Research Article
BibTex RIS Cite

Kurumsal web sitelerinin işlevselliğinin, sunulan e-hizmetlerin ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi: Konya Büyükşehir Belediyesi web sitesi örneği

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 55 - 65, 31.12.2020
https://doi.org/10.51177/kayusosder.794710

Abstract

Teknoloji kullanımının artmasıyla birlikte iletişime verilen önem de artmıştır. Kurumlar teknolojik gelişmeleri kullanarak kendi iletişim ağını oluşturmakta ve bu iletişim ağını kullanan kurumların başında ise belediyeler gelmektedir. Belediyeler web siteleri aracılığıyla e-hizmetler sunmakta, halkla yakından iletişim kurabilmekte, e-devlet ve e-belediye sistemini kullanarak iletişimi güçlendirmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Konya Büyükşehir Belediyesi’nin web sitesinin işlevselliğinin, sunulan e-hizmetlerin ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin içerik analizi yöntemiyle incelenmesidir. Çalışmada verilerin analiz edilmesinde Tanyıldızı ve Karatepe (2011) tarafından oluşturulmuş olan bir kodlama cetveli kullanılmış ve bu cetvele çeşitli eklemeler de yapılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Konya Büyükşehir Belediyesi web sitesinin işlevsel ve sunulan e-hizmetlerin ve halkla ilişkiler çalışmalarının genel olarak yeterli fakat bazı eksikliklerin de olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda, web sitesi üzerinden sunulan e-hizmetlerin ve halkla ilişkiler çalışmalarının kalitesinin artırılması ve tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Alat, B. (2018). Türkiye’de il belediye web sitelerinin işlevselliği üzerine bir araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 93-114.
  • Bojang, M. B., & Bwando, W. (2018). E-municipality applications in local government: Prospects and challenges [Konferans sunumu]. 1st International Conference on New Approaches in Social Sciences and Humanities, https://bib.irb.hr/datoteka/945965.01_a2.pdf
  • Coursey, D., & Norris, D. F. (2008). Models of e‐government: Are they correct? An empirical assessment. Public Administration Review, 68(3), 523-536.
  • Daştan, İ. (2015). Digitalizing the municipality and factors affecting the acceptance of e-municipality: An empirical analysis. International Business Research, 8(12), 104-115.
  • Detlor, B., Hupfer, M.E., Ruhi, U., & Zhao, L. (2013). Information quality and community municipal portal use. Government Information Quarterly, 30(1), 23-32.
  • Hazman, G. G. (2005). Afyonkarahisar Belediyesinde e-belediye uygulamaları ve yerel farkındalık. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 65-84.
  • Huang, Z., Brooks, L., & Chen, S. (2009). The assessment of credibility of e-government: Users perspective. Salvendy,G. ve Smith, M. J. (Ed.) içinde. Human ınterface and the management of ınformation. Information and Interaction (ss. 26-35). Berlin: Heidelberg.
  • Hunt, J. (2007). The whole-of-government experiment in ındigenous affairs: A question of governance capacity. Public Policy, 2(2), 155-174.
  • Kaya Bensghir, T. (2001). Web'deki belediyelerimiz: Konya Büyükşehir Belediyesi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 10 (4), 80–95.
  • Konya Büyükşehir Belediyesi Web Sitesi (2020, Kasım). https://www.konya.bel.tr/
  • Latif, M. H. A., & Masrek, M. N. (2010). Accessibility evaluation on Malaysian e-government websites. Journal of E-Government Studies and Best Practices, 1-11.
  • Mecek, M. (2017). E-devlet ve e-belediye: Kavramsal çerçeve ve Türkiye’de belediye web sitelerine yönelik yapılan çalışmaların incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22, 1815-1851.
  • Moon, M. J., & Norris, D. F. (2005). Does managerial orientation matter? The adoption of reinventing government and e‐government at the municipal level. Information Systems Journal, 15(1), 43-60.
  • Sayımer, İ. (2015). Electronic government in public administration: An assessment of local government web sites in Turkey. International Journal of E-business and E-government Studies, 7(2), 1-16.
  • Scott, J. K. (2006), “E” the people: Do U.S. municipal government web sites support public involvement? Public Administration Review, 66(3), 341-353.
  • Şahin, A. (2007). Türkiye’de e-belediye uygulamaları ve Konya örneği. Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 29,161–189.
  • Şenyurt, G. (2016). Belediyelerin halkla ilişkiler uygulamalarında internetin ve sosyal medyanın kullanımı: Konya merkez ilçe belediyeleri üzerine bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(1), 44-67.
  • Tanyıldızı, N. İ., & Karatepe, S. (2011). Belediyelerin halkla ilişkiler çalışmalarında web siteleri: İki farklı ülke ve iki farklı belediye analizi. E-Journal of New World Sciences Academy (Nwsa), 6(3), 520-538.
  • Thiele, L. (2011). Online government: An analysis of municipal websites in the United States, University of Nebraska at Omaha.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Nüfus İstatistikleri (2020). https://www.tuik.gov.tr/
  • Yıldız, İ. (2019). Belediyelerin iletişim çalışmaları kapsamında web sitesi kullanım durumları (Bingöl Belediyesi web sitesine yönelik bir içerik analizi). İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 1-16.

