IWith the introduction of digital technology experience, the tourism industry has developed rapidly and tourists' travel experiences have become more interactive and personalized. A key component of smart tourism is the use of digital twins, which are digital copies of physical places, products and processes. In the field of tourism, the digital twin is increasingly used to provide travelers with a more personalized and interactive experience. This technology; It can provide a comprehensive view of the urban environment to be used for a variety of purposes including destination awareness, positioning, branding, planning, coordination, infrastructure and disaster management. Therefore, digital twins benefit both cities and businesses in the tourism industry. In this context, the aim of the study is to reveal a theoretical framework of digital twin technology in tourism. This framework provides a foundation that can be used to understand the potential applications of digital twin technology in the tourism industry and guide future research. Within the scope of the study, firstly, the current literature in the fields of tourism and digital twin technology was scanned. As a result of the literature review, the basic concepts of digital twin technology in tourism and the relationships between these concepts were analyzed. Thus, it has been possible to understand the evolution, advantages and potential challenges of digital twin technology in tourism. Based on the findings, a theoretical framework for the use of digital twin technology in tourism was created. This framework provides a structure that covers the potential impacts of digital twins on tourist experiences and general interactions in the tourism industry.
Dijital teknoloji deneyiminin kullanılmaya başlanmasıyla birlikte turizm sektörü hızla gelişmiş ve turistlerin seyahat deneyimleri daha interaktif ve kişiselleştirilmiş hale gelmiştir. Akıllı turizmin temel bileşenlerinden biri, fiziksel yerlerin, ürünlerin ve süreçlerin dijital kopyaları olan dijital ikizlerin kullanılmasıdır. Turizm alanında dijital ikiz, gezginlere daha kişiselleştirilmiş ve etkileşimli bir deneyim sağlamak için giderek daha fazla kullanılmaktadır. Bu teknoloji; destinasyon farkındalığı, konumlandırma, markalaşma, planlama, koordinasyon, altyapı ve afet yönetimi de dahil olmak üzere çeşitli amaçlar için kullanılmak üzere kentsel çevrenin kapsamlı bir görünümünü sağlayabilmektedir. Dolayısıyla dijital ikizler hem şehirlere hem de turizm endüstrisindeki işletmelere fayda sağlamaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, turizmde dijital ikiz teknolojisinin teorik bir çerçevesini ortaya koymaktır. Bu çerçeve, turizm endüstrisinde dijital ikiz teknolojisinin potansiyel uygulama alanlarını anlamak ve gelecekteki araştırmalara rehberlik etmek için kullanılabilecek bir temel sağlamaktadır. Çalışma kapsamında öncelikle, turizm ve dijital ikiz teknolojisi alanlarındaki güncel literatür taranmıştır. Literatür taraması sonucunda, turizmde dijital ikiz teknolojisinin temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler analiz edilmiştir. Böylece dijital ikiz teknolojisinin turizmdeki evrimini, avantajlarını ve potansiyel zorluklarını anlamak mümkün olabilmiştir. Elde edilen bulgular temelinde, turizmde dijital ikiz teknolojisinin kullanımına yönelik teorik bir çerçeve oluşturulmuştur. Bu çerçeve, dijital ikizlerin turist deneyimleri üzerindeki potansiyel etkilerini ve turizm endüstrisindeki genel etkileşimleri kapsayan bir yapı sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing |
Journal Section | İnceleme |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 12, 2023 |
Acceptance Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
The journal publishes theoretical and applied articles that make original contributions to the literature in every field of social sciences.
Authors can contribute to the journal with their Turkish and English studies prepared in accordance with our journal's writing rules. Our journal does not charge any fees to authors during the evaluation, preparation and publication of articles.
All legal responsibilities of the articles in the journal belong to the authors.
Kayseri University Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. The content on the site can be shared, copied, reproduced and distributed non-commercially, provided that it is published under the terms of the license, but its content cannot be changed.
Please use the article template for your article.