This study aims to examine the impact of the Kaizen – Continuous Improvement strategy on the development of human resources in healthcare institutions. Within the scope of the research, a questionnaire was administered to a total of 394 healthcare professionals from various occupational groups working at Sivas Cumhuriyet University Health Practice and Research Hospital. The data obtained were analyzed based on predetermined demographic variables.
The findings indicate that variables such as age, profession, educational background, and length of service create statistically significant differences in perceptions of Kaizen. In particular, participants aged 46–55 expressed more positive views, whereas the mean scores of the midwifery group were found to be lower compared to other professions. It was also observed that as the level of education increased, more critical evaluations emerged, and perceptions varied according to length of service.
The overall results of the study reveal a positive relationship between Kaizen practices, human resource development, and institutional efficiency. In this context, it is recommended to implement training programs that enhance employee participation and to establish systematic structures that monitor professional development. The institutional adoption of Kaizen is considered a strategic approach that supports both service quality and employee development. The limited number of studies specifically examining the impact of Kaizen practices on human resource development in healthcare increases the originality and scientific value of this research. In this regard, the study is important in that it reveals the interaction between the culture of continuous improvement and human resources in healthcare institutions, both from a theoretical and practical perspective.
Bu çalışma, Kaizen – Sürekli İyileştirme stratejisinin sağlık kurumlarında insan kaynaklarının geliştirilmesine etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Uygulama ve Araştırma Hastanesi’nde görev yapan farklı sağlık meslek gruplarından toplam 394 kişiye anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler belirlenen demografik değişkenler doğrultusunda analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgular, yaş, meslek, eğitim durumu ve hizmet süresi gibi değişkenlerin Kaizen’e yönelik algılarda istatistiksel olarak anlamlı farklılık yarattığını göstermektedir. Özellikle 46–55 yaş grubundakiler daha olumlu görüşler bildirirken; ebe grubuna ait ortalamaların diğer meslek gruplarına kıyasla daha düşük olduğu bulunmuştur. Eğitim düzeyi yükseldikçe, eleştirel değerlendirmelerin ortaya çıktığı; hizmet süresiyle birlikte algıların değiştiği görülmüştür.
Araştırmanın genel sonuçları, Kaizen uygulamaları ile insan kaynaklarının gelişimi ve kurumsal verimlilik arasında pozitif ilişkiler olduğunu ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda, sağlık çalışanlarının katılımını artıracak eğitim programlarının uygulanması ve gelişimi izleyen sistematik yapıların kurulması önerilmektedir. Kaizen’in kurumsal düzeyde benimsenmesi, hem hizmet kalitesini hem de çalışan gelişimini destekleyici bir strateji olarak değerlendirilmektedir. Özellikle sağlık alanında, Kaizen uygulamalarının insan kaynaklarının gelişimi üzerindeki etkilerini inceleyen çalışma sayısının sınırlı olması, bu araştırmanın özgünlüğünü ve bilimsel değerini artırmaktadır. Bu bağlamda, çalışma hem teorik hem de uygulamalı anlamda sağlık kurumlarında sürekli iyileştirme kültürünün insan kaynağıyla etkileşimini ortaya koyması açısından önem arz etmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Workplace Wellbeing and Quality of Working Life |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 30, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 5, 2025 |
| Acceptance Date | June 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
The journal publishes theoretical and applied articles that make original contributions to the literature in every field of social sciences.
Authors can contribute to the journal with their Turkish and English studies prepared in accordance with our journal's writing rules. Our journal does not charge any fees to authors during the evaluation, preparation and publication of articles.
Please use the article template for your article.
All legal responsibilities of the articles in the journal belong to the authors.
Kayseri University Journal of Social Sciences is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Under this license, all content published in the journal may be used under the following conditions: Published works may be copied, reproduced, shared, distributed, adapted, translated, and used to create derivative works (such as translated versions or reorganized content), provided that these uses are for non-commercial purposes and proper attribution is given.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Terms of the CC BY-NC 4.0 License:
Attribution (BY): Users must give appropriate credit to the original author(s), provide a citation, and include a link to the license.
If changes are made, they must also be clearly indicated. Attribution must include the author's name, the title of the work, a link to the license, and any modification details if applicable.
NonCommercial (NC): The content may only be used for non-commercial purposes. It may not be used in paid publications, advertisements, or in any context that generates direct financial gain.
License Terms: Derivative works are not required to be licensed under the same terms (ShareAlike is not mandatory). However, all users must still provide attribution and comply with the non-commercial use requirement.
Contact information
E- Mail: sosder@kayseri.edu.tr
Tlf: : +90 352 432 38 38
Fax: +90 352 504 38 37
Adres: Kayseri Üniversitesi Rektörlüğü, Mevlana Mah. 15 Temmuz Yerleşkesi, No: 5, 38030 Kayseri, Türkiye.