The mother's employment status is a condition that can affect the mental health of children in a critical period such as 0-6 years of age. The study aimed to examine to what extent the mother's employment status can affect preschool children's emotional states and social skills. In the study conducted with 325 preschool children (4-6) living in the city center of Muş, data were collected using scales filled out by parents. The Family Information Form, The Child Anxiety and Depression Scale, and The Social Skills Assessment Scale were applied to the parents who agreed to participate in the study. The research indicated that children of working mothers were more prone to exhibiting obsessive-compulsive behaviours (OCD), while demonstrating superior self-control skills compared to their counterparts with unemployed mothers. In addition, living in a low-income family and using technological devices for more than five hours a day were associated with more frequent symptoms of anxiety and depression. While it was found that children with a mother or father with a high school or lower education level exhibited more generalized anxiety and OCD symptoms than others, a significant relationship was determined between living in a large family and panic disorder, and between living in a detached house and self-control skills. Finally, a negative relationship was observed between children's anxiety and depression levels and their social skills. Some suggestions were made based on the results obtained.
Pre-school Period Mother’s Employment Status Social Skills Depression Anxiety
Annenin çalışma durumu, 0-6 yaş gibi kritik bir evredeki çocukların ruh sağlığını etkileyebilen bir durumdur. İlgili çalışmada, annenin çalışma durumunun okul öncesi dönemdeki çocukların duygu durumlarını ve sosyal becerilerini ne derecede etkileyebileceğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Muş il merkezinde yaşayan toplam 325 okul öncesi dönem (4-6) çocuğuyla yapılan çalışmada, veriler ebeveynler tarafından doldurulan ölçeklerle toplanmıştır. Araştırmaya katılmayı kabul eden ebeveynlere Aile Bilgi Formu, Çocuklarda Anksiyete ve Depresyon Ölçeği ve Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma neticesinde, annesi çalışan çocuklarla karşılaştırıldığında annesi çalışmayanların çocukların daha sık obsesif kompulsif (OCD) davranışlar sergilediği bulunurken, kendini kontrol etme becerilerinde ise daha başarılı oldukları gözlemlenmiştir. Bu sonuçlara ek olarak, düşük ekonomik gelire sahip ailelerde olmak ile gün içinde beş saatten fazla teknolojik alet kullanmanın daha sık anksiyete ve depresyon belirtisi sergilemekle ilişkili olduğu bulunmuştur. Lise ve altı eğitim düzeyinde bir anne veya babaya sahip olan çocukların diğerlerine göre daha fazla yaygın anksiyete ve okb belirtisi sergilediği bulunurken, geniş ailede yaşamakla panik bozukluk arasında; müstakil evde yaşamakla kendini kontrol etme becerileri arasında anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Son olarak çocukların anksiyete ve depresyon düzeyleri ile sosyal becerileri arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara göre birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Okul Öncesi Dönem Anne Çalışma Durumu Sosyal Beceriler Depresyon Anksiyete
İlgili çalışmamızın yürütülmesi süresince hiçbir etik kuralın ihlal edilmediğini açıkça beyan ederiz.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Biliş, Psikopatoloji, Çocuk ve Ergen Gelişimi |
| Bölüm | Tez Özeti |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
| Kabul Tarihi | 13 Ocak 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Dergi, sosyal bilimlerin her alanında, literatüre özgün katkı yapan teorik ve uygulamalı makaleleri yayımlamaktadır. Yazarlar, dergimiz yazım kurallarına uygun hazırlanmış, Türkçe ve İngilizce çalışmalarıyla Dergi’ye katkıda bulunabilirler. Dergimiz, makalelerin değerlendirilmesi, yayına hazırlanması ve yayınlanması sürecinde yazarlardan herhangi bir ücret talep etmemektedir.
Makaleniz için lütfen makale şablonunu kullanınız.
Dergide yer alan yazıların bütün hukukî sorumluluğu yazarlara aittir.
Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bu lisans doğrultusunda, dergide yayımlanan içerikler aşağıdaki koşullar çerçevesinde kullanılabilir: Eserler, uygun atıf yapılması koşuluyla ticari olmayan amaçlarla kopyalanabilir; çoğaltılabilir; paylaşılabilir ve dağıtılabilir; uyarlanabilir, çevirisi yapılabilir; türev çalışmalar oluşturulabilir (çeviri yapabilir, içeriği yeniden düzenleyebilir) ve tüm bunları ticari olmayan amaçlarla yapabilir.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Atıf (BY): Kullanıcılar, eserin yazar(lar)ını belirtmek, kaynak göstermek ve lisans bağlantısını eklemekle yükümlüdür. Yapılan değişiklikler varsa ayrıca açıkça belirtilmelidir. Atıf; yazar adı, eserin başlığı, lisans bağlantısı ve varsa değişiklik bilgilerini içermelidir.
Ticari Olmama (NC): İçerikler yalnızca ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir. Ücretli yayınlarda, reklam amaçlı veya doğrudan gelir getiren herhangi bir mecrada kullanılamaz.
Lisans Bilgisi: Aynı lisans koşulları ile paylaşılmak zorunda değildir (ShareAlike zorunluluğu yoktur), ancak yeni kullanıcılar yine de atıf yapmalı ve ticari olmayan kullanım kuralına uymalıdır.
İletişim Bilgileri
E- Posta: sosder@kayseri.edu.tr
Tlf: : +90 352 432 38 38
Fax: +90 352 504 38 37
Adres: Kayseri Üniversitesi Rektörlüğü, Mevlana Mah. 15 Temmuz Yerleşkesi, No: 5, 38030 Kayseri, Türkiye.