Functionality of corporate web sites, of e-services offered and analysis of public relations activities with content analysis: Konya Metropolitan Municipality web site example

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 55 - 65, 31.12.2020
https://doi.org/10.51177/kayusosder.794710

Abstract

With the increasing use of technology, the importance given to communication has increased. Institutions create their own communication network by using technological developments and municipalities are the leading institutions that use this communication network. Municipalities provide e-services through their websites, communicate closely with the public, and strengthen communication by using the e-government and e-municipality systems. In this context, the purpose of the study is to examine the functionality of the website of Konya Metropolitan Municipality, the offered e-services and public relations activities with the content analysis method. In the analysis of the data in the study, a coding scale created by Tanyıldızı and Karatepe (2011) was used and various additions were made to this scale. In line with the findings obtained, it has been determined that the functional and offered e-services and public relations studies of the Konya Metropolitan Municipality website are generally sufficient but have some deficiencies. As a result of the study, various suggestions were made to increase the quality of e-services and public relations works offered on the website and to eliminate the deficiencies identified.

References

  • Alat, B. (2018). Türkiye’de il belediye web sitelerinin işlevselliği üzerine bir araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 93-114.
  • Bojang, M. B., & Bwando, W. (2018). E-municipality applications in local government: Prospects and challenges [Konferans sunumu]. 1st International Conference on New Approaches in Social Sciences and Humanities, https://bib.irb.hr/datoteka/945965.01_a2.pdf
  • Coursey, D., & Norris, D. F. (2008). Models of e‐government: Are they correct? An empirical assessment. Public Administration Review, 68(3), 523-536.
  • Daştan, İ. (2015). Digitalizing the municipality and factors affecting the acceptance of e-municipality: An empirical analysis. International Business Research, 8(12), 104-115.
  • Detlor, B., Hupfer, M.E., Ruhi, U., & Zhao, L. (2013). Information quality and community municipal portal use. Government Information Quarterly, 30(1), 23-32.
  • Hazman, G. G. (2005). Afyonkarahisar Belediyesinde e-belediye uygulamaları ve yerel farkındalık. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 65-84.
  • Huang, Z., Brooks, L., & Chen, S. (2009). The assessment of credibility of e-government: Users perspective. Salvendy,G. ve Smith, M. J. (Ed.) içinde. Human ınterface and the management of ınformation. Information and Interaction (ss. 26-35). Berlin: Heidelberg.
  • Hunt, J. (2007). The whole-of-government experiment in ındigenous affairs: A question of governance capacity. Public Policy, 2(2), 155-174.
  • Kaya Bensghir, T. (2001). Web'deki belediyelerimiz: Konya Büyükşehir Belediyesi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 10 (4), 80–95.
  • Konya Büyükşehir Belediyesi Web Sitesi (2020, Kasım). https://www.konya.bel.tr/
  • Latif, M. H. A., & Masrek, M. N. (2010). Accessibility evaluation on Malaysian e-government websites. Journal of E-Government Studies and Best Practices, 1-11.
  • Mecek, M. (2017). E-devlet ve e-belediye: Kavramsal çerçeve ve Türkiye’de belediye web sitelerine yönelik yapılan çalışmaların incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22, 1815-1851.
  • Moon, M. J., & Norris, D. F. (2005). Does managerial orientation matter? The adoption of reinventing government and e‐government at the municipal level. Information Systems Journal, 15(1), 43-60.
  • Sayımer, İ. (2015). Electronic government in public administration: An assessment of local government web sites in Turkey. International Journal of E-business and E-government Studies, 7(2), 1-16.
  • Scott, J. K. (2006), “E” the people: Do U.S. municipal government web sites support public involvement? Public Administration Review, 66(3), 341-353.
  • Şahin, A. (2007). Türkiye’de e-belediye uygulamaları ve Konya örneği. Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 29,161–189.
  • Şenyurt, G. (2016). Belediyelerin halkla ilişkiler uygulamalarında internetin ve sosyal medyanın kullanımı: Konya merkez ilçe belediyeleri üzerine bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(1), 44-67.
  • Tanyıldızı, N. İ., & Karatepe, S. (2011). Belediyelerin halkla ilişkiler çalışmalarında web siteleri: İki farklı ülke ve iki farklı belediye analizi. E-Journal of New World Sciences Academy (Nwsa), 6(3), 520-538.
  • Thiele, L. (2011). Online government: An analysis of municipal websites in the United States, University of Nebraska at Omaha.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Nüfus İstatistikleri (2020). https://www.tuik.gov.tr/
  • Yıldız, İ. (2019). Belediyelerin iletişim çalışmaları kapsamında web sitesi kullanım durumları (Bingöl Belediyesi web sitesine yönelik bir içerik analizi). İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 1-16.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Şükran Karaca 0000-0002-0268-1810

Bahar Çiçek Gübül 0000-0003-4229-8805

Publication Date December 31, 2020
Submission Date September 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Karaca, Ş., & Gübül, B. Ç. (2020). Kurumsal web sitelerinin işlevselliğinin, sunulan e-hizmetlerin ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi: Konya Büyükşehir Belediyesi web sitesi örneği. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 55-65. https://doi.org/10.51177/kayusosder.794710

The journal publishes theoretical and applied articles that make original contributions to the literature in every field of social sciences.
Authors can contribute to the journal with their Turkish and English studies prepared in accordance with our journal's writing rules. Our journal does not charge any fees to authors during the evaluation, preparation and publication of articles.

All legal responsibilities of the articles in the journal belong to the authors.
Kayseri University Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. The content on the site can be shared, copied, reproduced and distributed non-commercially, provided that it is published under the terms of the license, but its content cannot be changed.

Please use the article template for your article.