This study was performed to determine the relationship between 5th grade students’ mathematical metacognition levels by analyzing them in terms between the variables gender and achievement. In this research, correlational and comparative survey methods were used. Participants of the study consist of 387 students. In this study, data were collected by “Metacognitive Skills and Knowledge” that adapted version of Turkish by Özsoy 2007 and “Mathematic Achievement Test” which was developed by the researcher. In analyzing the data, independent samples t-test, ANOVA, Pearsons Product Moment Correlation and Regression Analysis were used p
Araştırmanın amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel üstbiliş düzeylerini cinsiyet ve başarı değişkenleri açısından inceleyip, aralarındaki ilişki düzeyini tespiti etmektir. Bu amaç doğrultusunda 387 öğrenciye Türkçe’ye çevirisi ve uyarlaması Özsoy 2007 tarafından yapılan “Üstbilişsel Bilgi ve Beceri Ölçegi” MSA-TR ve araştırmacı tarafından oluşturulan “Matematik Başarı Testi” uygulanmıştır. Araştırma korelasyonal ve karşılaştırma türü ilişkisel tarama modellidir. Verilerin çözümünde, ilişkisiz Örneklemler t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve Regresyon Analizi kullanılmıştır p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |