BibTex RIS Cite

Ulusal Eğitim Teknolojisi Standartlarına Genel Bir Bakış

Year 2014, Volume: 2 Issue: 1, 65 - 78, 30.06.2014

Abstract

Eğitim teknolojilerinin etkili ve verimli kullanımını sağlamak amacıyla Uluslararası Eğitim Teknolojileri Topluluğu tarafından eğitimde teknoloji kullanımı sürecinin paydaşlarına öğretmen, öğrenci, yönetici, teknoloji koçları ve bilgisayar bilimi eğiticileri yönelik çeşitli standartlar önerilmiştir. Bu standartlar Ulusal Eğitim Teknolojileri Standartları çatısı altında toplanmıştır. Bu çalışmanın amacı Uluslararası Eğitim Teknolojileri Topluluğu tarafından yayınlanan Ulusal Eğitim Teknolojileri Standartları’nı genel bir bakış açısıyla Türkçe alanyazına kazandırmaktır. Çalışmada Ulusal Eğitim Teknolojileri Standartları ailesinin alanları tanımlanmış ve Uluslararası Eğitim Teknolojileri Topluluğu’nun resmi internet sayfasında yayınlanan standart ve yeterlik alanları Türkçeleştirilmiştir. Bazı yeterlik alanlarında çeşitli yıllarda güncellemeler yapıldığı görülmüş ve güncellemeden önceki yeterlik alanları ve güncel yeterlik alanları karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Güncel standartlara ilişkin yeterlik alanları ve performans göstergeleri açıklanarak bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirilmiştir

References

  • Akbulut, Y. (2009). Student perceptions of change readiness of a Turkish education faculty regarding information and communication technologies. The Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE), 10 (1), 141-158.
  • AECT (Association for Educational Communications and Technology). (2004). The definition of educational technology. http://ocw.metu.edu.tr/file.php/118/molenda_definition.pdf adresinden 26.03.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Alkan, C. (1984). Eğitim teknolojisi; Kavram, kapsam, süreç, ortam, işgören uygulama. Ankara: Aşama Matbaacılık.
  • Baron, A.E., Kemker, K., Harmes, C. ve Kalaydjian, K. (2003). Large-scale research study on technology in K-12 schools: Technology integration as it relates to the national technology standarts. Journal of Research on Technology in Education, 35(4). 489-507.
  • Beglau, M., Craig-Hare, J., Foltos, L., Gann, K, James, J., Jobe, H., Knight, J. ve Smith, B. (2011). Technology, coaching, and community. ISTE, An ISTE White Paper, Special Conference Release.
  • Bülbül, T., ve Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algilari ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasindaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 1(23), 474-499.
  • Bybee, R.W. ve Loucks-Horsley, S. (2000). Advancing technology education: The role of professional development. The Technology Teacher, 60(2), 31-33.
  • Çakır, R. ve Yıldırım, S. (2009). What do computer teachers think about the factors affecting technology integration in schools. İlköğretim Online, 8(3), 952-964.
  • Çoklar, A.N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çoklar, A.N. ve Kuzu,A. (2006). Öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde kullanmalarına yönelik standart oluşturma çabaları: NETS. 6th International Educational Technology Conference, 19-21 Nisan 2006, Gazimağusa, KKTC.
  • Çoklar, A.N., Vural, L. ve Şahin, Y. L (2009). Öğretmen Adaylarının Uygulayabilecekleri Ölçme-Değerlendirme Yaklaşımları İle Ölçme-Değerlendirme Amaçlı Teknoloji Kullanım Özyeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 35-53.
  • Gürol, A., Yavuzalp, N., Bağçacı, F. ve Serhatlıoğlu, B. (2009). Öğretmen adaylarına göre eğitim fakültelerinde eğitim teknolojisi standartları ve performans göstergelerinin uygulanma durumu (Fırat Üniversitesi örneği). 9. Uluslararası Eğitim Teknolojisi Konferansı (IETC), Ankara.
  • Ilgaz, H. ve Usluel, Y. (2011). Öğretim sürecinde bit entegrasyonu açısından öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 10(19), 87-109.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2002). NETS for administrators 2002. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-for-administrators-2002_en.pdf?sfvrsn=2, tarihinde edinilmiştir. adresinden 01.05.2013
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2007). Profiles for technology (ICT) literate students In NETS for Students Booklet.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2009). NETS for administrators 2009. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-a-standards.pdf?sfvrsn=2, adresinden 01.05.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2012). National Educational Technology Standards. http://cnets.iste.org adresinden 10.05.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2013). About ISTE. https://www.iste.org/about-iste adresinden 01.05.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2014). Digital Age computer Science Teaching. https://www.iste.org/standards/standards-for-computer-science-educators adresinden 24.03.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE Standars-T. (2000). ISTE national educational technology standards (NETS) and performance indicators for teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets_for_teachers_2000.pdf?sfvrsn=2 adresinden 21.01.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE Standars-T. (2008). ISTE standards: Teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards- T_PDF.pdf adresinden 21.01.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Kurt, A.A., Çoklar, A.N., Kılıçer, K. ve Y.Yıldırım (2008). Evaluation of the skills of K-12 students regarding the national educational technology standards for students (NETS*S) in Turkey. Turkish Journal of Educational Technology-TOJET, 7 (3).
  • Mısırlı, Z.A. (2013). Ortaokul öğrencilerinin eğitim teknolojileri standartlarına ilişkin yeterliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • National Education Technology Plan. (2010). Transforming American education: Learning powered by technology. http://www2.ed.gov/about/offices/list/os/technology/netp.pdf adresinden 07.08.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Seferoğlu, S.S. (2009a). İlköğretim okullarında teknoloji kullanımı ve yöneticilerin bakış açıları. Akademik Bilişim, 2.
  • Seferoğlu, S.S. (2009b). Yeterlikler, standartlar ve bilişim teknolojilerindeki gelişmeler ışığında öğretmenlerin sürekli mesleki eğitimi. Eğitimde Yansımalar IX: Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu, 204-217.
  • Şişman Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şişman, E. ve Kurt, A.A. (2011). Technological leadership behavior of elementary school principals in the process of supply and use of educational technologies. Education, 131(3), 625-636.
  • Tor, D. D. H. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1).
  • Turan, S. (2002). Eğitim yöneticileri için teknolojik standartlar: Kavramsal bir çözümleme. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi., Ankara.
  • Ury, G.G. (2003). Missouri public school principals’ computer usage and conformity to technology standards. 57th Annual Summer Conference Proceedings of National Council of Professors of Educational Administration (NCPEA), Sedona.
  • Yegitek, (2012). Bilişim teknolojileri rehberliği görevi. http://adiyaman.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_08/19083516_bt_rehberligi_gorevi.pdf adresinden 03.09.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldız, H., Sarıtepeci, M. ve Seferoğlu, S. S. (2013). FATİH Projesi kapsamında düzenlenen hizmet-içi eğitim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkılarının ISTE öğretmen standartları açısından incelenmesi. Öğretmen Eğitiminde Yeni Eğilimler Uluslararası Sempozyumu (ISNITE-2013), 9-11 Mayıs 2013, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Beytepe-Ankara.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), (1).

A Holistic View to National Educational Technology Standards

Year 2014, Volume: 2 Issue: 1, 65 - 78, 30.06.2014

Abstract

Different standards for sharers teachers, students, administrators, coaches, and computer science educators of using technology in education process were suggested by International Society for Technology in Education on the purpose of using technology in education effectively and efficiently. These standards were brought together under the National Educational Technology Standards. The purpose of this study is to bring National Educational Technology Standards in Turkish literature, which is published by International Society for Technology in Education. In this study, the area of National Educational Technology Standards was defined, and standards and competency areas on the International Society for Technology in Education web site were translated into Turkish. It was seen that some competency areas were updated different times. A result of this, previous competency areas and current competency areas were handled comparatively. Competency areas and performance indicators, which are about current standards, were explained and evaluated holistically

References

  • Akbulut, Y. (2009). Student perceptions of change readiness of a Turkish education faculty regarding information and communication technologies. The Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE), 10 (1), 141-158.
  • AECT (Association for Educational Communications and Technology). (2004). The definition of educational technology. http://ocw.metu.edu.tr/file.php/118/molenda_definition.pdf adresinden 26.03.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Alkan, C. (1984). Eğitim teknolojisi; Kavram, kapsam, süreç, ortam, işgören uygulama. Ankara: Aşama Matbaacılık.
  • Baron, A.E., Kemker, K., Harmes, C. ve Kalaydjian, K. (2003). Large-scale research study on technology in K-12 schools: Technology integration as it relates to the national technology standarts. Journal of Research on Technology in Education, 35(4). 489-507.
  • Beglau, M., Craig-Hare, J., Foltos, L., Gann, K, James, J., Jobe, H., Knight, J. ve Smith, B. (2011). Technology, coaching, and community. ISTE, An ISTE White Paper, Special Conference Release.
  • Bülbül, T., ve Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algilari ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasindaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 1(23), 474-499.
  • Bybee, R.W. ve Loucks-Horsley, S. (2000). Advancing technology education: The role of professional development. The Technology Teacher, 60(2), 31-33.
  • Çakır, R. ve Yıldırım, S. (2009). What do computer teachers think about the factors affecting technology integration in schools. İlköğretim Online, 8(3), 952-964.
  • Çoklar, A.N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çoklar, A.N. ve Kuzu,A. (2006). Öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde kullanmalarına yönelik standart oluşturma çabaları: NETS. 6th International Educational Technology Conference, 19-21 Nisan 2006, Gazimağusa, KKTC.
  • Çoklar, A.N., Vural, L. ve Şahin, Y. L (2009). Öğretmen Adaylarının Uygulayabilecekleri Ölçme-Değerlendirme Yaklaşımları İle Ölçme-Değerlendirme Amaçlı Teknoloji Kullanım Özyeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 35-53.
  • Gürol, A., Yavuzalp, N., Bağçacı, F. ve Serhatlıoğlu, B. (2009). Öğretmen adaylarına göre eğitim fakültelerinde eğitim teknolojisi standartları ve performans göstergelerinin uygulanma durumu (Fırat Üniversitesi örneği). 9. Uluslararası Eğitim Teknolojisi Konferansı (IETC), Ankara.
  • Ilgaz, H. ve Usluel, Y. (2011). Öğretim sürecinde bit entegrasyonu açısından öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 10(19), 87-109.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2002). NETS for administrators 2002. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-for-administrators-2002_en.pdf?sfvrsn=2, tarihinde edinilmiştir. adresinden 01.05.2013
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2007). Profiles for technology (ICT) literate students In NETS for Students Booklet.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2009). NETS for administrators 2009. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-a-standards.pdf?sfvrsn=2, adresinden 01.05.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2012). National Educational Technology Standards. http://cnets.iste.org adresinden 10.05.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2013). About ISTE. https://www.iste.org/about-iste adresinden 01.05.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2014). Digital Age computer Science Teaching. https://www.iste.org/standards/standards-for-computer-science-educators adresinden 24.03.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE Standars-T. (2000). ISTE national educational technology standards (NETS) and performance indicators for teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets_for_teachers_2000.pdf?sfvrsn=2 adresinden 21.01.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • ISTE Standars-T. (2008). ISTE standards: Teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards- T_PDF.pdf adresinden 21.01.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Kurt, A.A., Çoklar, A.N., Kılıçer, K. ve Y.Yıldırım (2008). Evaluation of the skills of K-12 students regarding the national educational technology standards for students (NETS*S) in Turkey. Turkish Journal of Educational Technology-TOJET, 7 (3).
  • Mısırlı, Z.A. (2013). Ortaokul öğrencilerinin eğitim teknolojileri standartlarına ilişkin yeterliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • National Education Technology Plan. (2010). Transforming American education: Learning powered by technology. http://www2.ed.gov/about/offices/list/os/technology/netp.pdf adresinden 07.08.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Seferoğlu, S.S. (2009a). İlköğretim okullarında teknoloji kullanımı ve yöneticilerin bakış açıları. Akademik Bilişim, 2.
  • Seferoğlu, S.S. (2009b). Yeterlikler, standartlar ve bilişim teknolojilerindeki gelişmeler ışığında öğretmenlerin sürekli mesleki eğitimi. Eğitimde Yansımalar IX: Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu, 204-217.
  • Şişman Eren, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şişman, E. ve Kurt, A.A. (2011). Technological leadership behavior of elementary school principals in the process of supply and use of educational technologies. Education, 131(3), 625-636.
  • Tor, D. D. H. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1).
  • Turan, S. (2002). Eğitim yöneticileri için teknolojik standartlar: Kavramsal bir çözümleme. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi., Ankara.
  • Ury, G.G. (2003). Missouri public school principals’ computer usage and conformity to technology standards. 57th Annual Summer Conference Proceedings of National Council of Professors of Educational Administration (NCPEA), Sedona.
  • Yegitek, (2012). Bilişim teknolojileri rehberliği görevi. http://adiyaman.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_08/19083516_bt_rehberligi_gorevi.pdf adresinden 03.09.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldız, H., Sarıtepeci, M. ve Seferoğlu, S. S. (2013). FATİH Projesi kapsamında düzenlenen hizmet-içi eğitim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkılarının ISTE öğretmen standartları açısından incelenmesi. Öğretmen Eğitiminde Yeni Eğilimler Uluslararası Sempozyumu (ISNITE-2013), 9-11 Mayıs 2013, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Beytepe-Ankara.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), (1).
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Derya Orhan This is me

Adile Aşkım Kurt This is me

Şenay Ozan This is me

Seçil Som Vural This is me

Fatih Türkan This is me

Publication Date June 30, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Orhan, D., Kurt, A. A., Ozan, Ş., Som Vural, S., et al. (2014). Ulusal Eğitim Teknolojisi Standartlarına Genel Bir Bakış. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 65-78.