authors.
Kayseri University Journal of Social Sciences is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Under this license, all content published in the journal may be used under the following conditions: Published works may be copied, reproduced, shared, distributed, adapted, translated, and used to create derivative works (such as translated versions or reorganized content), provided that these uses are for non-commercial purposes and proper attribution is given.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Terms of the CC BY-NC 4.0 License:
Attribution (BY): Users must give appropriate credit to the original author(s), provide a citation, and include a link to the license.
If changes are made, they must also be clearly indicated. Attribution must include the author's name, the title of the work, a link to the license, and any modification details if applicable.
NonCommercial (NC): The content may only be used for non-commercial purposes. It may not be used in paid publications, advertisements, or in any context that generates direct financial gain.
License Terms: Derivative works are not required to be licensed under the same terms (ShareAlike is not mandatory). However, all users must still provide attribution and comply with the non-commercial use requirement.
Contact information
E- Mail: sosder@kayseri.edu.tr
Tlf: : +90 352 432 38 38
Fax: +90 352 504 38 37
Adres: Kayseri Üniversitesi Rektörlüğü, Mevlana Mah. 15 Temmuz Yerleşkesi, No: 5, 38030 Kayseri, Türkiye.